GDV: Opravy áut sú čoraz drahšie. A bude horšie

Moderné autá sú stále komplikovanejšie. S tým pribúda aj počet porúch. Výsledkom sú vysoké účty za opravy. Tvrdia to dve nemecké poisťovne.

31.05.2018 06:00
debata (11)
Prechod na turbomotory či hybridné systémy... Foto: Škoda-Auto
Autoservis Prechod na turbomotory či hybridné systémy tlačí na ceny opráv. Podľa poisťovne GDV vzrástli vlani priemerne z 2 400 až na 2 700 eur.

Snaha znížiť emisie a zvýšiť bezpečnosť áut nám vystavuje stále väčší účet. Dôvod? Nové autá sú komplikovanejšie. Prechod na turbomotory, zložitá úprava spalín a nástup asistenčných systémov znamená väčší počet komponentov a s tým súvisiaci rast rizika porúch. Nie je to teória, ale realita. Tvrdia to dve nemecké poisťovne.

Spoločnosť Car Garantie, ktorá patrí k najväčším nezávislým poisťovateľom, vo svojej novej štúdii uvádza, že priemerná cena opravy áut narástla vlani o 12 eur na celkových 514. Nezdá sa to možno veľa, ale ak si uvedomíme, že ide o trend, zas ani málo. Spoločnosť pritom tvrdí, že ide o najväčší nárast za posledné roky. A potvrdzuje to aj o čosi komplexnejšia štúdia poisťovne GDV.

Tá skúmala dáta spojené s dvadsiatimi vybranými modelmi áut, od tých najmenších až po športové. Navyše sledovala 12 komponentov, ktoré sú najčastejšie poškodené pri haváriách. GDV uvádza, že kým v roku 2013 predstavovala priemerná cena opravy 2 400 eur, vlani to bolo už 2 700. To je rozdiel celých 300 eur! Čo sa týka neplánovaných opráv, súvisí až pätina problémov s hnacím ústrojenstvom.

Najdrahšie na opravu sú motory, hoci v rebríčku... Foto: Škoda-Auto
Autoservis Najdrahšie na opravu sú motory, hoci v rebríčku najčastejších porúch im patrí až desiata priečka.

Samotným motorom, ktoré prekonali najväčšie zmeny za posledné roky, síce patrí v celkovom rebríčku až desiata priečka, ale ich opravy sú také drahé, že „zhltnú“ celú štvrtinu platieb servisom. To znamená, že opravy motorov sú vôbec najdrahšie. Najčastejšie dochádza k poruchám palivového a elektrického systému, ale aj k poruchám turbodúchadiel. Práve turbo je druhým najdrahším problémom. Tretiu priečku okupujú automatické prevodovky. Najmä tie dvojspojkové.

A čo budúcnosť? GDV nevidí svetlo na konci tunela. Nové autá, ktoré prídu na trh, budú opäť zložitejšie. Pripraviť sa musíme na masívny nástup hybridov a plug-in hybridov. Očakávať nemožno ani návrat atmosférických motorov. To všetko bude spolu s plejádou povinných asistenčných systémov tlačiť na ceny opráv. Asistenčné systémy síce znížia riziko havárií, ale aj keby nimi bolo osadených 80 % všetkých áut, počet nehôd klesne podľa GDV maximálne o 56 %.

To je síce dosť, ale zvyšné opravy budú opäť drahšie, takže GDV predpokladá, že ceny poistného vzrastú v budúcnosti o 10 %. Pritom hovoríme o optimistickom scenári, pretože podiel áut s asistenčnými systémami nemusí byť taký vysoký. Preto GDV pracuje aj s verziou, keď predpokladá, že tieto bezpečnostné prvky sa dostanú len do 40 % áut. Kým teda vplyv zložitých technológií na ochranu životného prostredia a bezpečnosť je neistý, s rastom cien za opravy musíme rátať celkom určite.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #poistenie #GDV #opravy áut #car Garntie
Články podľa značiek