Štatistík spoľahlivosti áut je neúrekom. Medzi najrenomovanejšie však patrí Vehicle Dependability Study (VDS), za ktorou stojí agentúra J. D. Power. Tá práve zverejnila najnovší prieskum, ktorý síce prebehol v Nemecku, ale je vzhľadom na identickú ponuku áut a podobnú „automobilovú mentalitu“, zaujímavý aj pre nás. Výsledky sú zaujímavé. Dokladujú totiž, že drahé nemusí znamenať spoľahlivé. Skôr naopak. Väčšina prémiových značiek sa v ňom prepadla až na samé dno.
Zložitosť neprospieva
Prieskum prebiehal od februára do apríla, pričom sa na ňom zúčastnilo 14 000 majiteľov áut, ktoré boli vyrobené v rokoch 2014 až 2016. J. D. Power sledovala problémy, ktoré sa na nich objavili v priebehu posledných dvanástich mesiacov prevádzky. Celkovo 177 bodov, o ktoré sa J. D. Power zaujímala, bolo rozdelených do ôsmich kategórií – exteriér, jazdné skúsenosti, doplnky vrátane ovládania a displejov, audiosústava s komunikáciou a navigáciou, sedadlá, klimatizácia, interiér a motor s prevodovkou. Odpovede respondentov sú následne prepočítané do jednotiek PP100, čo je počet problémov na 100 vozidiel.
Čím je číslo nižšie, tým vyššia je pozícia značky v rebríčku. Okrem toho delí J. D. Power problémy na pocitové a na reálne nedostatky. V prvom prípade môže ísť napríklad o hlučnosť motora alebo podvozka, komplikované ovládanie niektorých funkcií audiosústavy alebo vyššiu spotrebu, než zákazník očakával. Objektívnejšie možno hodnotiť technické problémy. V každom prípade došlo v porovnaní s minuloročnou štatistikou k zhoršeniu. Vlaňajší priemer PP100, ktorý predstavoval 127 problémov na sto áut, poskočil na 151. Podľa Marka Lendricha, šéfa európskej divízie J. D. Power za tým stojí viac techniky na palube.
Prémia na chvoste
Čím sú autá zložitejšie, tým väčšia je pravdepodobnosť, že sa čosi pokazí. A zdá sa, že na to doplácajú práve prémiové značky. Tie sú technikou doslova nabité, pretože zákazníci chcú za svoje peniaze maximum komfortu, výkonu aj bezpečnosti. Takže na vrchole rebríčka nenájdeme BMW, Audi, Mercedes-Benz ani Volvo či Jaguar. A zaujímavé je, že dokonca ani nemecké značky. Štatistike kraľujú Kórejčania a Japonci. Ako najspoľahlivejšie sa ukázali Kia a Hyundai. Kia je dokonca jedinou značkou, kde bolo PP100 pod hranicou 100. Nasleduje Toyota a Mitsubishi, ktoré tým len potvrdzujú imidž kvality japonských áut.
Radosť majú aj v Škode. Tá sa vyšplhala až na piate miesto. Prvú desiatku uzatvárajú značky Peugeot, Nissan, Honda, Opel a Ford. Tie všetky sú spoľahlivejšie než napríklad Mazda, Mercedes-Benz alebo Mini. Mercedes-Benz predbehla dokonca aj Dacia, ktorá sa umiestnila tesne pod priemerom. A je oveľa spoľahlivejšia než ďalšie prémiové značky. Volvo nemalo na viac ako na dvadsiatu priečku, Audi skončilo ešte o stupienok nižšie a BMW dokonca až na mieste 23., čo je predposledná pozícia v štatistike. Horší je už len taliansky Fiat, kde pripadalo na 100 áut až 228 problémov.
Trochu iná je úspešnosť značiek, ak si pozrieme hodnotenie najlepších modelov. Kraľuje tu Opel, ktorý má dve zlaté medaily vďaka malému Adamu v triede mini a vlajkovej lodi Insignia v strednej triede. Čo do počtu modelov na prvých troch miestach je ale najúspešnejšou značkou Škoda. Boduje Fabia, Rapid, Superb aj Yeti. Kórejčania sa môžu tešiť zo zlata v triede kompaktných SUV, kde zažiarila Kia Sportage. Od Kórejčanov tu však nájdeme aj Hyundai i30 a i10. Bodovala dokonca aj Dacia. Jej Sandero má bronz v nižšej triede. Medzi luxusnými autami je zas najlepší Mercedes-Benz E.
Hodnotenie značiek (PP100)
Poradie | Značka | PP100 |
---|---|---|
1. | Kia | 99 |
2. | Hyundai | 105 |
3. | Toyota | 109 |
4. | Mitsubishi | 113 |
5. | Škoda | 114 |
6. | Peugeot | 125 |
7. | Nissan | 129 |
8. | Opel | 129 |
9. | Honda | 132 |
10. | Ford | 137 |
11. | Seat | 138 |
12. | Renault | 139 |
13. | Volkswagen | 146 |
– | Priemer | 151 |
14. | Dacia | 152 |
15. | Mazda | 156 |
16. | Mercedes-Benz | 158 |
17. | Mini | 162 |
18. | Suzuki | 174 |
19. | Volvo | 180 |
20. | Smart | 181 |
21. | Audi | 182 |
22. | Citroën | 195 |
23. | BMW | 205 |
24. | Fiat | 228 |
Najlepšie autá podľa tried
Mini | |
---|---|
1. | Opel Adam |
2. | Hyundai i10 |
3. | Mitsubishi Space Star |
Nižšia trieda | |
1. | Toyota Yaris |
2. | Škoda Fabia |
3. | Dacia Sandero |
Nižšia stredná trieda | |
1. | Hyundai i30 |
2. | Škoda Rapid |
3. | Toyota Auris |
Stredná trieda | |
1. | Opel Insignia |
2. | Škoda Superb |
3. | Ford Mondeo |
Veľké a luxusné autá | |
1. | Mercedes-Benz E Class |
Kompaktné SUV | |
1. | Kia Sportage |
2. | Peugeot 2008 |
3. | Škoda Yeti |