Americká agentúra Edmunds vydala zaujímavú správu Trade-In Loyalty Report. Mapuje lojalitu zákazníkov k automobilovým značkám. A je pomerne hodnoverná, keďže výsledné dáta vychádzajú z prieskumu, do ktorého bolo zahrnutých 13,9 milióna vozidiel predaných v priebehu desiatich rokov, presne od roku 2007 do roku 2017. Edmunds konštatuje, že udržať si zákazníka je pre automobilových výrobcov čoraz ťažšie. Kým v minulosti stačila kvalita, dnes vstupujú do hry nové faktory.
Tým najdôležitejším je zmena zákazníckeho vkusu. Trh sa mení ako nikdy predtým. Svet doslova zachvátil ošiaľ SUV. Veď vlani bolo každé nové tretie predané auto práve z tohto segmentu. Kto nemal dostatočnú ponuku SUV a crossoverov, nemohol v posledných rokoch počítať s vernosťou klientov. Tí sa jednoducho odpútali od tradičných hatchbackov, sedanov či MPV a zamierili k výrobcovi, ktorý im vedel ponúknuť úžitkovo-športový model. Trend je pritom dlhodobý. Veď až 75 % zákazníkov, ktorí už mali jedno SUV, si kúpilo ďalšie.
Ako to teda dopadlo? Výsledok je práve mixom ponuky SUV, príťažlivého dizajnu a kvality. Víťazne z neho vyšla japonská Toyota. Pri tejto značke ostáva až 63 % bývalých zákazníkov. Pri kúpe nového auta sa jednoducho rozhodnú opäť pre Toyotu. Nasleduje Subaru so 61-percentnou vernosťou a tretia Honda, ktorá má len o jedno percento menej verných klientov. Všetky spája práve kvalita a dlhoročná ponuka SUV. Nasleduje RAM, Chevrolet, Hyundai a Kia. Skokanom prieskumu sa stala Mazda, ktorá si polepšila až o 21 % na výsledných 43, najmä vďaka úspešnému modelu CX-5.
V prémiovom „rybníku“ je kráľom vernosti Lexus (51 %), opäť značka Toyoty, a za ním Audi (47 %), Land Rover (40 %) a Mercedes-Benz (39 %). Ten padol za posledných desať rokov o 10 %, kým väčšina jeho konkurentov si v lojalite polepšila. Najviac klientov však v USA stratil Cadillac. Vernosť jeho bývalých zákazníkov padla v priebehu dekády až o 12 %. Z čoho tešiť sa nemá ani Jaguar. So svojím prvým SUV jednoducho meškal až príliš dlho. Modely F-Pace, E-Pace a nový elektromobil I-Pace mu však iste pomôžu.
Vernosť zákazníkov k značkám
Značka | Vernosť (2017) | Vernosť (2007) | Rozdiel |
---|---|---|---|
1. Toyota | 63 % | 58 % | + 5 % |
2. Subaru | 61 % | 45 % | + 16 % |
3. Honda | 60 % | 55 % | + 5 % |
4. RAM | 54 % – | – | – |
5. Chevrolet | 54% | 50 % | + 4 % |
6. Hyundai | 52 % | 53 % | – 1 % |
7. Kia | 51 % | 42 % | + 9 % |
8. Lexus | 51 % | 49 % | + 2 % |
9. Nissan | 48% | 44% | + 4 % |
10. Ford | 48% | 44% | + 4 % |
11. Audi | 47% | 34% | + 13 % |
12. Mazda | 44% | 23% | + 21 % |
13. Jeep | 41% | 30% | + 11 % |
14. Land Rover | 40% | 29% | + 11 % |
15. Mercedes-Benz | 39% | 49% | – 10 % |
16. Porsche | 38% | 41% | – 3 % |
17. Volkswagen | 37% | 34% | + 3 % |
18. BMW | 36% | 26% | + 10 % |
19. GMC | 35% | 37% | – 2 % |
20. Cadillac | 31% | 43% | – 12 % |
21. Acura | 31% | 32% | – 1 % |
22. Buick | 29% | 35% | – 6 % |
23. Lincoln | 28% | 27% | + 1 % |
24. Volvo | 26% | 33% | –7 % |
25. Mini | 24% | 9% | + 15 % |
26. Jaguar | 24% | 30% | – 7 % |
27. Fiat | 22 | – | – |
28. Infiniti | 22% | 18% | + 4 % |
29. Mitsubishi | 21% | 24% | – 3 % |
30. Dodge | 19% | 37% | – 18 % |
31. Smart | 19% | 0% | – |
32. Chrysler | 16% | 29% | – 13 % |