Nemecké stanice technickej kontroly TÜV generujú rôzne údaje. Najznámejší je nepochybne rebríček spoľahlivosti, takzvaný TÜV Report, na základe odhalených nedostatkov pri kontrolách vozidiel. V rámci neho zverejňuje organizácia aj priemerný „nájazd“ kilometrov jednotlivých modelov. Ide síce o relatívne číslo, ale vychádza z údajov získaných z viac ako deväť miliónov vozidiel, ktoré sa dostavili na povinnú „estékáčku“ od júna 2015 do júla 2016. Takže vypovedaciu hodnotu táto štatistika má.
Pozrieť sa teda môžeme aj na to, ktoré autá zhltnú za svoj život najväčšie porcie kilometrov a ktoré najmenej. Ideálna je na to kategória áut s vekom osem až deväť rokov. To sú autá, ktoré už majú čosi za sebou, a zároveň sú to vozidlá, ktoré môžu byť ešte veľmi atraktívne pre ľudí s nedostatkom financií na nákup nového auta. Priemerný „nájazd“ je tu asi 100 000 kilometrov. Lenže, nie všetky autá sa na tomto priemere podieľajú rovnou mierou. Máme tu hltačov kilometrov aj miláčikov garáží.
Niektoré modely najazdia aj dvakrát viac ako ostatné
Rozdiely sú naozaj veľké. Kým najviac jazdené modely absolvujú za osem až deväť rokov viac ako 180 000 kilometrov, tie najmenej používané aj o 100 000 menej. Ako to teda dopadlo? Podľa TÜV Reportu má najťažší život švédske kombi Volvo V70/XC70. Jeho majitelia sním prešli priemernú vzdialenosť 188 000 kilometrov. To je prekvapujúce, pretože Volvo nie je práve synonymom firemného vozidla, ktoré má už v DNA zapísané časté používanie. Pri druhom Audi A6, typickom manažérskom korábe, jeho priemerných 172 000 km až tak neprekvapí.

Na tretej priečke nájdeme mníchovské SUV BMW X5 a Ford Galaxy. Ich majitelia ich príliš nešetria. Za spomínanú dobu najazdia až 168 000 km. A potom nasleduje stuttgartská manažérska limuzína a zároveň ikona nemeckých taxislužieb – Mercedes-Benz triedy E s priemerným „nájazdom“ 166 000 kilometrov. Len o 1 000 menej má na konte Volkswagen Passat, opäť auto často v službách firiem. Veľa toho musia zvládnuť aj jeho súrodenci – VW Sharan (163 000 km ) a Touareg (160 000 km).

Prvú desiatku uzatvára konkurent BMW X5 a Mercedes-Benz ML so 157 000 kilometrami na tachometri. Z tej druhej spomeňme ešte napríklad osemnástu Škodu Octaviu a Citroën C5 (143 000 km). Kým Octavia je jediným českým modelom v prvej dvadsiatke, C5 zas jediným francúzskym. A zaujímavá je aj 20. pozícia kórejskej Kie Sorento. A ako je to na opačnej strane rebríčka? Teda s autami, ktoré najazdia najmenej. Nájdeme tu napríklad Hyundai Atos (73 000 km), Renult Twingo (79 000 km) alebo Smart ForTwo (71 000 km), teda typické mestské autá.
Najviac jazdené, neznamená najviac spoľahlivé
Spoločnosť im ale robia aj modely, ktoré stoja v automobilovej hierarchii o „sto“ poschodí vyššie. Napríklad stuttgartský roadster Mercedes-Benz SLK (76 000 km) a najmä Porsche 911 (65 000 km), ktoré je vôbec najmenej jazdeným autom nemeckých štatistík. Jednoducho, majitelia si tieto športové skvosty šetria a používajú zväčša príležitostne ako druhé alebo tretie auto. Samozrejme, mohlo by sa zdať, že autá, ktoré najazdia najviac, sú aj najspoľahlivejšie. Ale pozor, tento rebríček si s rebríčkom kvality určite nemýľte. Môže to byť aj presne naopak.

Na čele tabuliek z pohľadu najazdených kilometrov sú totiž aj tie, ktoré sa v TÜV Reporte umiestňujú takmer na jeho dne. Najlepším príkladom je Volkswagen Sharan, ktorý vie svojich majiteľov poriadne potrápiť. Už roky uzatvára zoznam. V najnovšej štatistike sa umiestnil na 103. priečke z celkovo sto šiestich hodnotených modelov. Podobne je to s Volkswagenom Passat (B6) na 73. mieste, ale aj s Volvom V70/XC70 na 76. priečke. Výnimkou sú Audi, ktoré sa nachádzajú vysoko nad priemerom.
To zároveň ukazuje aj na jednu zo slabín štatistík spoľahlivosti nemeckého TÜV Reportu. Totiž na tú, že viac jazdené firemné autá sú v porovnaní s tými menej jazdenými v štatistike znevýhodnené. Ktovie, v akom stave by bolo napríklad také Porsche 911, ak by malo na konte viac ako dvojnásobok priemerných kilometrov. Pre nás má nemecká štatistika aspoň ten význam, že podľa zverejnených údajov je možné odhadnúť, či má vozidlo o ktoré máme záujem, na tachometri aspoň približne reálne číslo.
Modely s najväčším počtom najazdených kilometrov
Poradie | Model | Najazdené km |
---|---|---|
1. | Volvo V70/XC70 | 188 000 km |
2. | Audi A6 | 172 000 km |
3.-4. | BMW 5 | 168 000 km |
3.-4. | Ford Galaxy | 168 000 km |
5. | BMW X5 | 167 000 km |
6. | Mercedes-Benz E | 166 000 km |
7. | Volkswagen Passat | 165 000 km |
8. | Volkswagen Sharan | 163 000 km |
9. | Volkswagen Touareg | 160 000 km |
10. | Mercedes-Benz M | 157 000 km |
11. | Audi A4 | 153 000 km |
12. | Ford Mondeo | 152 000 km |
13. | Volkswagen Touran | 151 000 km |
14. | Volkswagen Caddy Life | 148 000 km |
15. | Volvo S40/V50 | 147 000 km |
16. | BMW X3 | 145 000 km |
17.-18. | Citroen C5 | 143 000 km |
17.-18. | Škoda Octavia | 143 000 km |
19.-20. | Kia Sorento | 142 000 km |
19.-20. | Opel Vectra | 142 000 km |