
Americký bezpečnostný inštitút IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) stojí v USA najmä za crashtestami, podobne ako v Európe Euro NCAP. Okrem nich však uskutočňuje aj ďalšie testy súvisiace s bezpečnosťou cestnej premávky. Tentoraz sa zameral na kvalitu svetiel automobilov. Do parády si vzal celkovo tridsať modelov rôznych značiek, rôznych tried a z rôznych kontinentov. A to so všetkými druhmi reflektorov, s akými sú dostupné. Od klasických žiarovkových cez xenónové až po najmodernejšie diódové s parabolami aj optikou. Všetky modely pritom spadali do modelového roku 2016, takže hovoríme o autách aktuálne dostupných na trhu.
Ak si však myslíte, že dobré osvetlenie vozovky je úplnou samozrejmosťou, tak ste na omyle. A to aj v prípade prémiových značiek. Hĺbková kontrola správnej funkčnosti svetiel totiž ukázala, že svetlá majú podľa IIHS vážne nedostatky. Z tridsiatich áut skončil s hodnotením „dobré“ len jeden jediný model – Toyota Prius Plus vo verzii s adaptívnymi LED svetlometmi. Ďalších jedenásť skončilo so známkou „dostatočné, deväť s výsledkom „hraničné“ a rovnaký počet prepadol so známkou „zlé“. Pritom nešlo len o nejaký test subjektívnych pocitov. Naopak, IIHS išiel na vec vyzbrojený meracími prístrojmi a premyslenou metodikou.

Ako sa teda meralo? Jedným z hlavných kritérií bol výkon svetiel, teda ich dosah. Svietivosť sa merala po hranicu, pokiaľ boli reflektory schopné generovať hodnotu piatich luxov 25 centimetrov nad zemou. To je asi päťkrát viac ako slnečný svit. Overoval sa dosah jednak v priamom smere, v zákrutách s rôznym polomerom a tiež samostatne pre stretávacie aj diaľkové svetlá. Stretávacie mali však na celkovej známke vyšší podiel, keďže ich počas jazdy používame častejšie. Ďalšie body mohli svetlá získať za asistenčné systémy. No rovnako podstatná bola ich schopnosť neoslňovať iných vodičov.
Ak sa tak stalo, prišlo na rad penále. Oslepujúce svetlá nemôžu totiž podľa metodiky IIHS získať lepšie hodnotenie ako „hraničné“. A zdá sa, že práve toto kritérium bolo pre mnohé reflektory osudné. Namerané výsledky sa následne porovnali s hodnotami „ideálneho reflektora“ a z nich vypadli konečné známky. Vozidlá boli zoradené podľa nich zoradené do štyroch kategórií. Tie ukázali, že ani xenónové či LED reflektory nemusia byť zárukou kvalitného osvetlenia, i keď napríklad asistenčné systémy, kde patrí automatické prepínanie diaľkového režimu, natáčanie či osvetľovanie značiek, výsledné hodnotenie zväčša zlepšilo.

My sme pre vás vybrali modely, ktoré sú dostupné na európskom trhu. S celkovým hodnotením „dobré“ skončil len spomínaný Prius Plus s adaptívnymi LED svetlami. Omnoho zaujímavejšie sú však autá, ktoré v teste prepadli. Najmä preto, že zo šiestich uvedených modelov sú tri prémiové zvučných mien. Najhoršie svetlá má napríklad aj Mercedes-Benz C alebo Mercedes-Benz CLA. Len o stupienok vyššie v skupine áut s hodnotením „hraničné“ zas nájdeme BMW 3, BMW 2 či Audi A4. To veru nie je dobrý výsledok. Audi si však reputáciu zlepšilo aspoň modelom A3 v skupine „dostatočné“.
Samozrejme, počet testovaných áut reprezentuje vozový park len čiastočne, takže to vaše si v tabuľkách s najväčšou pravdepodobnosťou nenájdete. No i tak ide o zaujímavú sondu v oblasti, do ktorej nemáme príliš veľa šancí nahliadnuť. Výrobcom stačí splniť bežné normy, takže kritika sa dostaví len zriedka. Škoda, že sa s podobnými testami nestretávame aj v Európe. Predsa len americké normy na svetlá sú odlišné od tých na starom kontinente.
Hodnotenie: Dobré
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
Toyota Prius + | zlé | – | dostatočné | – | – | dobré |
Hodnotenie: Dostatočné
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
Audi A3 | – | dostatočné | zlé | – | – | – |
Infiniti Q50 | – | – | hraničné | – | – | dostatočné |
Lexus IS | – | dostatočné | hraničné | – | dostatočné | dostatočné |
Mazda 6 | hraničné | – | – | – | – | dostatočné |
Subaru Outback | zlé | dostatočné | – | zlé | dostatočné | – |
Volkswagen CC | – | – | – | – | dostatočné | – |
Volvo S60 | zlé | – | – | zlé | dostatočné | – |
Hodnotenie: Hraničné
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
Audi A4 | – | hraničné | – | – | – | – |
BMW 2 | zlé | – | – | zlé | hraničné | – |
BMW 3 | zlé | – | zlé | – | – | hraničné |
Ford Mondeo | zlé | – | – | hraničné | – | – |
Subaru Legacy | zlé | hraničné | – | zlé | hraničné | – |
Hodnotenie: Zlé
Bez asistentov | S asistentmi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Halogén | Xenón | LED | Halogén | Xenón | LED |
Cadillac ATS | zlé | – | – | zlé | zlé | – |
Kia Optima | zlé | – | – | – | zlé | – |
Mercedes-Benz C | zlé | – | zlé | – | – | zlé |
Mercedes-Benz CLA | zlé | – | – | – | – | – |
Volkswagen Passat | zlé | – | zlé | – | – | – |