GDV: Opravy áut sú čoraz drahšie. A bude horšie

31.05.2018 06:00

Moderné autá sú stále komplikovanejšie. S tým pribúda aj počet porúch. Výsledkom sú vysoké účty za opravy. Tvrdia to dve nemecké poisťovne.

Prechod na turbomotory či hybridné systémy...
Prechod na turbomotory či hybridné systémy tlačí na ceny opráv. Podľa poisťovne GDV vzrástli vlani priemerne z 2 400 až na 2 700 eur. Autor: Škoda-Auto

Snaha znížiť emisie a zvýšiť bezpečnosť áut nám vystavuje stále väčší účet. Dôvod? Nové autá sú komplikovanejšie. Prechod na turbomotory, zložitá úprava spalín a nástup asistenčných systémov znamená väčší počet komponentov a s tým súvisiaci rast rizika porúch. Nie je to teória, ale realita. Tvrdia to dve nemecké poisťovne.

Spoločnosť Car Garantie, ktorá patrí k najväčším nezávislým poisťovateľom, vo svojej novej štúdii uvádza, že priemerná cena opravy áut narástla vlani o 12 eur na celkových 514. Nezdá sa to možno veľa, ale ak si uvedomíme, že ide o trend, zas ani málo. Spoločnosť pritom tvrdí, že ide o najväčší nárast za posledné roky. A potvrdzuje to aj o čosi komplexnejšia štúdia poisťovne GDV.

Tá skúmala dáta spojené s dvadsiatimi vybranými modelmi áut, od tých najmenších až po športové. Navyše sledovala 12 komponentov, ktoré sú najčastejšie poškodené pri haváriách. GDV uvádza, že kým v roku 2013 predstavovala priemerná cena opravy 2 400 eur, vlani to bolo už 2 700. To je rozdiel celých 300 eur! Čo sa týka neplánovaných opráv, súvisí až pätina problémov s hnacím ústrojenstvom.

Najdrahšie na opravu sú motory, hoci v rebríčku...
Najdrahšie na opravu sú motory, hoci v rebríčku najčastejších porúch im patrí až desiata priečka. Autor: Škoda-Auto

Samotným motorom, ktoré prekonali najväčšie zmeny za posledné roky, síce patrí v celkovom rebríčku až desiata priečka, ale ich opravy sú také drahé, že „zhltnú“ celú štvrtinu platieb servisom. To znamená, že opravy motorov sú vôbec najdrahšie. Najčastejšie dochádza k poruchám palivového a elektrického systému, ale aj k poruchám turbodúchadiel. Práve turbo je druhým najdrahším problémom. Tretiu priečku okupujú automatické prevodovky. Najmä tie dvojspojkové.

A čo budúcnosť? GDV nevidí svetlo na konci tunela. Nové autá, ktoré prídu na trh, budú opäť zložitejšie. Pripraviť sa musíme na masívny nástup hybridov a plug-in hybridov. Očakávať nemožno ani návrat atmosférických motorov. To všetko bude spolu s plejádou povinných asistenčných systémov tlačiť na ceny opráv. Asistenčné systémy síce znížia riziko havárií, ale aj keby nimi bolo osadených 80 % všetkých áut, počet nehôd klesne podľa GDV maximálne o 56 %.

To je síce dosť, ale zvyšné opravy budú opäť drahšie, takže GDV predpokladá, že ceny poistného vzrastú v budúcnosti o 10 %. Pritom hovoríme o optimistickom scenári, pretože podiel áut s asistenčnými systémami nemusí byť taký vysoký. Preto GDV pracuje aj s verziou, keď predpokladá, že tieto bezpečnostné prvky sa dostanú len do 40 % áut. Kým teda vplyv zložitých technológií na ochranu životného prostredia a bezpečnosť je neistý, s rastom cien za opravy musíme rátať celkom určite.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#poistenie #opravy áut #GDV #car Garntie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk