IIHS: Svetlá veľkých SUV sklamali. Len dve sú dobré

Po teste svetiel malých SUV si americký poisťovací inštitút „posvietil“ na kvalitu osvetlenia luxusných modelov. A nemá dobré správy. Zo sedemnástich modelov dosiahli na dobré hodnotenie len dve luxusné SUV.

27.07.2017 06:00
debata (10)
Na teste svetiel IIHS sa zúčastnilo 37 veľkých... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel SUV 2017 Na teste svetiel IIHS sa zúčastnilo 37 veľkých SUV. Ukázalo sa, že prémiová značka ani najmodernejšia technológia osvetlenia nie sú zárukou správnej činnosti svetiel. Neuralgickým bodom je oslňovanie.

Už vlaňajšie testy svetiel amerického poisťovacieho inštitútu IIHS, ktorým podrobil bežné autá a následne aj malé SUV, naznačil, že dobré osvetlenie nočnej vozovky nie je takou samozrejmosťou, za akú ju považujeme. Na dobré hodnotenie dosiahla len hŕstka modelov, zväčša vybavených xenónovými alebo diódovými svetlami s asistenčnými systémami. Ale ani to nebolo zárukou dokonalosti. A podobne je to v najnovšom teste, ktorý si vzal na paškál veľké, a teda aj drahé SUV. Sú medzi nimi zástupcovia Európy, USA, Japonska aj Kórey.

IIHS otestovalo celkom 37 SUV mainstreamových aj prémiových značiek, pričom vyskúšalo všetky verzie dostupných svetiel, teda halogénové, xenónové aj diódové. Navyše samostatne hodnotilo svetlá bez asistenčných systémov a tie, ktoré sú vybavené natáčaním či samočinným prepínaním diaľkového režimu. Takže vzniklo celkom 79 rôznych kombinácií. Keďže test pochádza spoza Atlantiku, vyselektovali sme modely dostupné v Európe. Celkom sme ich našli 19. Výsledkami však nepotešia.

Americká organizácia merala dosah svetiel v... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel 2016 Americká organizácia merala dosah svetiel v priamom smere, ale aj v zákrutách. Podstatná bola však aj ich schopnosť neoslepovať.

Viac ako polovica z nich skončila s hodnotením „hraničné“ alebo „zlé“. Len sedem áut dosiahlo na hodnotenie „dostatočné“ a len dve „dobré“ – najvyššie možné. Hĺbková kontrola správnej funkčnosti teda ukázala, že svetlá mnohých áut majú podľa IIHS vážne nedostatky. Svietivosť meralo IIHS na vlastnom skúšobnom polygóne po hranicu, pokiaľ boli reflektory schopné generovať hodnotu piatich luxov vo výške 25 centimetrov nad zemou. To je asi päťkrát menej ako mesačný svit. Overoval sa dosah jednak v priamom smere a tiež v zákrutách s polomerom 150 a 250 metrov.

Samostatne prebiehal test stretávacích a diaľkových svetiel. Stretávacie mali na celkovej známke vyšší podiel, keďže ich počas jazdy používame častejšie. Ďalšie body mohli svetlá získať za asistenčné systémy. No rovnako podstatná bola ich schopnosť neoslepovať iných vodičov. A práve toto kritérium sa stalo mnohým modelom osudné. Oslepujúce svetlá nemôžu totiž podľa metodiky získať lepšie hodnotenie ako „hraničné“. Inštitút pritom vyjadril počudovanie, že hoci sú reflektory SUV umiestnené vyššie, a teda by mali mať prudší sklon svetelného kužeľa, v praxi je to naopak.

A takto svieti jedno z najlepších a jedno z... Foto: IIHS
IIHS - test svetiel SUV 2017 A takto svieti jedno z najlepších a jedno z najhoršie hodnotených áut. Pri Kii Sorento (vľavo) nemáte šancu vidieť, že na ceste sa nachádza chodec či zviera. Pri Volve XC60 áno.

K najhorším modelom sa zaradila Kia Sorento, ktorá je síce vyzbrojená natáčacou technológiou, ale jej stretávacie svetlá zvládnu osvetliť cestu dostatočne len na 45 metrov, čo je polovica v porovnaní s víťazným Volvom XC60, ktoré má dosah svetiel až 96 metrov, alebo v porovnaní s druhým najlepším modelom Hyundaiom Grand Santa Fe. Lenže Volvo má v zozname aj väčšie SUV XC90, vybavené LED svetlami, a napriek tomu nedokázalo získať vyššie hodnotenie ako „hraničné“. Podobne je to s čiernou ovcou Hyundaia – Santa Fe, ktoré sa kvôli oslneniu prepadlo až na samé dno.

Negatívne prekvapil z dôvodu oslnenia aj Ford Edge, a to vo všetkých ponúkaných verziách svetiel. A Ford nebol sám. Až sedem áut vo výslednej listine oslňuje tak, že nemajú šancu na lepšie hodnotenie. Pritom to nemá nič spoločné so samotnou technológiou. Aj najmodernejšie LED svetlá s asistenčnými funkciami môžu prepadnúť. Samozrejme, samotného vodiča to trápiť nemusí. Ten môže vidieť lepšie, lenže ak sa stretne s protiidúcim vozidlom produkujúcim rovnako veľký svetelný výkon bez dostatočnej regulácie, aj on sa stane obeťou. Takže každá minca má dve strany.

Hodnotenie: Dobré

Typ svetiel Halogén bez asist. Xenón bez asist. LED bez asist. Halogén s asist. Xenón s asist. LED s asist.
Volvo XC60 hraničné dobré
Hyundai Grand Santa Fe zlé dobré

Hodnotenie: Dostatočné

Typ svetiel Halogén bez asist. Xenón bez asist. LED bez asist. Halogén s asist. Xenón s asist. LED s asist.
BMW X5 dostatočné dostatočné
Infiniti QX70 dostatočné dostatočné
Jeep Cherokee hraničné dostatočné dostatočné
Jeep Grand Cherokee zlé dostatočné
Lexus NX dostatočné/zlé hraničné
Lexus RX dostatočné/hraničné
Mercedes-Benz GLE zlé dostatočné

Hodnotenie: Hraničné

Typ svetiel Halogén bez asist. Xenón bez asist. LED bez asist. Halogén s asist. Xenón s asist. LED s asist.
Audi Q5 hraničné/zlé hraničné/zlé hraničné
BMW X3 zlé hraničné hraničné
Cadillac XT5 zlé zlé zlé hraničné
Infiniti QX50 zlé hraničné
Volvo XC90 hraničné/zlé

Hodnotenie: Zlé

Typ svetiel Halogén bez asist. Xenón bez asist. LED bez asist. Halogén s asist. Xenón s asist. LED s asist.
Ford Edge zlé zlé
Hyundai Santa Fe zlé zlé zlé
Infiniti QX60 zlé zlé
Jeep Wrangler zlé
Kia Sorento zlé zlé

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #IIHS #test svetiel
Články podľa značiek