Začnime tým horším. Je ním Fiat Dobló. Hoci ide o úžitkový model, jeho tri hviezdičky, ktoré si odniesol z nárazových testov Euro NCAP sú dnes chabým výsledkom. Napokon, na trhu je s jediným faceliftom od roku 2009. Crashtest absolvoval pritom prvý raz! A keďže nemá autonómne brzdy, obmedzovač rýchlosti a ani monitoring jazdných prúdov, nemohol absolvovať ani test verzie doplnenej týmito asistenčnými systémami. Tie hrajú čoraz väčšiu úlohu v posudzovaní bezpečnosti a premietajú sa aj do hodnotenia ochrany dospelej posádky. Lenže Dobló malo problémov viac.
Ochrana dospelých bola hodnotená na úrovni 75 %. Pri čelnom náraze so 40 % prekrytím došlo k deformácii priestoru okolo otvoru zadných dverí. To sa však do penalizácie nepremietlo, lebo kabína ostala stabilná. Body išli dole za nedostatočné nafúknutie airbagu vodiča a medzný tlak pôsobiaci na figurínu spolujazdca. Pri náraze celou prednou časťou sa pridala aj medzná ochrana hrudníka vodiča a nedostatočná ochrana cestujúceho na zadnom sedadle. Nezahviezdili ani hlavové opierky, ktoré poskytli len medznú ochranu krčnej chrbtice pri náraze zozadu.
Bezpečnosť detí hodnotená 46 percentami doplatila na slabú ochranu hrudníka a krku, ale najmä na nedostatočné upozornenie o stave airbagu spolujazdca a na problémové uchytenie detských sedačiek v druhom, ale aj treťom príplatkovom rade sedadiel. Za ochranu chodcov dostalo Dobló 57 %, za čím stoja príliš pevné stĺpiky a spodná hrana čelného skla. Hodnotenie asistenčných systémov na úrovni 25 % už nemohlo výsledok zachrániťť, pretože Dobló väčšinu požadovaných systémov nemá. A to ani v príplatkovej výbave.
Oveľa lepšie si viedla prémiová mníchovská limuzína BMW 5. Odniesla si plných päť hviezdičiek. Maximálny zisk sa ale neobišiel bez zaváhania. Pri čelnom náraze celou šírkou prednej časti sa totiž nedostatočne rýchlo nafúkol kolenný airbag vodiča, čím sa dostalo pravé koleno do kontaktu s palubnou doskou. Medzná bola aj ochrana krku vodiča a hrudníka zadného cestujúceho. BMW penalizáciu za kolenný airbag, ktorá stála za hodnotením ochrany dospelých na 91 %, komentovalo ako nelogickú, pretože sa s týmto problémom nestretlo pri vlastných testoch.
Bezpečnosť detí ohodnotená 85 percentami doplatila len na medznú ochranu hrudníka šesťročného dieťaťa. Za ochranu chodcov dostalo BMW 5 81 %, to aj vďaka aktívnej prednej kapote a monitoringu chodcov spojenému s autonómnymi brzdami. Asistenčné systémy sú vôbec silnou stránkou mníchovskej novinky. Odniesla si za ne 59 %. V sérii sú autonómne brzdy pre vysoké aj nízke rýchlosti či monitoring jazdných prúdov a požadovaný obmedzovač rýchlosti.
Výsledky Euro NCAP (apríl 2017)
Model | Hviezdičky | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy |
---|---|---|---|---|---|
BMW 5 | 5 | 91 % | 85 % | 81 % | 59 % |
Fiat Dobló | 3 | 75 % | 46 % | 57 % | 25 % |