Bezkľúčový prístup a štartovanie je slabým článkom v ochrane áut pred vykradnutím a ukradnutím. Zákernosť spočíva v tom, že ak sa ho zlodejom podarí oklamať, nepotrebujú na otvorenie auta použiť žiadne násilie. A nenechávajú ani žiadne stopy. Niektoré inštitúcie tvrdia, že v súčasnosti je na cestách až 100 miliónov ohrozených vozidiel. V podstate to potvrdzuje aj nedávny test Amerického úradu pre poisťovacie podvody NICB (National Insurance Crime Bureau). Ten otestoval odolnosť bezkľúčového odomykania a štartovania proti krádeži na tridsiatich piatich autách. A bol extrémne úspešný.
Pritom si zadovážil potrebné zariadenie na internete. Volá sa „Relay Attack Unit" a je dostupné na internete. Používa sa vraj na podobné testy, ale, samozrejme, ak sa dostane do neprávnych rúk, je ním možné kradnúť autá. Zariadenie sa skladá z dvoch modulov. Jedného, ktorý je schopný zachytiť signál z kľúča majiteľa vozidla do vzdialenosti troch metrov, a druhého „vysielača“, ktorý sa pre elektroniku auta tvári ako prístupový modul, teda ako kľúč. To stačí na to, aby si auto myslelo, že jeho majiteľ je v potrebnej blízkosti a proti otvoreniu nijako neprotestuje. Stačí potiahnuť kľučku.
A ako to vlastne dopadlo? Zo skupiny tridsiatich piatich áut, ktoré pochádzali zo siete autobazárov Car Max, sa expertom úradu NICB podarilo 19 odomknúť, čo je úspešnosť 54 %, a osemnásť aj naštartovať, čo je úspešnosť 51 %. Vo svojej správe NICB zdôrazňuje skutočnosť, že po takejto krádeži nezostávajú žiadne stopy, takže je ich ťažké odhaliť. Podľa Rogera Morrisa, hovorcu NICB, nie je možné ani zistiť, koľko áut bolo takýmto spôsobom ukradnutých. „Pre majiteľov áut neexistuje varovanie ani vysvetlenie. Pokiaľ niekto nevidí tento zločin na bezpečnostnej kamere, nie je spôsob, akým by sa polícia dozvedela, čo sa vlastne udialo,“ dodáva.
Automobilky o tejto hrozbe vedia. „Kyberbezpečnosť je naďalej jednou z priorít automobilového priemyslu,“ tvrdí Wade Newton z Aliancie výrobcov áut. Lenže realita je iná. Zariadenie, ktoré NICB použilo, získalo od bezpečnostného experta, ktorý ho ponúka výrobcom a organizáciám bojujúcim proti krádežiam áut. To znie naozaj pekne. „Takéto zariadenia sú dostupné z rôznych zdrojov a zručný zlodej si ho dokáže vyrobiť aj sám,“ tvrdí Rogger Morris. Takže ochranou je jedine dodatočný bezpečnostný systém alebo deaktivácia kľúča. A, samozrejme, najlepšie je mať auto bez takýchto vychytávok.