V Európe sme si už zvykli. Ak si nejaký model odnesie z nárazových testov Euro NCAP štyri hviezdičky, považujeme to za zlý výsledok. Za štandard je považovaných päť. A to musia byť autá okrem ABS, ESP, airbagov či napínačov pásov vybavené aj monitorovaním jazdných prúdov alebo autonómnymi brzdami. Do úvahy sa pritom berie ochrana chodcov. Čo je však realita v Európe, neplatí pre chudobnejšie regióny sveta. Bezpečnostné normy v Južnej Amerike alebo v Indii sú podstatne nižšie. Zákazníci preferujú nízku cenu pred bezpečnosťou. A výrobcovia áut, ktorých netlačí legislatíva, im v tomto smere radi vyjdú v ústrety.
Jednoducho, ak si kúpite VW Polo alebo Suzuki Swift v Indii, nemôžete počítať s bezpečnosťou, ktorú poskytujú tie isté modely Európanom. Štandardom nemusia byť airbagy ani napínače bezpečnostných pásov. O trakčných systémoch nehovoriac. Na tento kontrast už dlhšie upozorňuje organizácia Global NCAP, ktorá sa zameriava na testy vozidiel predávaných v rozvojových krajinách. Výsledky, ktoré získala napríklad z Indie, sú alarmujúce. Modely ako Datsun Go, Suzuki Swift alebo Chevrolet Enjoy nezískali pri crashtestoch ani jednu jedinú hviezdičku. A to nie je metodika testov zďaleka taká prísna ako v Európe.
Dokladujú to aj nové výsledky, ktoré Global NCAP uskutočnilo s autami predávanými v Juhoafrickej republike. Na paškál si pritom organizácia vzala hneď päť najpopulárnejších modelov – Toyotu Etios, Renault Sandero, VW Polo Vivo, Datsun Go+ a Chery QQ3. Spolu tvoria až 65-percentný podiel na celkovom odbyte. Ich bezpečnostná výbava sa s tou európskou porovnať naozaj nedá. Len Toyota, Renault a VW majú štandardne dva airbagy. Datsun iba jeden a Chery žiaden. Takže bolo zrejmé, že ani v tejto krajine, hoci patrí k najvyspelejším na africkom kontinente, nebudú výsledky veľkou slávou.
Objektívnosť zaručil anonymný nákup áut. Global NCAP pritom hodnotilo len ochranu dospelých a detí. Crashtest prebehol pri rýchlosti 64 km/h. Najlepšie skončila Toyota Etios, u nás známa ako Yaris, ktorá získala štyri hviezdičky. Stojí za tým kladne hodnotená pevnosť štruktúry karosérie aj prítomnosť dvoch airbagov a úchytov detských sedačiek. Kompaktný hatchback Renault Sandero, známy v Európe ako Dacia Sandero, vyšiel z testov kvôli absencii predpínačov pásov s trojhviezdičkovým hodnotením dospelých, detských pasažierov však chráni lepšie ako Toyota.
A teraz prichádza na rad zvučné meno – Volkswagen Polo. Európsky etalón v Afrike stačil tiež len na tri hviezdičky. Doplatilo na absenciu predpínačov bezpečnostných pásov a tiež na chýbajúce úchyty Isofix. V porovnaní s takým Datsunom Go+ je však aj také africké Polo bezpečnostným predátorom. Lacný rodinný minivan, určený 7-člennej posádke, má totiž len jednu jedinú hviezdičku. Aj to len vďaka prítomnosti airbagu vodiča. V ostatných parametroch totiž zlyhal, vrátane nestabilnej štruktúry karosérie a tiež ohrozeniu hrudníka vodiča. Môže to byť vôbec ešte horšie? Áno, dôkazom je čínsky hatchback Chery QQ3.