Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) preveril bezpečnosť dvoch luxusných a drahých elektromobilov. Pod jeho lupu sa dostali Tesla Model S P100D a nemecký karbónový „zázrak“ BMW i3. Obe autá už síce crashtest tejto organizácie podstúpili, a to v roku 2013, no odvtedy došlo k sprísneniu metodiky. Preto sa im komisári IIHS pozreli opäť na zúbok. A nemajú celkom dobré správy. Ani jedno z nich nedosiahlo na známku Top Safety Pick, a už vôbec nie na Top Safety Pick+.
Tesle bola osudná hmotnosť a bezpečnostné pásy
Organizácia tvrdí, že nie je dôvod, aby ekologické autá nemohli ponúknuť najvyššiu úroveň bezpečnosti. Len v decembri totiž organizácia zverejnila výsledky nárazových skúšok plug-in hybridnej Toyoty Prius Prime a elektromobilu Chevrolet Volt s predĺženým dojazdom, pričom oba boli ocenené hodnotením Top Safety Pick+. Na to musia vozidlá získať známku „dobré“ vo všetkých piatich kritériách – čelnom náraze s 25% prekrytím, čelnom náraze s 50 % prekrytím, bočnom náraze, odolnosti strechy pri prevrátení a ochrane hláv a krčnej chrbtice cestujúcich.
A podmienkou je tiež prítomnosť aspoň základného asistentu pre prevenciu čelnej kolízie, teda výstrahy alebo autonómnych bŕzd. Ak chcú hodnotenie Top Safety Pick+ musia navyše získať dobré alebo chválitebné hodnotenie za svetlá. To sa ale drahému elektrickému nemecko-americkému duu nepodarilo. Problémovejšia sa ukázala najmä veľká Tesla S P100D. Kým v štyroch základných kritériách dostala známku „dobré“ pri čelnom náraze s malým prekrytím ju komisári ohodnotili len známkou „chválitebné“. Bezpečnostné pásy nedokázali udržať figuríny v stabilnej polohe.
BMW i3 chýbalo len málo
Príliš veľký pohyb vpred zapríčinil aj napriek úplnému rozvinutiu airbagu tvrdý kontakt hlavy vodiča s volantom. Ohrozené boli navyše jeho nohy. Tesla prišla o body aj z dôvodu pevnosti strechy, ktorá celkom nezvládla odolať pri prevrátení extrémnej hmotnosti batérií verzie s najväčšou kapacitou a dojazdom. Deformovala sa viac, než je bezoečné. Hodnotený nebol ani asistent prevencie nárazu, pretože je síce súčasťou štandardnej výbavy, ale jeho softvér nemajú zatiaľ aktivované všetky Tesly S. A do radu problémov sa pridali aj predné svetlá, hodnotené ako zlé.