Rozdiel medzi reálnou a udávanou spotrebou je stále priepastnejší. Dokladuje to aj najnovšia analýza výskumného inštitútu Icct Europe. Kým pred desiatimi rokmi predstavovala odchýlka len 15 % dnes je to viac ako štyridsať. No sú aj výnimky.
Najúspornejším autom je Toyota
Prius PHEV. V reálnej premávke spotrebuje len 3,7 litra benzínu na 100
km.
Autor: Toyota
Kde sú príčiny takých obrovských rozdielov? Podľa expertov nemusíme
hneď hovoriť o falšovaní výsledkov, ale o zneužívaní medzier
v predpisoch a metodike, podľa ktorých sa stanovuje oficiálne udávaná
spotreba. V tomto smere sa situácia nezmenila, automobilky používajú
naďalej pri testoch iné pneumatiky, než aké sú následne namontované na
sériové autá určené zákazníkom. Autá pred testami predhrievajú,
odpájajú alternátor, menia akumulátory, vypínajú klimatizáciu a ďalšie
spotrebiče, ktoré sú pri bežnej jazde v prevádzke. Tiež obmedzujú
rýchlosť pri skúškach na 120 km/h a podobne.
Najväčším žrútom je Bentley
Mulsanne Speed. Na 100 km potrebuje až 16,8 litra paliva.
Autor:
Bentley
Všetko s cieľom, aby bolo výsledné číslo priemernej spotreby čo
najnižšie. To automobilkám pomáha ľahšie plniť ekologické normy, ktoré
nie sú schopné v skutočnosti dosiahnuť. Poznáte to aj z vlastnej
skúsenosti. Vaše auto má vyššiu spotrebu, akú uvádza výrobca.
Potvrdzujú to aj rôzne nezávislé testy. Napríklad nemeckého autoklubu
ADAC. Ten meria spotrebu na okruhu dlhom 155 km, z ktorého 61 km pripadá na
bežné cesty, 40 km na mestskú premávku a 54 km na jazdu po diaľnici.
Počas merania dodržujú skúšobný jazdci rýchlostné limity. A výsledok?
Odchýlka 30 až 40 % je takmer pravidlom.
Na druhej strane, nie každé auto musí mať veľkú spotrebu. Ukazuje to
rebríček zostavený práve z týchto testov. Autá sú v ňom zoradené do
piatich kategórií podľa tried, do ktorých patria. Aj tie najúspornejšie
však normu stanovenú výrobcom prekračujú. A k tomu ADAC pribalil aj
desať najväčších „žrútov“. Najúspornejším z testovaných vozidiel
bola Toyota Prius Plug-in Hybrid, ktorá si vypýtala len 3,7 litra benzínu na
100 km. Naopak, najviac paliva si z nádrže potiahol Bentley Mulsane Speed
s reálnou spotrebou 16,8 litra.
Najúspornejšie malé autá
Model |
Udávaná spotreba na 100 km |
Reálna spotreba na 100 km |
5. Citroën C1 VTi 68 Feel |
4,1 l |
4,9 l. |
4. VW Up BlueMotion |
4,2 l |
4,8 l. |
3. Peugeot 108 VTI |
3,8 l |
4,6 l. |
3. Fiat 500C 1.3 Multijet 16V |
3,9 l |
4,6 l. |
2. Seat Mii 1.0 Ecomotive Style |
4,1 l |
4,5 l. |
1. Škoda Citigo 1.0 MPI Greentec Active |
4,1 l |
4,4 l. |
Najúspornejšie autá nižšej triedy
Model |
Udávaná spotreba na 100 km |
Reálna spotreba na 100 km |
5. Dacia Sandero dCi 90 S&S Laureate |
3,5 l |
5,2 l. |
5. VW Polo 1.2 TSI Blue Motion DSG |
4,7 l |
5,2 l. |
5. Peugeot 208 82 VTI Active |
4,5 l |
5,2 l. |
4. Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i |
3,3 l |
4,9 l. |
3. Mitsubishi Space Star 1.0 |
4,2 l |
4,7 l. |
2. Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium |
3,6 l |
4,6 l. |
1. Renault Clio Grandtour Energy dCi 90 Start & Stop |
3,6 l |
4,3 l. |
Najúspornejšie autá nižšej strednej triedy
Model |
Udávaná spotreba na 100 km |
Reálna spotreba na 100 km |
5. Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTI Start/Stop |
4,2 l |
4,9 l. |
5. Honda Civic 1.6 i-DTEC |
3,7 l |
4,9 l. |
5. Hyundai i30cw 1.6 CRDi Trend |
4,3 l |
4,9 l. |
5. VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Trendline |
3,2 l |
4,9 l. |
4. Opel Astra 1.6 CDTI Start/Stop Innovation |
3,7 l |
4,8 l. |
4. Nissan Pulsar 1.5 dCi Tekna |
3,6 l |
4,8 l. |
3. Toyota Prius Comfort |
3,3 l |
4,7 l. |
3. Volvo V40 D3 Momentum |
3,8 l |
4,7 l. |
2. Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Stop&Start Shine
Edition |
3,4 l |
4,6 l. |
2. Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style |
3,6 l |
4,6 l. |
1. Toyota Prius Plug-in Hybrid Life |
2,1 l |
3,7 l. |
Najúspornejšie autá strednej triedy
Model |
Udávaná spotreba na 100 km |
Reálna spotreba na 100 km |
5. BMW 320d Aut. |
4,0 l |
5,3 l. |
4. Mercedes C 220 (BlueTEC) d 7G-TRONIC Avantgarde |
4,0 l |
5,2 l. |
3. VW Passat 2.0 TDI BlueMotion Technology Comfortline |
4,1 l |
5,1 l. |
2. BMW 316d Sport Line |
4,5 l |
5,0 l. |
1. BMW 320d Efficient Dynamic Edition |
4,1 l |
4,6 l. |
Autá s najvyššou spotrebou
Model |
Udávaná spotreba na 100 km |
Reálna spotreba na 100 km |
10. BMW X6 M |
11,1 l |
13,1. |
9. Maserati Ghibli Automatik S Q4 |
10,5 l |
13,5 l. |
8. Porsche Cayenne Turbo Tiptronic S |
11,5 l |
13,7 l. |
7. Porsche 911 GT3 RS |
12,7 l |
14,4 l. |
6. Mercedes-AMG GT S V8 |
9,4 l |
14,5 l. |
5. BMW X5 M |
11,1 l |
15,0 l. |
4. Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic S |
11,5 l |
15,5 l. |
3. Dodge Challenger SRT 392 |
12,7 l |
15,5 l. |
2. Dodge Charger SRT Hellcat |
12,8 |
15,7 l. |
1. Bentley Mulsanne Speed |
14,6 l |
16,8 l. |
Páči sa Vám tento článok?
Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.
Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo.
Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu.
Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.