Organizácia Global NCAP sa snaží upozorniť na rôzny prístup automobilových výrobcov k bezpečnosti v jednotlivých regiónoch sveta. Jednoducho, kým v USA, Európe alebo Japonsku by si nikdy nedovolili dodať na trh model, ktorý by nespĺňal aspoň základné bezpečnostné kritériá, v takej Indii to neplatí. Najnovším príkladom je otrasný crashtest indického Chevroletu Enjoy, v ktorom by ste haváriu podľa oficiálnej metodiky Euro NCAP nemali šancu prežiť. Nedostal ani jednu jedinú hviezdičku, a to sa naozaj už dávno nestalo.
Pritom nejde o neznačkový produkt. Logo Chevroletu by malo byť zárukou aspoň akej-takej bezpečnosti. Napokon, nie je to tak dávno, čo predsedníčka predstavenstva General Motorsu Mary Barra vyhlásila, že GM, kde patrí aj Chevrolet, chce byť lídrom v bezpečnosti vozidiel. Nie však asi v Indii, pretože toto 4,3 metra dlhé MPV, určené až ôsmim cestujúcim, ktoré spoločnosť predáva na tamojšom trhu od roku 2013, nie je vybavené ani jedným airbagom a dokonca ani predpínačmi bezpečnostných pásov.
Takže jeho bezpečnostná výbava zodpovedá európskym reáliám z konca osemdesiatych rokov. Global NCAP si pre test celkom zámerne vybralo jeho základnú verziu s motorom objemu 1,3 litra bez akejkoľvek príplatkovej výbavy. Obavy z katastrofálne nízkej ochrany posádky sa naplnili do poslednej bodky. Po náraze rýchlosťou 64 km/h do bariéry so 40 percentným prekrytím ostal z Chevrolertu Enjoy takmer vrak. Vodič má ohrozenú hlavu, hrudník, ale aj kolená, ktoré sa stretnú s tvrdými dielmi palubnej dosky.
Nestabilná bola aj samotná konštrukcia karosérie, neschopná pohltiť nárazovú energiu. Dieťa v detskej sedačke nebolo dostatočne fixované, takže došlo k pohybu figuríny smerom vpred. Výsledkom bolo nula hviezdičiek v ochrane dospelých a dve v ochrane detí. To nie je dobrá reklama ani v Indii, kde hrá prvé husle cena a nie bezpečnosť. Chevrolet preto dočasne stiahol tento model z predaja. Ale čo ďalších sedem, ktoré ma v ponuke v tomto regióne?
Na druhej strane Global NCAP pochválilo Ford za trojhviezdičkový výsledok v ochrane dospelých kompaktného sedanu Aspire, ktorý je vybavený aspoň dvoma airbagmi. Organizácia na ňom dokumentuje, že na základnú úroveň bezpečnosti je možné dosiahnuť aj na lowcostových indických modeloch. Ford Aspire si počínal v teste nielen podstatne lepšie ako Chevrolet Enjoy, ale aj ako jeho predchodca Ford Figo, ktorý podstúpil nárazové skúšky v roku 2014.