Veľkú časť vozidiel, ktoré sa v období od júla 2014 do júna 2015 dostavili na kontrolu nemeckých STK, tvorili autá s vekom od štyroch do piatich rokov. Táto kategória je po triede najmladších vozidiel s vekom do troch rokov druhou najsledovanejšou. Jednoducho preto, že na trhu ojazdených áut patrí k veľmi atraktívnym. Troj- až štvorročné autá sú zväčša vozidlá, ktoré ich majitelia často predávajú hneď po tom, čo splatia lízing a vymenia ich za nové.
Stále atraktívne
V bazároch tak majú imidž voľby s najnižším možným rizikom, pričom umožnia ich druhým majiteľom ušetriť v porovnaní s novým vozidlom často aj päťdesiat percent pôvodnej ceny. Priemerne majú čosi vyše 70 000 kilometrov, čo znamená, že ich čaká ešte dlhý vek prevádzky. Samozrejme, nie všetky modely sú zárukou bezproblémového užívania. Práve preto sú štatistiky TÜV Reportu dobrým vodidlom pri výbere značky a modelu niektorého z ojazdených áut.
Počet najazdených kilometrov | 74 000 km |
---|---|
Závažné poruchy | 10,1 % |
Ľahké poruchy | 8,5 % |
Bez porúch | 81,4 % |
Ako ukazujú najnovšie výsledky, aj v tejto triede došlo k zlepšeniu. Vlani predstavoval podiel závažných porúch 13,2 percenta. Tento rok klesol na 10,1 %. Pritom tieto autá najazdili priemerne viac. Kým vlaňajšia správa uvádzala 69 000 km, teraz je to až 74 000. Poradie rebríčka sa ale v porovnaní s najmladšími vozidlami s vekom od dvoch až troch rokov príliš nemení. Na čele dominujú opäť nemecké prémiové značky. Absolútnou jednotkou je Mercedes-Benz s roadsterom SLK. Lenže hneď za ním sú tri Audi – A6/A7, TT a Q5. Tradične vysoké hodnotenie má aj Porsche 911 na priečke s číslom štyri.
Nemci zase na čele
Do prvej desiatky sa prebojovalo ešte Audi A1, Mercedes GLK, BMW X1, ale aj dva japonské modely – Mitsubishi ASX a Mazda 3. Aj z toho vidieť, že s rastúcim vekom sa Japonci derú do popredia. Aj keď nie tak výrazne ako v minulosti V štatistike z roku 2015 mali totiž na prvých troch priečkach hneď tri modely. A je tu aj prekvapenie v podobe Hyundaia ix20, ktorý je rovnako spoľahlivý ako Mercedes GLK či Mazda 3. Dominancia Nemcov a Japoncov pokračuje aj ďalej. Slušne je na tom Honda aj Toyota. Samozrejme, i tu výnimka potvrdzuje pravidlo. Takže núdza nie je ani o prepadáky.Tak napríklad VW Passat nájdete na priečke 99. so známkou 4 a rovnako ohodnotené Mitsubishi Outlander alebo Toyotu Aygo. So známkou päť skončili Fordy S-Max, Galaxy, Mondeo aj Ka. Tie patria na úplné dno s modelmi ako Dacia Logan, Sandero a Duster, Fiat 500, Chevrolet Spark, Citroën C5 či Renault Clio. Týmto autám sa je asi v bazároch lepšie vyhnúť. U nás najpredávanejšia Škoda sa drží v tabuľkách so známkami 2 a 3, ale aj štyri. Najlepšie je Yeti so známkou 2, Fabia dostala trojku a Octavia štvorku.
Čo je dobré vedieť o TÜV Reporte
1. Nemecká spoločnosť RW TÜV je jednou z najväčších inšpekčných spoločností na svete. Okrem kontroly a overovania kvality v rôznych odvetviach výroby a služieb prevádzkuje v Nemecku aj sieť technických kontrol automobilov. Je to čosi podobné ako naše stanice technickej kontroly. Rozdiel však spočíva v tom, že výsledky prehliadok sú vyhodnocované podľa typov automobilov.
