Francúzsky koncern PSA nie je obvinený z falšovania emisií, tak ako jeho nemecký rival. I tak sa pod tlakom okolností škandálu Dieselgate odhodlal na veľmi zvláštny, ale sympatický krok. Oznámil, že v spolupráci s mimovládnou organizáciou Transport & Environment (T & E) a France Nature Environment bude merať a postupne zverejňovať reálnu spotrebu svojich modelov. Celé to odštartoval v marci, keď poslal do sveta prvé oficiálne výsledky. Tie len dokladujú to, čo už všetci dávno vieme. Laboratórne testy podľa cyklu NEDC nemajú s realitou nič spoločné. Skutočná spotreba áut je podstatne vyššia.
Už prvé merania z marca a neskôr z mája, keď koncern podrobil testom modely Peugeot 308, Peugeot 2008, Citroën Grand C4 Picasso a DS3, ukázali odchýlky vyššie aj o viac ako 50 %. Spotreba sa totiž merala v reálnej premávke. Okruh sa skladal z 25,5 km jazdy v meste, 39,7 km mimo neho a z 31,1 km jazdy na diaľnici. Za volantom pritom nesedeli školení testovací jazdci, ale obyčajní vodiči. A okrem nich aj spolujazdec. Zapnutá bola tiež klimatizácia a pneumatiky nahustené na predpísaný tlak. Nie ako v laboratóriu, kde ich bežne prehusťujú. Presne v tomto režime zmeral PSA aj ďalšie modely. Celkovo tu teda máme 30 odlišných verzií áut s rôznymi motorizáciami a prevodovkami.
Výsledky opäť ukázali absurditu predpísaných testov NEDC, ktoré umožňujú automobilkám rozsiahlu manipuláciu pri meraní emisií. Samozrejme v záujme dostať do mantinelov priam nereálnych emisných noriem požadovaných Bruselom. Ako to teda dopadlo? Odchýlky sa pohybujú v percentuálnom vyjadrení od 30,6 až do 66,7 %. Samozrejme smerom nahor. V spotrebovanom palive to zas predstavuje rozdiel od 1,2 až do 2,7 litra. To naozaj nie je málo. Najmenšiu percentuálnu odchýlku ukázal Peugeot 2008 1,2 PureTech 82 s benzínovým 3-valcom a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, keď spotreboval 6,4 miesto 4,9 litra benzínu (+ 30.6 %).
Naopak, najväčší rozdiel zaznamenal PSA pri Citroëne C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 so štart-stop systémom a 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou EAT6. Jeho dieselový 4-valec spotreboval namiesto predpísaných 3,9 až 6,5 litra nafty (+ 66,7 %). Čo sa týka odchýlok vyjadrených v pohonných hmotách, tak k realite najbližšie bol Peugeot 208 1,6 BlueHDi 100 s 5-stupňovým manuálom. Z nádrže si potiahol „len o 1,2 litra nafty viac než udáva výrobca. Bolo to presne 4,7 litra. Naopak, od normy sa doslova utrhol Peugeot 3008 1,2 PureTech 130 so štart-stop systémom a 6-stupňovým manuálom. Rozdiel medzi normovanou a skutočnou spotrebou predstavoval až 2,7 litra benzínu.
Nemožno tvrdiť, že tieto autá majú vysokú spotrebu. Ich problémom je len tá papierová, ktorá sa posledné roky vďaka manipulácii neustále znižuje. Test tiež ukazuje, že vyšší počet prevodových stupňov a nasadenie štart-stop systému nemusí mať zďaleka taký zásadný vplyv na výslednú spotrebu. Dalo by sa dokonca povedať, že tento rozdiel je zanedbateľný a používanie týchto technológií je podmienené skôr bruselskými normami, než skutočnými potrebami zákazníkov. Tak napríklad Peugeot 208 1,6 BlueHDi 100 s 5-stupňovou prevodovkou má takú istú spotrebu paliva (4,7 l/100 km) ako verzia BlueHDi 120 s vypínaním motora a pneumatikami s ultra nízkym valivým odporom.
