Inšpekčná spoločnosť TÜV, ktorá prevádzkuje v Nemecku stovky staníc technickej kontroly, zverejnila aj tento rok štatistiky spoľahlivosti vozidiel. A hoci má rebríček TÜV Report aj svojich odporcov, ktorí ho považujú za skreslený, výsledky nenechávajú ľahostajnými ani samotné automobilky. Napokon, poradie je výsledkom kontrol takmer deväť miliónov vozidiel. A to je už poriadna vzorka. Tento rok bolo zastúpených celkovo 224 modelov, ktoré sa dostavili na nemecké „estekáčky“ od júla 2015 až do júna 2016. Máme tu teda relevantné čísla, ktoré nemožno brať na ľahkú váhu.
Spoľahlivosť stúpa. O autá sa ale Nemci starali viac
Aj tento rok má nemecký TÜV relatívne dobré správy. V porovnaní s vlaňajším reportom sa totiž znížil podiel vozidiel s vážnymi poruchami, teda áut, ktoré nemohli prejsť technickou kontrolou, z pôvodných 22,6 % na 19,7 %. Úspešne tak kontrolu absolvovalo 66,7 % vozidiel v porovnaní so 63,7 % rok predtým. Podľa hovorcu organizácie TÜV Patricka Frutha je to výsledok lepšej starostlivosti o autá. „Práve vozidlá s vekom do troch rokov sa skutočne zlepšili. Prejavuje sa na nich pravidelná údržba,“ tvrdí. Percento vážnych porúch kleslo zo 7,8 na 5,7 %.
A platí to aj o ďalších vekových kategóriách. Tak napríklad pri autách s vekom od štyroch do päť rokov klesli vážne poruchy o 3,1 %, pri autách starých šesť až sedem rokov o 3,9 % a pri najstarších vozidlách, s vekom nad desať rokov, dokonca o 4,3 %. Stále platí, že autá majú na nemeckých STK najväčší problém so svetlami. Podiel tejto poruchy však medziročne klesol o 2,9 %, čo je výsledok zavádzania nových bi-xenónových a najmä diódových reflektorov, ktoré majú neporovnateľne väčšiu životnosť a nie sú citlivé na výkyvy napätia.
Priemerný podiel porúch podľa veku vozidiel
Vek auta | Žiadne poruchy (%) | Ľahké poruchy (%) | Vážne poruchy (%) | Nebezpečné poruchy (%) | Priemerné km |
---|---|---|---|---|---|
2–3 roky | 89,7 % | 4,6 % | 5,7 % | 0 % | 49 000 km |
4–5 rokov | 81,4 % | 8,5 % | 10,1 % | 0 % | 74 000 km |
6–7 rokov | 72,1 % | 12,7 % | 15,2 % | 0 % | 92 000 km |
8–9 rokov | 63,9 % | 15,2 % | 20,9 % | 0 % | 116 000 km |
10–11 rokov | 56,1 % | 16,7 % | 27,1 % | 0,1 % | 130 000 km |
No aj LED svetlá môžu mať problém. To však len v prípade, ak sú namontované dodatočne a nelegálne. K ďalším typickým problémom patria netesnosť motora či výfukového potrubia a nesprávna činnosť brzdového systému. Vo všeobecnosti majú ale aj tieto poruchy klesajúcu tendenciu. O to potešiteľnejšie je, že napríklad pri autách s vekom od dvoch do sedem rokov došlo k väčšiemu kilometrovému nájazdu. Nemci teda absolvovali za volantom viac kilometrov než rok predtým. Ako sa však ukáže, vysoký počet kilometrov niektorého z modelov rozhodne nemusí znamenať nižšiu pozíciu v rebríčku.
Autá najazdili viac ako predvlani
Mimochodom, rekordérom je v tejto disciplíne VW Passat s 85 000 kilometrami za dva až tri roky prevádzky. A konkurujú mu Škoda Superb (76 000 km), Audi A6 (79 000 km), Ford Galaxy (73 000 km), Audi A4 (73 000 km) alebo BMW radu 5 (70 000 km). Preto kilometrom nedáva TUV Report príliš veľkú váhu. Napokon, je pravdepodobné, že mnohé vozidlá, najmä tie staršie, ktoré prešli rukami viacerých majiteľov, majú stočené kilometre. Základným parametrom je vek. Štatistiky obsahujú rebríčky v piatich vekových kategóriách.
Od najmladšej, s vekom od troch do štyroch rokov, až po najstaršie autá, ktoré boli vyrobené pred jedenástimi rokmi. Najsledovanejšou je, samozrejme, trieda najmladších áut, obsahujúca množstvo aktuálnych modelov, teda modelov, ktoré sa stále vyrábajú. Má tak často priamy vplyv aj na rozhodovanie zákazníkov o kúpe nového vozidla. A ako to teda dopadlo v tejto kategórii? Opakuje sa vlaňajší aj predvlaňajší scenár, keď prevzali žezlo spoľahlivosti nemecké prémiové značky a z prvej desiatky vytlačili Japoncov. Najmä Mercedes-Benz. Automobilka zo Stuttgartu si prvú desiatku doslova „sprivatizovala“.