2. Prvý TÜV Report vyšiel v roku 1971 v Kolíne nad Rýnom pod titulkom Ako bezpečné je vaše auto? Pod krídlami spoločnosti VdTÜV bolo v roku 1973 publikované prvé vydanie s názvom TÜV Auto-Report. Partnerstvo s motoristickým časopisom Auto-Bild odštartovalo v roku 1998. Dnes je TÜV Report jednoznačne číslom jeden na nemeckom trhu pre poradenstvo v oblasti ojazdených automobilov.
3. Najnovší rebríček spoľahlivosti čerpá z údajov zozbieraných za dvanásť mesiacov v období od júla 2015 do júna 2016. Celkom bolo skontrolovaných takmer deväť miliónov automobilov so zastúpením 224 modelov, čo dáva výsledkom vysokú dôveryhodnosti. Skresľovanie údajov je znížené vďaka zásade, že štatistika uvádza výlučne modely, pri ktorých bolo vykonané dostatočné množstvo kontrol. Limit je 500 prehliadok na jeden typ vozidla.
4. Nemecké stanice technickej kontroly sa počas prehliadky zameriavajú na viac ako sto bodov. Pre potreby spracovania rebríčka TÜV Reportu sa však obmedzujú na osemnásť najdôležitejších. Patrí sem najmä kontrola prednej a zadnej nápravy, tesnosť palivovej sústavy, tesnosť motora, stav výfuku, kontrola riadenia, bŕzd, brzdových hadíc a svetiel. Najviac problémov je práve s netesnosťou a so svetlami.
5. Zistené nedostatky sa delia na ľahké, vážne a nebezpečné. Vozidlo s ľahkou chybou, teda takou, ktorá neohrozuje bezpečnosť premávky, dostáva známku umožňujúcu ďalšiu prevádzku. Automobil s vážnou chybou môže byť naďalej v prevádzke, ale majiteľ je povinný nedostatok odstrániť v stanovenej lehote. Vozidlo s vážnou nebezpečnou chybou nesmie opustiť kontrolnú stanicu a je dočasne vyradené z prevádzky.
6. Štatistiky TÜV rozdeľujú vozidlá do piatich vekových kategórií od nových modelov až po autá vyrobené pred dvanástimi rokmi. Rebríček je zostavený na základe podielu vozidiel s vážnymi a nebezpečnými chybami na celkovom počte kontrolovaných kusov toho istého modelu. Percentuálny údaj, napríklad 5 %, teda znamená, že zo sto kontrolovaných vozidiel bolo päť takých, na ktorých sa objavili závažné nedostatky.
7. Slabým článkom štatistík TÜV Reportu je, že nerozlišujú firemné vozidlá od súkromných. Z toho vyplývajú rozdielne podmienky použitia, rozdielna úroveň starostlivosti a výrazne odlišný počet najazdených kilometrov. K istému skresleniu môže dochádzať aj pri hodnotení veľmi drahých áut, napríklad Porsche, ktoré majú zo strany majiteľov lepší servis ako bežne používané masové modely. Zväčša najazdia najmenej. Štatistiky tiež sledujú len poruchy, ktoré spadajú do metodiky kontroly. Nekontrolované druhy porúch tu nefigurujú.
8. Postupom času sa metodika štatistík TÜV Report mení. Snahou je dopracovať sa k objektívnejším hodnoteniam. Preto ich pred približne obohatili údaj priemernéhi počtu najazdených kilometrov jednotlivých modelov. Ukázalo sa, že typické firemné autá s veľkým kilometrovým nájazdom nemusia v štatistikách vychádzať horšie. Nedávno sa tiež zmenila závažnosť porúch. Niektorým poruchám bol pridelený menší a niektorým väčší význam. Napríklad, kým silne skorodovaný rozvod bŕzd je považovaný naďalej za závažnú poruchu, pri prasknutej manžete hnacieho hriadeľa je TÜV podľa novej metodiky tolerantnejší.