Toto všetko budeme musieť mať v autách povinne! Kto to zaplatí?

Na ABS, stabilizačný systém ESC či meranie tlaku v pneumatikách sme si už zvykli. Od roku 2021 však budú musieť byť autá povinne vybavené ďalšími prvkami. Napríklad aj kontroverzným detektorom alkoholu. Cieľom je znížiť počet fatálnych nehôd na polovicu. Lacné to však určite nebude.

25.05.2018 06:00
debata
Kontroverzným prvkom, ktorý sa dostane do... Foto: iStock
Detektor alkoholu Kontroverzným prvkom, ktorý sa dostane do povinnej výbavy áut od roku 2021, je najmä vstavaný detektor alkoholu.

Európska komisia vyhlasuje vojnu smrteľným nehodám. Aj napriek tomu, že v porovnaní s rokom 2010 klesol počet mŕtvych na európskych cestách približne o 20 %, stále je tu 26 000 obetí ročne. A od roku 2013 nedošlo k zásadnému zlepšeniu. Pomôcť majú radikálne opatrenia. Cieľom je znížiť do roku 2030 počet usmrtených na cestách na polovicu a do roku 2050 dosiahnuť stav, keď na európskych cestách nedôjde ani k jednej fatálnej nehode. Kým však nastúpia autonómne technológie, autá si budú musieť „pribaliť“ do výbavy nové bezpečnostné prvky. Podobne ako to bolo v minulosti s airbagmi, ABS, so stabilizačným systémom s ESC či monitorovaním tlaku v pneumatikách.

Zlom má prísť v roku 2021, keď bude únia požadovať od výrobcov dvanásť povinných systémov. Niektoré, ako napríklad detekciu únavy vodiča, autonómne brzdy s monitorovaním chodcov, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel či asistent pre udržiavanie v jazdnom prúde poznáme. Tieto prvky sú však zväčša za príplatok alebo len súčasťou prémiových modelov, ktoré bez nich nemajú šancu získať päťhviezdičkové hodnotenie v crashtestoch Euro NCAP. O tri roky sa ale majú dostať na palubu ako štandard. A to vo všetkých autách. K tým novým musíme pripočítať vstavaný detektor alkoholu či inteligentný asistent rýchlosti. Práve tieto dve technológie vyvolávajú najväčšie kontroverzie.

Detektor alkoholu preto, že je ho možné oklamať, ak doň fúkne niekto iný ako vodič, a inteligentný asistent rýchlosti preto, že zoberie vodičovi „plyn“ spod nohy. Kritici tvrdia, že za okamžitú rýchlosť auta by mal byť vždy zodpovedný vodič a nie elektronika. Len vodič je totiž schopný posúdiť všetky aspekty premávky. Výhrady sa ozývajú aj napriek tomu, že systém bude možné vypnúť. Chodcov a cyklistov má chrániť rozšírená bezpečnostná zóna vrátane bezpečnostného skla. Priestor za vozidlom majú zas pri cúvaní monitorovať senzory spojené s automatickým brzdením alebo kamera. Povinné má byť tiež záznamové zariadenie, teda „čierna skrinka“, vďaka ktorej bude možné ľahšie riešiť dopravné nehody.

Odhad, o koľko zvýšia nové systémy cenu vozidiel, zatiaľ nezaznel. Zadarmo to ale rozhodne nebude. Napriek tomu sú aktivisti novou smernicou nadšení. „Tieto technológie preukázateľne zachraňujú ľudské životy, takže by mali byť vítané. Problémom však je, že aj keď vodiči chcú aby boli ich autá bezpečné, v skutočnosti sa častejšie rozhodnú minúť viac peňazí za príplatkové prvky súvisiace s komfortom ako bezpečnosťou,“ tvrdí šéf kampane Brake pre bezpečnosť cestnej premávky Joshua Harris. Súhlasí aj riaditeľka nadácie Toward Zero Foundation Jessica Truongová. „Je načase, aby sme zdvojnásobili naše úsilie ochrany ľudí na cestách pred haváriami, ktorým možno predísť. Bude to výhra pre obyvateľov únie.“

Plánované povinné prvky áut od roku 2021

1. Vstavaný detektor alkoholu
2. Pokročilé núdzové brzdenie
3. Detekcia únavy vodiča
4. Detekcia rozptýlenia vodiča
5. Záznamové zariadenie (čierna skrinka)
6. Svetelná signalizácia núdzového zastavenia
7. Všestranný nárazový test a zdokonalené bezpečnostné pásy
8. Rozšírená bezpečnostná zóna vozidla pri náraze do chodca a cyklistu vrátane bezpečnostného skla
9. Inteligentný asistent rýchlosti
10. Asistent pre udržiavanie v jazdnom prúde
11. Ochrana pred bočným nárazom
12. Cúvacia kamera alebo detekčný systém pre cúvanie

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #povinná výbava #dopravné nehody #bezpečnosť áut
Články podľa značiek