Global NCAP: Bezpečnosť áut v Afrike je zúfalá. Nemajú ani airbagy

30.11.2017 12:00

Ak si kúpite VW Polo v Európe alebo v Indii, nedostanete to isté auto. Nepochybne to platí o bezpečnosti. Výbava vozidiel predávaných v rozvojových krajinách je totiž neporovnateľne nižšia. Štandardom nemusia byť ani airbagy. Potvrdzuje to aj najnovší test organizácie Global NCAP, ktorá sa pozrela na bezpečnostné kvality áut predávaných v južnej Afrike.

Najlepšie, aj keď len štvorhviezdičkové...
Najlepšie, aj keď len štvorhviezdičkové hodnotenie, dosiahla v prvých afrických crashtestoch Toyota Etios. Aj vďaka dvom sériovým airbagom. Autor: Global NCAP

V Európe sme si už zvykli. Ak si nejaký model odnesie z nárazových testov Euro NCAP štyri hviezdičky, považujeme to za zlý výsledok. Za štandard je považovaných päť. A to musia byť autá okrem ABS, ESP, airbagov či napínačov pásov vybavené aj monitorovaním jazdných prúdov alebo autonómnymi brzdami. Do úvahy sa pritom berie ochrana chodcov. Čo je však realita v Európe, neplatí pre chudobnejšie regióny sveta. Bezpečnostné normy v Južnej Amerike alebo v Indii sú podstatne nižšie. Zákazníci preferujú nízku cenu pred bezpečnosťou. A výrobcovia áut, ktorých netlačí legislatíva, im v tomto smere radi vyjdú v ústrety.

Výsledky testov Global NCAP - Afrika 2017
Výsledky testov Global NCAP - Afrika 2017 Autor: Global NCAP

Jednoducho, ak si kúpite VW Polo alebo Suzuki Swift v Indii, nemôžete počítať s bezpečnosťou, ktorú poskytujú tie isté modely Európanom. Štandardom nemusia byť airbagy ani napínače bezpečnostných pásov. O trakčných systémoch nehovoriac. Na tento kontrast už dlhšie upozorňuje organizácia Global NCAP, ktorá sa zameriava na testy vozidiel predávaných v rozvojových krajinách. Výsledky, ktoré získala napríklad z Indie, sú alarmujúce. Modely ako Datsun Go, Suzuki Swift alebo Chevrolet Enjoy nezískali pri crashtestoch ani jednu jedinú hviezdičku. A to nie je metodika testov zďaleka taká prísna ako v Európe.

Hanbou testov je tento čínsky Matiz, teda...
Hanbou testov je tento čínsky Matiz, teda vlastne Chery QQ3, ktoré nemá ani na jednu jedinú hviezdičku. Chýbajú mu airbagy a jeho karoséria sa po náraze doslova rozpadne. Autor: Global NCAP

Dokladujú to aj nové výsledky, ktoré Global NCAP uskutočnilo s autami predávanými v Juhoafrickej republike. Na paškál si pritom organizácia vzala hneď päť najpopulárnejších modelov – Toyotu Etios, Renault Sandero, VW Polo Vivo, Datsun Go+ a Chery QQ3. Spolu tvoria až 65-percentný podiel na celkovom odbyte. Ich bezpečnostná výbava sa s tou európskou porovnať naozaj nedá. Len Toyota, Renault a VW majú štandardne dva airbagy. Datsun iba jeden a Chery žiaden. Takže bolo zrejmé, že ani v tejto krajine, hoci patrí k najvyspelejším na africkom kontinente, nebudú výsledky veľkou slávou.

Nissan Go+ získal len jednu hviezdičku. O to...
Nissan Go+ získal len jednu hviezdičku. O to väčšia hanba, že ide kompaktný rodinný van so siedmimi sedadlami. Autor: Global NCAP

Objektívnosť zaručil anonymný nákup áut. Global NCAP pritom hodnotilo len ochranu dospelých a detí. Crashtest prebehol pri rýchlosti 64 km/h. Najlepšie skončila Toyota Etios, u nás známa ako Yaris, ktorá získala štyri hviezdičky. Stojí za tým kladne hodnotená pevnosť štruktúry karosérie aj prítomnosť dvoch airbagov a úchytov detských sedačiek. Kompaktný hatchback Renault Sandero, známy v Európe ako Dacia Sandero, vyšiel z testov kvôli absencii predpínačov pásov s trojhviezdičkovým hodnotením dospelých, detských pasažierov však chráni lepšie ako Toyota.

Renault Sandero má síce za dospelých len tri...
Renault Sandero má síce za dospelých len tri hviezdičky, ale deti chráni lepšie ako Toyota Etios aj ako VW Polo. Autor: Global NCAP

A teraz prichádza na rad zvučné meno – Volkswagen Polo. Európsky etalón v Afrike stačil tiež len na tri hviezdičky. Doplatilo na absenciu predpínačov bezpečnostných pásov a tiež na chýbajúce úchyty Isofix. V porovnaní s takým Datsunom Go+ je však aj také africké Polo bezpečnostným predátorom. Lacný rodinný minivan, určený 7-člennej posádke, má totiž len jednu jedinú hviezdičku. Aj to len vďaka prítomnosti airbagu vodiča. V ostatných parametroch totiž zlyhal, vrátane nestabilnej štruktúry karosérie a tiež ohrozeniu hrudníka vodiča. Môže to byť vôbec ešte horšie? Áno, dôkazom je čínsky hatchback Chery QQ3.

VW Polo skončil aspoň s troma hviezdičkami. Má...
VW Polo skončil aspoň s troma hviezdičkami. Má pevnú konštrukciu a dva airbagy. Autor: Global NCAP

Malý mestský hatchback dizajnom pripomínajúci Daewoo Matiz má na konte rovnú nulu. A nepomohli by mu asi ani airbagy, ktoré vôbec nemá. Totálne zlyhala štruktúra jeho karosérie a do vozidla sa nedala namontovať žiadna štandardná detská sedačka. A čo hovorí na výsledky Global NCAP? „Je dobré vidieť, že medzi vôbec prvými výsledkami africký crashtestov nájdeme auto so štvorhviezdičkovým hodnotením. Zároveň je však extrémne znepokojujúce, že tu máme model s nulovým počtom hviezdičiek. Tak tragický výsledok len ukazuje, prečo je nutné, aby krajiny ako JAR prijali štandardy nárazových skúšok Organizácie Spojených národov,“ uviedol David Ward, generálny tajomník Global NCAP.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#nárazové testy #Global NCAP #crashtest
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 5. 2018zdraženie1.308 €zdraženie1.438 €
21. 5. 2018zdraženie1.287 €zdraženie1.417 €
14. 5. 2018zdraženie1.263 €zdraženie1.393 €
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
23. 4. 2018zdraženie1.223 €zdraženie1.354 €
16. 4. 2018zdraženie1.213 €zlacnenie1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk