Nemecký autoklub ADAC zverejnil najnovšie výsledky pravidelného Ecotestu. Vlani ním prešlo 105 vozidiel s rôznymi pohonmi a v rôznych kategóriách. Komisári ADAC-u použili ako základ na svoj výpočet nemecký energetický mix s hodnotou CO2 579 g/kWh, ktorý umožňuje porovnať konvenčné pohony, teda autá so spaľovacími motormi s hybridmi, plug-in hybridmi a čistými elektromobilmi. A merali nielen v laboratóriu, ale aj v reálnej premávke.
Nafta príliš nestíhala
ADAC bodoval vo dvoch kategóriách. Tou prvou boli emisie NOx a pevných častíc, kde mohli vozidlá získať maximálne 50 bodov. Druhou bola spotreba paliva, respektíve produkcia CO2, čo sú hodnoty priamo úmerné. V tejto kategórii sa hralo maximálne o 60 bodov. Výsledné poradie je potom súčtom bodov v oboch meraní. Dokonale čisté auto by ich teda malo získať 110. To sa však tento rok nestalo. Víťaz testu elektromobil Hyundai Ioniq Electric dosiahol 105 bodov.
Na čele tabuľky kraľovali najmä elektromobily, plug-in hybridy. Recept na úspech to však byť nemusí. Do prvej dvadsiatky sa totiž dostali aj benzínové a naftové autá. Napríklad VW Golf 1,5 TSI Evo alebo Mercedes-Benz E 220d. Takže naftové agregáty nie sú v časoch pohonu na emisie celkom odpísané. Lenže nie každý ich vie robiť. Potvrdzuje to aj záver tabuľky. Medzi dvadsiatimi „najšpinavšími“ novými autami za rok 2017 je totiž až 17 modelov tankujúcich naftu.
Úplne najhoršie zo všetkých sledovaných áut dopadol pikap Isuzu D-Max 1,9 D s pohonom oboch náprav a automatickou prevodovkou. Ako jediný nezískal zo 110 možných bodov ani jeden jediný! Na jeden kilometer jazdy mu totiž namerali až 721 mg oxidov dusíka (NOx) a tiež vysokú spotrebu paliva. Takže nemal šancu. Pochopiteľne, japonský pikap nehrá v Európe žiadnu dôležitú rolu. Oveľa prekvapujúcejšia je preto pozícia druhého najväčšieho hriešnika.
Ani benzín nemusí byť čistý
Zdalo by sa, že pre japonské automobilky je nafta len nutným európskym zlom a že vo vývoji dieselov výrazne zaostávajú za európskou produkciou. Naftovému Daihatsu robí totiž na chvoste tabuľky spoločnosť aj Subaru Forester 2,0 D AWD (8 bodov) či Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D (18 bodov). Lenže tak to nie je. Druhé „najšpinavšie“ auto má totiž čisto európsky pôvod. Je ním SUV Renault Koleos 2,0 dCi s automatickou prevodovkou. Za emisie nedostal ani bod. Vystačiť si musel s dvoma bodmi za spotrebu.
A vyzerá to tak, že s naftovými motormi to Renaultu v oblasti emisií naozaj nejde. V dvadsiatke najhorších nájdeme totiž aj Renault Grand Scénic (19 bodov) a tiež Nissan Qashqai 1,6 dCi vybavený práve dieselom od Renaultu. Lepšie na tom nie je ani francúzsky koncern PSA. Hanbu mu tu robia modely Citroen SpaceTourer, Peugeot 3008 a 5008. S naftou nezahviezdil ani Ford. Má tu totiž naftové verzie modelov Edge a Kuga. Alfa Romeo zas pridala Giuliu 2,2 Diesel. Kórejčanov zastupuje Hyundai Tucson 2,0 CRDi a Kia Sportage s tým istým motorom.
Povesť nemeckých prémiových automobiliek ako výrobcov najčistejších naftových motorov, napokon Mercedes-Benz sa so svojím modelom E 220d prepracoval až do dvadsiatky najčistejších áut, kazí BMW X3 xDrive20d a Audi A5 2,0 TDI Cabriolet s veľmi slabými výsledkami. A čo benzínové autá? Tak tie tu máme tiež. Prítomnosť extrémne výkonnej Kie Stinger s motorom 3,3 T-GDI a pohonom oboch náprav či Audi TT RS s preplňovaným 5-valcom, ktoré si na spotrebe príliš nezakladajú asi neprekvapí, zato malý mestský Ford Ka+ s obyčajným 4-valcom 1,2 Ti-VCT určite áno.
Najhoršie autá v Ecoteste ADAC
Poradie | Model | Škodlivé látky (NOx, častice) | Spotreba a emisie (CO2) | Celkové body |
---|---|---|---|---|
105. | Isuzu D-Max 1,9 D 4WD Automatic | 0 | 0 | 0 |
104. | Renault Koleos 2,0 dCi 175 4WD X-tronic | 0 | 2 | 2 |
103. | Subaru Forester 2,0D Lineartronic | 0 | 8 | 8 |
102. | Ford Edge 2,0 TDCi Bi-Turbo 4×4 Powerschift | 0 | 9 | 0 |
101. | Citroen SpaceTourer 2,0 BlueHDi 150 | 0 | 11 | 0 |
100. | Hyundai Tucson 2,0 CRDi Allrad | 0 | 16 | 0 |
99. | Ford Kuga 2,0 TDCi 4×4 | 0 | 16 | 0 |
98. | BMW X3 xDrive20d Steptronic | 4 | 12 | 16 |
97. | Kia Sportage 2,0 CRDi 136 AWD | 0 | 17 | 0 |
96. | Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 | 0 | 18 | 0 |
95. | Renault Grand Scénic 1,6 dCi EDC | 0 | 19 | 0 |
94. | Nissan Qashqai 1,6 dCi | 0 | 22 | 22 |
93. | Audi A5 Cabriolet 2,0 TDI quattro S tronic | 0 | 22 | 22 |
92. | Audi TT RS 2,5 Coupé quattro S tronic | 21 | 2 | 23 |
91. | Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel AT8 | 0 | 23 | 23 |
90. | Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Geartronic | 12 | 12 | 24 |
89. | Kia Stinger 3,3 T-GDi V6 GT AWD Automatic | 26 | 0 | 26 |
88. | Ford Ka+ 1,2 Ti-VCT | 0 | 26 | 26 |
87. | Opel Insignia Sports Tourer 1,6 Diesel | 0 | 27 | 27 |
86. | Peugeot 5008 BlueHDi 150 | 0 | 28 | 28 |
85. | Peugeot 3008 BlueHDi 120 | 0 | 29 | 29 |