Michelin tvrdí, že plášte treba dojazdiť až do 1,6 mm. Ale čo voda?

Nestáva sa často, aby vás výrobca pneumatík odrádzal od kúpy nových plášťov. Už len kvôli biznisu. Michelin to teraz však urobil. Jeden z najväčších pneumatikárskych gigantov tvrdí, že predčasná výmena plášťov nemá zmysel.

26.05.2017 18:00
Michelin - dezén Foto:
Michelin tvrdí, že s opotrebením sa stáva pneumatika úspornejšia, tichšia a stabilnejšia v zákrutách. Netreba sa jej preto báť.
debata (16)

Legislatíva hovorí jasne. Letná pneumatika nesmie mať dezén nižší ako 1,6 mm. Ak sa tak stane, treba ju vymeniť. Väčšina výrobcov pneumatík, ale aj profesionálov v oblasti bezpečnosti však tvrdí, že z dôvodu horšieho správania plášťa s ojazdeným dezénom na vode je ho lepšie ho vymeniť už vtedy, keď klesne hĺbka vzoru pod tri milimetre. Nízky dezén nedokáže totiž odviesť dostatočné množstvo vody. S tým samozrejme súvisí zvýšené riziko aqaplaningu.

O to viac prekvapuje najnovšie vyhlásenie Michelinu. Podľa neho vám predčasná výmena pneumatík nič neprinesie. Počítať vraj máte skôr so stratami. Ťažko vysvetliteľné, najmä ak sa tým samotný pneumatikársky gigant oberá o možnosť predať viac pneumatík. Ak totiž používate súpravu až do zákonom povolených 1,6 milimetra, kúpite si tú novú neskôr. Za celú životnosť vozidla ho tak budete prezúvať menej často. Motivácia Michelinu je teda veľmi prekvapivá. Na druhej strane však aj sympatická.

Jedinou slabosťou pneumatík s opotrebovaným... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2017 Jedinou slabosťou pneumatík s opotrebovaným dezénom je správanie sa na vode.

Francúzska spoločnosť poverila nezávislú agentúru Ernst & Young, aby spočítala, koľko peňazí premrhajú európski vodiči predčasnou výmenou starých plášťov za nové. Výsledky vás asi zaskočia. Každoročne je vraj z tohto dôvodu spotrebovaných o 128 miliónov pneumatík viac. Ich cena je odhadovaná na 6,9 miliardy eur. A z tých pôvodných sa stáva odpad. Pritom podľa Michelinu odpadom rozhodne nie sú. Tvrdí, že postupným opotrebením sú pneumatiky úspornejšie, pretože nižší vzor znamená nižší valivý odpor.

Ak by sa teda pneumatiky dojazdili až do povoleného limitu, dalo by sa na ušetrenom palive zabrániť vzniku deviatich miliónov ton CO2. Navyše, Michelin dodáva, že s postupným ubúdaním hĺbky dezénu sa zlepšuje účinnosť pneumatiky na suchej vozovke, skracuje brzdná dráha a že pneumatiky lepšie držia v zákrutách a generujú nižší hluk. Pozitíva jednoducho prevažujú nad negatívami. Preto sa podľa Michelinu oplatí ísť až na hranu.

"Vytvárať dojem, že pneumatiky potrebujú predčasnú výmenu je podobné, ako niekoho nútiť ku starnutiu. Ľudia predsa nevyhodia svoje topánky len preto, že ich treba vyčistiť, alebo neodhodia zubnú pastu do koša len preto, že je v nej už iba polovica náplne. Tak prečo by to mali naši zákazníci robiť so svojimi pneumatikami, pokiaľ sú presvedčení, že to neohrozuje ich bezpečnosť,“ povedal na túto tému hovorca Michelinu. Otázku správania sa na vode však firma nekomentuje.

Rozhodnutie dojazdiť pneumatiky až do 1,6 milimetra si teda vyžaduje istú zodpovednosť. Napríklad jazdiť počas dažďa pomalšie a bezpečnejšie. Tento hendikep je vám potom viac opotrebovaná pneumatika schopná kompenzovať na suchej vozovke. A ešte aj ušetríte.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #Michelin #dezén
Články podľa značiek