Korózia áut nie je zďaleka minulosťou. To napriek tomu, že ochrana proti hrdzi sa za posledných dvadsať-tridsať rokov výrazne zlepšila. Autá sú vyrobené prevažne z pozinkovanej ocele, aspoň na miestach, kde kov prichádza najčastejšie do styku s vlhkosťou či so soľou. No ani to vždy nepomáha. Dôvodom je, že automobilky na protikoróznej ochrane šetria, ale tiež to, že nemajú záujem vyrábať „večné" autá. Spočítali si, že sa im viac oplatí riešiť prípadné reklamácie, ako investovať do drahších materiálov.
Zákazníka síce chráni záruka proti prehrdzaveniu karosérie, ktorá je bežne desať rokov, ale má to háčik. Musí ísť o koróziu, ktorá sa začne zvnútra. Ak je spôsobená neodstráneným poškodením vonkajších častí, napríklad kamienkami alebo škrabancami, má klient smolu. Dokázať, že to tak nebolo, je zložité. Možno aj preto je dobré vedieť, ktoré autá predstavujú z tohto pohľadu najväčšie riziko. A presne tie vymenovala britská spoločnosť Cazana, ktorá je veľkým hráčom na trhu jazdených vozidiel. Z jej dát vypadlo desať „hriešnikov".
Konštatuje, že najhoršiu protikoróznu ochranu majú Ford Fiesta, Opel Corsa a Range Rover Sport. „Zlato“ Fordu však sprevádza aj Ford StreetKa na štvrtej priečke a do tretice Ford Ka na deviatom mieste. Je jediným výrobcom, ktorý má v desiatke najhrdzavejších áut až tri modely. V zozname nájdete ešte Toyotu RAV4, Jeep Wrangler, VW Polo, Mini Cooper a Fiat Grande Punto. Cazana konštatuje, že pri modeloch SUV, ktoré sú vystavené pri využití mimo asfaltu väčšiemu riziku poškodenia laku, je prítomnosť ľahšie ospravedlniteľná.
Naopak, prítomnosť malých mestských áut, až sedem z desiatich, ktoré jazdia na bežných cestách, jasne dokumentuje, že výrobcovia protikoróznu ochranu podceňujú. Zvlášť prekvapí Polo na siedmej priečke, pretože Volkswagen patrí v oblasti ochrany proti hrdzi k lepším na trhu. Je ale možné, že kauza Dieselgate spôsobila šetrenie na miestach, ktoré nevidíme. A tam sa začne hrdzi dariť. Najčastejšou príčinou vzniku korózie je podľa spoločnosti Cazana posypová soľ. Stačí malé narušenie ochrany a problém sa môže rozšíriť.
Preto je dôležitá pravidelná údržba, ktorá odhalí poškodené miesto hneď v zárodku. Cazana tiež radí, že v boji proti korózii pomáha umývanie vozidla, ktoré zbaví karosériu a podvozok soli a blata. Vhodné je to najmä po zime. Voliť treba ručné umývačky, kde sa s dýzou dostanete aj na miesta, ktoré bežná umývačka nezasiahne, teda najmä v oblasti podblatníkov, podbehov a náprav. Odporúča tiež pravidelné voskovanie. A nezaškodí ani jarná údržba interiéru. Zo zimných ciest si totiž nanosíme do kabíny množstvo soli.
Autá najviac náchylné na koróziu
Poradie | Model |
---|---|
1. | Ford Fiesta |
2. | Opel Corsa |
3. | Range Rover Sport |
4. | Ford StreetKa |
5. | Toyota RAV4 |
6. | Jeep Wrangler |
7. | Volkswagen Polo |
8. | Mini Cooper |
9. | Ford Ka |
10. | Fiat Grande Punto |