Táto štatistika síce pochádza spoza Atlantiku, no zaujímavá rozhodne je. Ukazuje totiž, že turbomóda nie je liekom na znižovanie škodlivých emisií a následne spotreby osobných áut. Nová štúdia Light Duty Fuel Economy Trends zmapovala vývoj v „konzumácie“ paliva naprieč ponukou automobiliek v USA za rok 2016. Áno, spracovanie dát trvá viac ako rok, pretože EPA sleduje nielen spotrebu vozidiel, ale aj vývoj v oblasti výkonu a hmotnosti. O to sú výsledky podrobnejšie a presnejšie.
A ako to dopadlo? EPA má v podstate dobré správy. Priemerná spotreba v USA ponúkaných áut klesla v porovnaní s rokom 2015 o 0,04 litra benzínu na 100 km, na výsledných 9,52. To nevyzerá práve lákavo, lenže údaje EPA vychádzajú z podstatne realistickejších čísel o spotrebe, než je to v Európe, kde sa metodika merania spotreby podľa cyklu NEDC postarala za posledných desať rokov o odchýlku medzi údajom výrobcu a skutočnosťou o viac ako 40 %. Naproti tomu metodika EPA vyjadruje spotrebu, ktorú je možné dosiahnuť.
Prekvapením je, že najúspornejšou značkou sa stala Mazda. To preto, že ako jedna z mála ignoruje už roky trend downsizingu, teda nahrádzania zdvihového objemu motora preplňovaním. V ponuke má jediný model s turbomotorom, a to nový crossover CX-9, ten ale v štatistike ešte nefiguruje, keďže na trh bol uvedený len vlani. Priemerná spotreba jej modelov v USA dosiahla prevažne s atmosférickými benzínovými motormi len 7,95 l na 100 km. Na krk jej dýcha Hyundai s priemerom 8,55 l/100 km, ktorý sa tiež s preplňovaním a downsizingom príliš neponáhľal.
Zato popracoval na aerodynamike a nižšej hmotnosti. Na tretej priečke nájdeme Hondu. Tá síce v súčasnosti prepriaha na nové motory i-VTEC Turbo s objemom 1,0, 1,5 a 2,0 litra, ale v sledovanom období ešte nehrali žiadnu dôležitú rolu. Jej priemer sa ustálil na 8,34 litra paliva na 100 km. Prekvapujúce však je, že EPA v súvislosti s nimi predpokladá, že sa Honde podarí priemer stlačiť na 7,97 litra za rok 2017. Zoznam pokračuje ďalšími ázijskými značkami – Subaru, Nissanom a Kiou. Prvým európanom, ktorý prehovoril do čela, je BMW.
V USA majú jeho autá priemernú spotrebu 9,22 litra. Mníchovu sa dokonca podarilo predbehnúť Toyotu, ktorá sa môže pýšiť množstvom hybridných modelov. Priemer Toyoty je však až 9,41 litra na 100 km, čo je naozaj prekvapujúce. Za ňou nasleduje v prvej desiatke už len Mercedes-Benz a prvá americká automobilka Ford. Tesne pred bránami ostal koncern General Motors s priemerom 10,5 litra na 100 km. Je to ale celkom logické, keďže obaja výrobcovia majú silnú pozíciu v triede veľkých pikapov a SUV, čo ich znevýhodňuje.
Iste sa pýtate, kde nájdeme Volkswagen a modely Chrysleru či Fiatu. Tie boli zo štatistiky vylúčené z dôvodu vyšetrovania emisných škandálov. Inak by Volkswagen so svojimi dieslami celkom bodoval. Jeho priemer bol totiž v USA len 8,84 litra paliva na 100 km, čím by mu patrila šiesta priečka, hneď za Nissanom. Naopak, koncern FCA združujúci značky Chrysleru a Fiatu by dopadol horšie ako jedenásty GM. Jeho priemer sa aj napriek malým Fiatom 500 vyšplhal na 10,94 litra.
Len pre úplnosť dodajme, že podľa údajov EPA dosiahol priemerný výkon amerických áut rekordných 230 koní, čo je pre európsky autopark nepredstaviteľné. Podobne je to s priemernou hmotnosťou amerického auta s hodnotou 1 830 kg. Negatívny vplyv mohutných SUV a pikapov sa jednoducho nedá poprieť. EPA však očakáva, že napriek tomu pôjde spotreba amerických áut v budúcnosti naďalej smerom nadol, a to najmä vďaka novým technológiám, pretože nižšia hmotnosť ani nižšie výkony nie sú témou dňa.
Priemerná spotreba podľa značiek (USA)
Značka | Prieemrná spotreba |
---|---|
1. Mazda | 7,95 l/100 km |
2. Hyundai | 8,17 l/100 km |
3. Honda | 8,34 l/100 km |
4. Subaru | 8,37 l/100 km |
5. Nissan | 8,43 l/100 km |
6. Kia | 8,98 l/100 km |
7. BMW | 9,22 l/100 km |
8. Toyota | 9,41 l/100 km |
9. Mercedes-Benz | 9,92 l/100 km |
10. Ford | 10,32 l/100 km |
11. GM | 10,5 l/100 km |