Koncern PSA bude v meraní a zverejňovaní reálnej spotreby modelov pokračovať aj naďalej. Navyše spustí na svojich stránkach kalkulačku spotreby, ktorá vám v prípade záujmu o niektorý z Peugeotov, Citroënov alebo DS na základe nameraných údajov a vašich údajov o užívateľských podmienkach vypočíta, s akou reálnou spotrebou môžete počítať. Postup PSA síce na prvý pohľad vyzerá ako sebazničujúci, na druhej strane hovorí o tom, že si verí a že za spotrebu svojich áut sa rozhodne nehanbí. Zatiaľ ju ale nie je s čím porovnať, keďže ostatní výrobcovia udávajú len zákonom požadované laboratórne údaje. Situácia by sa mala zmeniť už budúci rok, keď vstúpi do platnosti nová metodika WLTP. Tá už obsahuje aj meranie na ceste.
Reálna spotreba modelov Peugeot
Model | Pneumatiky | T&E (l/100 km) | NEDC (l/100 km) | Rozdiel (l) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
108 1,2 PureTech 82 | štandardné | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
208 1,6 BlueHDI 100 BVM5 | nízky odpor | 4,7 | 3,5 | 1,2 | 34,3 |
208 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM5 | ultra nízky odpor | 4,7 | 3,0 | 1,7 | 56,7 |
2008 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,1 | 3,7 | 1,4 | 37,8 |
2008 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 | nízky odpor | 5,2 | 3,7 | 1,5 | 40,5 |
2008 1,2 PureTech 82 BVM5 | nízky odpor | 6,4 | 4,9 | 1,5 | 30,6 |
2008 1,2 PureTech 110 S&S BVM6 | nízky odpor | 7,1 | 4,8 | 2,3 | 47,9 |
308 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 | ultra nízky odpor | 4,9 | 3,2 | 1,7 | 53,1 |
308 1,2 PureTech 130 S&S BVM6 | nízky odpor | 6,6 | 4,6 | 2,0 | 43,5 |
308 1,2 PureTech 110 S&S BVM6 | ultra nízky odpor | 6,3 | 4,0 | 2,3 | 57,5 |
3008 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM6 | nízky odpor | 6,1 | 4,1 | 2,0 | 48,8 |
3008 1,2 OureTech 130 S&S BVM6 | ultra nízky odpor | 7,6 | 4,9 | 2,7 | 55,1 |
508 2,0 BlueHDi 180 S&S EAT6 | ultra nízky odpor | 6,3 | 4,0 | 2,3 | 57,5 |
Partner 1,6 BlueHDi 120 S&S BVM5 | nízky odpor | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
Reálna spotreba modelov Citroën
Model | Pneumatiky | T&E (l/100 km) | NEDC (l/100 km) | Rozdiel (l) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
C1 1,2 PureTech 82 BVM5 | štandardné | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
C3 1,2 PureTech 82 BVM5 | nízky odpor | 6,3 | 4,6 | 1,7 | 37,0 |
C3 1,6 BlueHDi 75 BVM5 | ultra nízky | 4,9 | 3,0 | 1,9 | 63,3 |
C3 Picasso 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,7 | 3,8 | 1,9 | 50,0 |
C4 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,1 | 3,6 | 1,5 | 41,7 |
C4 Cactus Blue Hdi 100 BVM5 | nízky odpor | 5,1 | 3,6 | 1,5 | 41,7 |
C4 Cactus 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 | nízky odpor | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&s EAT6 | nízky odpor | 6,5 | 3,9 | 2,6 | 66,7 |
Grand C4 Picasso 1,6 BlueHDi 120 S&s BVM6 | ultra nízky 5,0 | 5,7 | 4,0 | 1,7 | 42,5 |
Grand C4 Picasso 1,2 PureTech 130 S&S BVM6 | nízky odpor | 7,4 | 5,0 | 2,4 | 48,0 |
Berlingo 1,6 BlueHDi 100 BVM5 | nízky odpor | 6,1 | 4,3 | 1,8 | 41,9 |
Reálna spotreba modelov DS
Model | Pneumatiky | T&E (l/100 km) | NEDC (l/100 km) | Rozdiel (l) | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|---|
DS 3 1,6 BlueHDi 120 S&S BVN6 | neuvedené | 5,0 | 3,6 | 1,4 | 38,90% |
DS 3 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 | neuvedené | 6,0 | 4,3 | 1,7 | 39,5 |
DS4 1,2 PureTech 110 S&S BVM5 | neuvedené | 5,4 | 3,8 | 1,6 | 42,1% |