
Momentálny vývoj v Nemecku je pre autá s naftovým motorom hotová katastrofa. Ako potvrdil prieskum, ktorý pre nemecký časopis Focus vypracoval najväčší automobilový predajca v krajine Mobile.de, ceny týchto áut neustále padajú.
Prejavujú sa pri tom veľké rozdiely, nielen v závislosti od regiónov, ale aj od jednotlivých typov vozidiel. Najväčšmi cena poklesla vo veľkých mestách, v ktorých sa vážne diskutuje o sprísnení zákazu pre vjazd dieselových áut.
Ak sa berú do úvahy napríklad naftové vozidlá registrované v rokoch 2009 až 2012, tak ich priemerná hodnota oproti vlaňajšku klesla v Berlíne o 11,2 percenta, v Mníchove o 19,7 a v Stuttgarte dokonca o 20,3 percenta.
Najťažšie sa v týchto dňoch dieselom vedie práve v poslednom spomínanom meste. Aj čas, kým sa tu tieto ponúkané autá podarí znova predať, sa tam v priemere predĺžil až o 21 dní. A najväčší nápor na pokles cien sa pritom ešte len očakáva.
„Trh je momentálne v silnom pohybe a tak to zostane aj v nadchádzajúcich mesiacoch,“ uviedol pre Focus Daniel Breves z vedenia Mobile.de.
Pokiaľ ide o jednotlivé modely, z 15 najpredávanejších naftových áut nie sú prekvapujúco ani tak postihnuté Volkswageny, ako by sa to po známej afére „dieselgate“ dalo očakávať. Najväčšie straty sa týkajú modelov BMW 5 a BMW 3, a to asi o 17 percent, kým pri VW Golf je to len 10 percent.
Keď ďalší „dieslový summit“, ktorý sa začína v týchto dňoch, rázne nezabráni prijatiu plánovaných zákazov vjazdu, ceny naftových áut by sa podľa analytikov mohli prepadnúť ešte hlbšie.
„Vychádzame z toho, že sa teraz ceny pohybujú nadol o 10 až 20 percent,“ zhodnotil už vo februári Ansgar Klein z predstavenstva Spolkového zväzu nezávislých predajcov áut, ktorý združuje 900 nemeckých autodílerov. Tento trend stále pokračuje.
Každý rok sa v Nemecku predá asi šesť miliónov ojazdených áut, z toho asi 33 percent pripadá na diesle. Ich priemerná cena je 10 620 eur. Pri predpokladanom 20-percentnom poklese ich ceny by to znamenalo, že naftové vozidlá stratia dokopy na hodnote okolo 4,24 miliardy eur.
Vývoj cien starších dieselových áut v Nemecku (registrácia 2009 – 2012)
Model | Cena 2016 | Cena 2017 | Rozdiel |
---|---|---|---|
Audi A3 | 14 443 € | 12 520 € | –13,3 % |
Audi A4 | 18 197 € | 15 939 € | –12,4 % |
Audi A6 | 25 163 € | 21 698 € | –13,8 % |
BMW 1 | 15 375 € | 13 133 € | –14,6 % |
BMW 3 | 19 233 € | 16 015 € | –16,7 % |
BMW 5 | 26 344 € | 21 793 € | –17,2 % |
BMW X1 | 19 693 € | 16 937 € | –14,0 % |
Mercedes-Benz C | 18 201 € | 16 196 € | –11 % |
Mercedes-Benz E | 23 601 € | 20 866 € | –11,6 % |
Opel Astra | 9 871 € | 8 895 € | –9,9 % |
Škoda Octavia | 12 362 € | 11 280 € | –8,8 % |
Volkswagen Tiguan | 18 708 € | 16 427 € | –12,2 % |
Volkswagen Touran | 14 483 € | 13 106 € | –9,5 % |
Volkswagen Golf | 11 925 € | 10 730 € | –10,0 % |
Volkswagen Passat | 14 843 € | 12 971 € | –12,6 % |