Agentúra EPA je organizáciou, ktorá stojí v USA za metodikou oficiálne udávanej spotreby. Tiež má svoje muchy, ale jedno je isté. Údaje EPA sú k realite podstatne bližšie ako tie, ktoré má za posledné roky na svedomí európsky merací cyklu NEDC. Kým výrobcom udávanú konzumáciu paliva podľa NEDC nie je možné prakticky dosiahnuť, keďže sa v priemere líši o viac ako 40 %, skúsenosti amerických motoristov ukazujú, že dáta EPA sú dosiahnuteľné.
O to zaujímavejší je rebríček „najsmädnejších“ áut zoradený práve podľa metodiky EPA. Pritom sa nevyhýba žiadnym modelom, ani tým exkluzívnym, ktorých sa predá za rok len pár kusov. Takže, ktoré auto má v skutočnosti najväčšiu spotrebu. Asi neprekvapí, že na čelo sa prebojovalo Bugatti Chiron. Podľa EPA si v jej realistickom cykle vypýta 21,4 litra benzínu na 100 km. To je teda poriadna dávka, pritom nehovoríme o športovej jazde, ale o jazde s dodržiavaním povolených rýchlostných limitov.
Lenže toto auto má 8-litrový 16-valec, štyri turbá, žiaden elektromotor, výkon 1 500 koní a jazdí cez 400 km/h. Takže až tak veľa to nie je. Pochopiteľne pri športovej jazde či jazde maximálnou rýchlosťou by vám zásoba paliva stačila na pár okruhov. Prekvapením je skôr druhá pozícia Lamborghini Aventador, ktoré má síce len polovičný výkon (740 k), ale iba o 1,8 litra nižšiu spotrebu. Dokonca vyššiu ako podstatne ťažší Jeep Grand Cherokee Trackhawk s podobným výkonom 707 k. Ten si vypýta „len“ 18,1 litra na 100 km.
Rovnako ako brutálny Koenigsegg Agera, Ferrari 812 Superfast či Pagani Hyuara. Potom nasleduje Dodge Viper, Ford GT, ale aj luxusný Bentley Continental Superfast, Rolls-Royce Wraith, Maserati GrandTurismo – všetky so spotrebou nad 15 litrov. Tesne pod túto hranicu sa podarilo dostať 12-valcovému Mercedesu-AMG SL 65, Astonu Martin Vanquish či 10-valcovému Audi R8 Spider. Skutočným „abstinentom“ medzi týmito dravcami je ale hybridná Honda NSX s preplňovaným 6-valcom a trojicou elektromotorov. Tá totiž zajazdí cyklus EPA iba za 11,2 litra.
Ak by sme sa na celú vec pozreli cez spotrebu pripadajúcu na 100 koní výkonu, poradie by sa veľmi zmenilo. Najúspornejším modelom by bolo Bugatti, pretože na 100 koní výkonu potrebuje 1,4 litra benzínu, kým hybridná Honda NSX takmer dva.
Autá s najvyššou spotrebou
Model | Cena (USD) | Výkon | Spotreba (100 km) |
---|---|---|---|
1. Bugatti Chiron 8,0 W16 | 2 400 000 | 1 500 hp | 21,4 l |
2. Lamborghini Aventador 6,6 V12 | 424 845 | 740 hp | 19,6 l |
3. Jeep Grand Cherokee Trackhawk 6,2 V8 | 85 900 | 707 hp | 18,1 l |
4. Koenigsegg Agera 5,0 V8 | 2 000 000 | 1 160 hp | 18,1 l |
5. Ferrari 812 Superfast 6,5 V8 | 335 275 | 789 hp | 18,1 l |
6. Pagani Hyuara 6,8 V12 | 1 400 000 | 700 hp | 18,1 l |
7. Dodge Viper 8,4 V10 | 90 495 | 645 hp | 16,8 l |
8. Ford GT 3,5 V6 | 450 000 | 645 hp | 16,8 l |
9. Bentley Continental Supersports 6,0 W12 | 296 000 | 700 hp | 16,8 l |
10. Rolls-Royce Wrait 6,6 W12 | 320 000 | 624 hp | 16,8 l |
11. Masearati GrandTurismo Convertible 4,7 V8 | 150 340 | 454 hp | 15,7 l |
12. Mercedes-AMG SL 65 6,0 V12 | 222 000 | 621 hp | 14,7 l |
13. Aston Martin Vanquish S 6,0 V12 | 298 000 | 603 hp | 14,7 l |
14. Audi R8 Spyder 5,2 V10 | 177 000 | 540 hp | 13,8 l |
15. BMW M6 4,4 V8 | 119 800 | 560 hp | 13,8 l |
16. Cadillac CTS-V 6,2 V8 | 85 996 | 640 hp | 13,8 l |
17. Jaguar F-Type R 5,0 V8 | 103 000 | 550 hp | 13,1 l |
18. Chevrolet Corvette Z06 6,2 V8 | 79 495 | 650 hp | 13,1 l |
19. Nissan GT-R 3,8 V6 | 99 000 | 565 hp | 13,1 l |
20. Lexus LC 500 5,0 V8 | 92 000 | 471 hp | 12,4 l |
21. Porsche 911 Turbo S Exsclusive 3,0 V6-Boxer | 257 500 | 607 hp | 12,4 l |
22. Acura/Honda NSX Hybrid 3,5 V6 | 156 000 | 573 hp | 11,2 l |