Najmenej poruchové autá podľa tried (2–3 roky)
Trieda | Model | Podiel vážnych porúch |
---|---|---|
Malé autá | Mazda 2 | 2,5 % |
Nižšia stredná trieda | Mercedes-Benz A | 2,3 % |
Stredná trieda | Mercedes-Benz C | 2,9 % |
MPV | Mercedes-Benz B | 2,2 % |
SUV | Mercedes-Benz GLK | 2,1 % |
Má tu hneď päť modelov vrátane prvej priečky, na ktorej stojí Mercedes GLK. A nielen to, tomuto kompaktnému SUV sa podarilo percentom vážnych porúch len 2,1 % prepísať historické štatistiky. Je vôbec najspoľahlivejším modelom od sledovania poruchovosti nemeckými STK. Spoločnosť mu robí tretia trieda B, štvrté „áčko“, piaty roadster SLK a šiesty Mercedes triedy M. Pokrok triedy M, dnes už GLE, stojí rozhodne za zmienku, pretože ešte pred dvoma rokmi robila Stuttgartu najväčšiu hanbu. Medzi modely s trojcípou hviezdou sa podarilo preniknúť jedine druhému Porsche 911 a Mazde 2, ktorá zdieľa šiestu priečku s Mercedesom M a je jediným Japoncom v prvej dvadsiatke.
Opel prekvapil. Predbehol aj Japoncov
Prekvapením je ôsme miesto pre Opel Adam a Opel Mokka. Ešte vlani mal výrobca z Russelsheimu prvý model na 21. mieste (Meriva), a teraz je v prvej desiatke hneď s dvoma súčasne. Tú uzatvára Audi s SUV Q5. V druhej desiatke sa to opäť hemží najmä Mercedesmi a Audi. Stuttgart a Ingolstadt sú tak najsilnejšími značkami tohtoročných štatistík a jasne vedú aj nad BMW. Prvý „bavorák“ nájdeme na pozícii s číslom 15. Je ním malé SUV X1. TÜV zdôrazňuje, že kvalitu nemeckých prémiových áut zvyšuje fakt, že sa na čele sa umiestnili aj napriek vysokému počtu kilometrov. Taký Mercedes M má za sebou priemerne 63 000 km a Audi Q5 61 000, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s Mazdou 2 alebo Opelom Adam.
Neprémiové značky síce vedia zabodovať, ale ich rozptyl v rebríčku je podstatne väčší než pri nemeckej prémii. Príkladom je práve Opel. Ten má síce dve „hviezdy“ v prvej desiatke, ale takú Insigniu so známkou 4 až na 104. priečke. Do známky 1. sa síce zmestí aj taká Škoda Octavia, ktorá si, mimochodom, mimoriadne polepšila, alebo VW Golf, lenže potom tu máme Škodu Superb so známkou 4 alebo Volkswagen Sharan a VW CC s najhoršou známkou 5. Rozbité sú aj výsledky japonských značiek, ktoré v minulých rokoch dokázali okupovať čelo tabuliek. Teraz má na najlepšie hodnotenie len Mazda 2, Mazada 3 a Mitsubishi ASX.
Najspoľahlivejšie autá podľa veku
Vek | Model | Percento vážnych porúch | Priemerné km |
---|---|---|---|
2–3 roky | Mercedes-Benz GLK, Porsche 911 | 2,1 % | 52 000 km, 29 000 km |
4–5 rokov | Mercedes-Benz SLK | 2,9 % | 41 000 km |
6–7 rokov | Mazda 3 | 6,8 % | 75 000 km |
8–9 rokov | Porsche 911 | 9,9 % | 65 000 km |
10–11 rokov | Porsche 911 | 10,4 % | 78 000 km |
Najmenej spoľahlivé autá podľa veku
Vek | Model | Percento vážnych porúch | Priemerné km |
---|---|---|---|
2–3 roky | Kia Sportage | 11,5 % | 43 000 km |
4–5 rokov | Dacia Logan | 22,6 % | 72 000 km |
6–7 rokov | Chevrolet Matiz | 31,6 % | 60 000 km |
8–9 rokov | Renault Laguna | 35,3 % | 139 000 km |
10–11 rokov | Mercedes-Benz ML | 42,0 % | 164 000 km |
Mazdu 6 a Mazdu 5 už ale nájdeme na pozícii so známkou 3. A podobne je to s Coltom či Outlanderom. Jednoducho, ani Japonci už nedokážu udržať potrebnú kvalitu v celom spektre ponuky. Priemerné výsledky dosahuje Nissan aj Honda. Nissan má dokonca Micru so známkou 5. No chvost tabuľky pripadá najmä na Francúzov, Talianov, Rumunov či Kórejčanov. Úplne na dne skončili modely ako Kia Sportage, Kia Sorento, Hyundai i20, Fiat 500, Fiat Punto, Alfa Romeo Giulietta, ale aj Citroën C5, Citroën C3, Dacia Duster či Peugeot 308. Ale asi najväčšiu hanbu si spravil Ford, ktorý by ste tu asi neočakávali. Lenže päťku má na konte Galaxy, S-Max aj Mondeo na poslednej priečke s číslom 124.
Rebríček spoľahlivosti áut s vekom od dvoch do troch rokov
Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte
1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.
2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.
3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2015 do júna 2016. Celkom bolo skontrolovaných takmer deväť miliónov automobilov so zastúpením 224 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.
4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.
5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s vážnou nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.
6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.
7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Zväčša najazdia najmenej. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.
8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne obohatili údaj priemernéhi počtu najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Nedávno sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.