IIHS: Veľký test svetiel sa skončil fiaskom. Z 30 áut má dobré jediné!

12.04.2016 06:00

Americký inštitút IIHS, čo je obdoba európskeho konzorcia EuroNCAP, si „posvietil“ na funkčnosť svetiel tridsiatich áut rôznych značiek. A výsledok? Ten asi poriadne prekvapí. Pohoreli BMW, Mercedes aj Audi.

Myslíte si, že dobré reflektory sú...
Myslíte si, že dobré reflektory sú samozrejmosťou. Tak potom ste na omyle. Ukázal to americký test svetiel, na ktorom sa zúčastnilo 30 modelov áut. Autor: IIHS

Americký bezpečnostný inštitút IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) stojí v USA najmä za crashtestami, podobne ako v Európe Euro NCAP. Okrem nich však uskutočňuje aj ďalšie testy súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky. Tentoraz sa zameral na kvalitu svetiel automobilov. Do parády si vzal celkovo tridsať modelov rôznych značiek, rôznych tried a z rôznych kontinentov. A to so všetkými druhmi reflektorov, s akými sú dostupné. Od klasických žiarovkových cez xenónové až po najmodernejšie diódové s parabolami aj optikou. Všetky modely pritom spadali do modelového roku 2016, takže hovoríme o autách aktuálne dostupných na trhu.

Ak si však myslíte, že dobré osvetlenie vozovky je úplnou samozrejmosťou, tak ste na omyle. A to aj v prípade prémiových značiek. Hĺbková kontrola správnej funkčnosti svetiel totiž ukázala, že svetlá majú podľa IIHS vážne nedostatky. Z tridsiatich áut skončil s hodnotením „dobré“ len jeden jediný model – Toyota Prius Plus vo verzii s adaptívnymi LED svetlometmi. Ďalších jedenásť skončilo so známkou „dostatočné, deväť s výsledkom „hraničné“ a rovnaký počet prepadol so známkou „zlé“. Pritom nešlo len o nejaký test subjektívnych pocitov. Naopak, IIHS išiel na vec vyzbrojený meracími prístrojmi a premyslenou metodikou.

Americká organizácia merala dosah svetiel v...
Americká organizácia merala dosah svetiel v priamom smere, ale aj v zákrutách. Podstatná bola však aj ich schopnosť neoslňovať. Autor: IIHS

Ako sa teda meralo? Jedným z hlavných kritérií bol výkon svetiel, teda ich dosah. Svietivosť sa merala po hranicu, pokiaľ boli reflektory schopné generovať hodnotu piatich luxov 25 centimetrov nad zemou. To je asi päťkrát viac ako slnečný svit. Overoval sa dosah jednak v priamom smere, v zákrutách s rôznym polomerom a tiež samostatne pre stretávacie aj diaľkové svetlá. Stretávacie mali však na celkovej známke vyšší podiel, keďže ich počas jazdy používame častejšie. Ďalšie body mohli svetlá získať za asistenčné systémy. No rovnako podstatná bola ich schopnosť neoslňovať iných vodičov.

Ak sa tak stalo, prišlo na rad penále. Oslepujúce svetlá nemôžu totiž podľa metodiky IIHS získať lepšie hodnotenie ako „hraničné“. A zdá sa, že práve toto kritérium bolo pre mnohé reflektory osudné. Namerané výsledky sa následne porovnali s hodnotami „ideálneho reflektora“ a z nich vypadli konečné známky. Vozidlá boli zoradené podľa nich zoradené do štyroch kategórií. Tie ukázali, že ani xenónové či LED reflektory nemusia byť zárukou kvalitného osvetlenia, i keď napríklad asistenčné systémy, kde patrí automatické prepínanie diaľkového režimu, natáčanie či osvetľovanie značiek, výsledné hodnotenie zväčša zlepšilo.

Na tejto porovnávacej snímke dobre vidieť, aký...
Na tejto porovnávacej snímke dobre vidieť, aký veľký môže byť rozdiel v kvalite osvetlenia. Víťazná Toyota Prius prekonáva aj prémiové BMW 3. Autor: IIHS

My sme pre vás vybrali modely, ktoré sú dostupné na európskom trhu. S celkovým hodnotením „dobré“ skončil len spomínaný Prius Plus s adaptívnymi LED svetlami. Omnoho zaujímavejšie sú však autá, ktoré v teste prepadli. Najmä preto, že zo šiestich uvedených modelov sú tri prémiové zvučných mien. Najhoršie svetlá má napríklad aj Mercedes-Benz C alebo Mercedes-Benz CLA. Len o stupienok vyššie v skupine áut s hodnotením „hraničné“ zas nájdeme BMW 3, BMW 2 či Audi A4. To veru nie je dobrý výsledok. Audi si však reputáciu zlepšilo aspoň modelom A3 v skupine „dostatočné“.

Samozrejme, počet testovaných áut reprezentuje vozový park len čiastočne, takže to vaše si v tabuľkách s najväčšou pravdepodobnosťou nenájdete. No i tak ide o zaujímavú sondu v oblasti, do ktorej nemáme príliš veľa šancí nahliadnuť. Výrobcom stačí splniť bežné normy, takže kritika sa dostaví len zriedka. Škoda, že sa s podobnými testami nestretávame aj v Európe. Predsa len americké normy na svetlá sú odlišné od tých na starom kontinente.

Hodnotenie: Dobré

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
Toyota Prius + zlé dostatočné dobré

Hodnotenie: Dostatočné

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
Audi A3 dostatočné zlé
Infiniti Q50 hraničné dostatočné
Lexus IS dostatočné hraničné dostatočné dostatočné
Mazda 6 hraničné dostatočné
Subaru Outback zlé dostatočné zlé dostatočné
Volkswagen CC dostatočné
Volvo S60 zlé zlé dostatočné

Hodnotenie: Hraničné

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
Audi A4 hraničné
BMW 2 zlé zlé hraničné
BMW 3 zlé zlé hraničné
Ford Mondeo zlé hraničné
Subaru Legacy zlé hraničné zlé hraničné
             

Hodnotenie: Zlé

  Bez asistentov S asistentmi
Model Halogén Xenón LED Halogén Xenón LED
Cadillac ATS zlé zlé zlé
Kia Optima zlé zlé
Mercedes-Benz C zlé zlé zlé
Mercedes-Benz CLA zlé
Volkswagen Passat zlé zlé
IIHS -
		test svetiel
		2016
IIHS - test
		svetiel
		2016
+3IIHS - test svetiel
		2016

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#IIHS #svetlá
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR