Aj minulý rok zbierala spotrebiteľská agentúra Consumer Reports údaje o spokojnosti zákazníkov s ich autami. A nebolo ich málo. Na prieskume za rok 2017, ktorý obsahuje aj odporúčania pre nákup áut v tomto roku, sa zúčastnilo pol milióna respondentov, čo je naozaj veľká vzorka. Tí odpovedali na otázky, ktoré sa týkali šiestich sledovaných okruhov – jazdných vlastnosti, komfortu, hodnoty, dizajnu, audia a klimatizácie. Finálnou otázkou bolo, či by sa majitelia rozhodli pre kúpu toho istého auta znova.
Výsledný rebríček zostavila organizácia podľa dosiahnutých bodov na stupnici od 0 po 100, pričom viac bodov znamená vyššiu spokojnosť. Štatistiky naznačujú, že už dávno neplatia mantry o dokonalosti japonských áut. Úplnú špičku „okupujú“ celkom iné automobilky. Ale víťaz môže byť len jeden. A ním je Tesla so ziskom 90 bodov. To je naozaj zvláštne, pretože v štatistikách, ktoré posudzujú kvalitu na základe objektívnych kritérií, je americký výrobca elektromobilov zväčša na chvoste. Dokonca aj v samotných testoch Consumer Reports.
Potvrdzuje sa teda, že majitelia prémiových elektromobilov sú voči svojim štvorkolesovým miláčikom veľmi nekritickí. Marketingoví špecialisti ich dokonca nazývajú sektou, ktorá je ochotná za imidž pionierov mobility budúcnosti odpustiť Tesle prakticky všetky nedostatky. To však rozhodne neplatí o Porsche. Jeho druhá pozícia ladí s postavením v iných štatistikách. Získalo 85 bodov. Na treťom mieste nájdeme prekvapujúco Genesis, teda mladučkú prémiovú divíziu Hyundaia.
Štvrtý Chrysler je tiež vyššie, než by ste asi očakávali. Najmä ak predbehol Audi aj trojicu japonských značiek Mazda, Subaru a Toyota, ktoré sa delia o piate až ôsme miesto. Desiatku uzatvára Honda a Lincoln. A ako je to na opačnej strane tejto štatistiky? Úplne na chvoste, teda na mieste s číslom 30., nájdeme japonskú Acuru, čo je luxusná odnož Hondy. Spolu s Nissanom a Mitsubishi stačila len na 58 bodov. Pritom Infiniti, čo je zas prémiová divízia Nissanu, je na tom lepšie len o jediný bod. Platia teda ešte vôbec pôvodné poučky o kvalite japonských áut?
Škoda, že v štatistikách nenájdeme značky Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover, Maserati alebo Smart. Dôvodom je, že kontrolovaná vzorka bola príliš malá na to, aby ju organizácia považovala za reprezentatívnu. Samozrejme, americký trh je dosť odlišný od toho nášho, a to aj ponukou áut a motorizácií. Napríklad také diesely by ste tu hľadali ťažko, kým v Európe majú aj napriek škandálu Dieselgate stále veľké zastúpenie. Istý obraz o kvalite si však môžete vziať aj z tejto zaoceánskej štatistiky.
Spokojnosť so značkami
Poradie | Značka | Hodnotenie (body) |
---|---|---|
1. | Tesla | 90 |
2. | Porsche | 85 |
3. | Genesis | 81 |
4. | Chrysler | 78 |
5. – 8. | Audi | 76 |
5. – 8. | Mazda | 76 |
5. – 8 | Subaru | 76 |
5. – 8 | Toyota | 76 |
9. – 10. | Honda | 75 |
9. – 10. | Lincoln | 75 |
11. – 12. | Mini | 73 |
11. – 12. | RAM | 73 |
13. – 16. | Kia | 72 |
13. – 16. | Chevrolet | 72 |
13. – 16. | BMW | 72 |
13. – 16. | GMC | 72 |
17. – 18. | Ford | 70 |
17. – 18. | Lexus | 70 |
19. | Volvo | 69 |
20. – 21. | Dodge | 68 |
20. – 21. | Jeep | 68 |
22. – 24. | Mercedes-Benz | 67 |
22. – 24. | Volkswagen | 67 |
22. – 24. | Hyundai | 67 |
25. | Buick | 66 |
26. | Cadillac | 64 |
27. | Infiniti | 60 |
28. – 30. | Mitsubishi | 58 |
28. – 30. | Nissan | 58 |
28. – 30. | Acura | 58 |