
Už vlaňajšie testy svetiel amerického poisťovacieho inštitútu IIHS, ktorým podrobil bežné autá a následne aj malé SUV, naznačil, že dobré osvetlenie nočnej vozovky nie je takou samozrejmosťou, za akú ju považujeme. Na dobré hodnotenie dosiahla len hŕstka modelov, zväčša vybavených xenónovými alebo diódovými svetlami s asistenčnými systémami. Ale ani to nebolo zárukou dokonalosti. A podobne je to v najnovšom teste, ktorý si vzal na paškál veľké, a teda aj drahé SUV. Sú medzi nimi zástupcovia Európy, USA, Japonska aj Kórey.
IIHS otestovalo celkom 37 SUV mainstreamových aj prémiových značiek, pričom vyskúšalo všetky verzie dostupných svetiel, teda halogénové, xenónové aj diódové. Navyše samostatne hodnotilo svetlá bez asistenčných systémov a tie, ktoré sú vybavené natáčaním či samočinným prepínaním diaľkového režimu. Takže vzniklo celkom 79 rôznych kombinácií. Keďže test pochádza spoza Atlantiku, vyselektovali sme modely dostupné v Európe. Celkom sme ich našli 19. Výsledkami však nepotešia.

Viac ako polovica z nich skončila s hodnotením „hraničné“ alebo „zlé“. Len sedem áut dosiahlo na hodnotenie „dostatočné“ a len dve „dobré“ – najvyššie možné. Hĺbková kontrola správnej funkčnosti teda ukázala, že svetlá mnohých áut majú podľa IIHS vážne nedostatky. Svietivosť meralo IIHS na vlastnom skúšobnom polygóne po hranicu, pokiaľ boli reflektory schopné generovať hodnotu piatich luxov vo výške 25 centimetrov nad zemou. To je asi päťkrát menej ako mesačný svit. Overoval sa dosah jednak v priamom smere a tiež v zákrutách s polomerom 150 a 250 metrov.
Samostatne prebiehal test stretávacích a diaľkových svetiel. Stretávacie mali na celkovej známke vyšší podiel, keďže ich počas jazdy používame častejšie. Ďalšie body mohli svetlá získať za asistenčné systémy. No rovnako podstatná bola ich schopnosť neoslepovať iných vodičov. A práve toto kritérium sa stalo mnohým modelom osudné. Oslepujúce svetlá nemôžu totiž podľa metodiky získať lepšie hodnotenie ako „hraničné“. Inštitút pritom vyjadril počudovanie, že hoci sú reflektory SUV umiestnené vyššie, a teda by mali mať prudší sklon svetelného kužeľa, v praxi je to naopak.

K najhorším modelom sa zaradila Kia Sorento, ktorá je síce vyzbrojená natáčacou technológiou, ale jej stretávacie svetlá zvládnu osvetliť cestu dostatočne len na 45 metrov, čo je polovica v porovnaní s víťazným Volvom XC60, ktoré má dosah svetiel až 96 metrov, alebo v porovnaní s druhým najlepším modelom Hyundaiom Grand Santa Fe. Lenže Volvo má v zozname aj väčšie SUV XC90, vybavené LED svetlami, a napriek tomu nedokázalo získať vyššie hodnotenie ako „hraničné“. Podobne je to s čiernou ovcou Hyundaia – Santa Fe, ktoré sa kvôli oslneniu prepadlo až na samé dno.
Negatívne prekvapil z dôvodu oslnenia aj Ford Edge, a to vo všetkých ponúkaných verziách svetiel. A Ford nebol sám. Až sedem áut vo výslednej listine oslňuje tak, že nemajú šancu na lepšie hodnotenie. Pritom to nemá nič spoločné so samotnou technológiou. Aj najmodernejšie LED svetlá s asistenčnými funkciami môžu prepadnúť. Samozrejme, samotného vodiča to trápiť nemusí. Ten môže vidieť lepšie, lenže ak sa stretne s protiidúcim vozidlom produkujúcim rovnako veľký svetelný výkon bez dostatočnej regulácie, aj on sa stane obeťou. Takže každá minca má dve strany.
Hodnotenie: Dobré
Typ svetiel | Halogén bez asist. | Xenón bez asist. | LED bez asist. | Halogén s asist. | Xenón s asist. | LED s asist. |
---|---|---|---|---|---|---|
Volvo XC60 | hraničné | – | – | – | dobré | – |
Hyundai Grand Santa Fe | zlé | – | – | – | dobré | – |
Hodnotenie: Dostatočné
Typ svetiel | Halogén bez asist. | Xenón bez asist. | LED bez asist. | Halogén s asist. | Xenón s asist. | LED s asist. |
---|---|---|---|---|---|---|
BMW X5 | – | – | – | – | dostatočné | dostatočné |
Infiniti QX70 | – | dostatočné | – | – | dostatočné | – |
Jeep Cherokee | hraničné | dostatočné | – | – | dostatočné | – |
Jeep Grand Cherokee | zlé | – | – | – | dostatočné | – |
Lexus NX | – | – | dostatočné/zlé | – | – | hraničné |
Lexus RX | – | – | – | – | – | dostatočné/hraničné |
Mercedes-Benz GLE | zlé | – | – | – | – | dostatočné |
Hodnotenie: Hraničné
Typ svetiel | Halogén bez asist. | Xenón bez asist. | LED bez asist. | Halogén s asist. | Xenón s asist. | LED s asist. |
---|---|---|---|---|---|---|
Audi Q5 | – | hraničné/zlé | hraničné/zlé | – | – | hraničné |
BMW X3 | zlé | – | – | – | hraničné | hraničné |
Cadillac XT5 | zlé | – | zlé | zlé | – | hraničné |
Infiniti QX50 | zlé | – | – | – | – | hraničné |
Volvo XC90 | – | – | – | – | – | hraničné/zlé |
Hodnotenie: Zlé
Typ svetiel | Halogén bez asist. | Xenón bez asist. | LED bez asist. | Halogén s asist. | Xenón s asist. | LED s asist. |
---|---|---|---|---|---|---|
Ford Edge | zlé | – | – | – | zlé | – |
Hyundai Santa Fe | zlé | zlé | – | – | zlé | – |
Infiniti QX60 | – | zlé | – | – | zlé | – |
Jeep Wrangler | – | – | zlé | – | – | – |
Kia Sorento | zlé | – | – | – | zlé | – |