Väčšina automobilových koncernov plánuje v blízkej budúcnosti masívnu ofenzívu elektromobilov. Volkswagen zakladá značku I.D, Mercedes-Benz EQ, BMW má už svoju ekologickú divíziu i a do výroby elektromobilov sa púšťa najnovšie aj Ford či PSA. Jednoducho, na cestách by mali pribudnúť milióny elektromobilov. Odhliadnuc od toho, že už dnes, keď tvoria z vozového parku len zanedbateľných pár percent, nie je dostatok batérií a nie je jasné ani to, či bude energetický priemysel schopný dodávať potrebné množstvo energie pre nabíjanie, je tu ešte jedna závažná otázka. Budú elektromobily naozaj spásou pre našu atmosféru?
Viacerí vedci sa domnievajú, že nie, a majú na to závažné argumenty. Medzi skeptikov patrí aj Scott Kennedy z Centra pre stratégiu a medzinárodné štúdie vo Washingtone. Situáciu v budúcnosti ukazuje na Číne, ktorá sa chce stať, mimochodom, aj zavedením povinných kvót na výrobu elektromobilov, už od roku 2021 elektrickou veľmocou. „Zavádzanie elektromobilov v tejto krajine nevedie k znižovaniu smogu, ale, naopak, k jeho pribúdaniu,“ tvrdí Kennedy. „Tým, že prepriahneme na elektromobily, neprestaneme používať fosílne palivá. Elektrina totiž vzniká práve z nich, čo v Číne znamená spaľovanie uhlia.“
A nie je ho málo. Tepelné elektrárne produkujú v tejto obrovskej krajine až 72 % elektrickej energie. Podiel „špinavej“ elektriny má síce klesnúť na 50 %, ale až v roku 2040. „Elektromobily len presúvajú tvorbu emisií z jedného miesta na druhé,“ dodáva Kennedy. Vedci z Harvardu v spolupráci s čínskou univerzitou v Tsinghua navyše preukázali, že pri výrobe elektromobilov, hybridov a vozidiel s palivovými článkami vzniká o 50 % viac emisií ako pri produkcii áut s konvenčnými motormi a že elektromobily produkujú viac toxických častíc PM2.5. Ani závery štúdie Dopravného výskumného inštitútu v Michigane elektromobilom príliš do kariet nenahrávajú.
Vyplýva z nich, že vozidlá so spaľovacím motorom, ktorých spotreba nie je vyššia ako sedem litrov benzínu na 100 km, sú k životnému prostrediu ohľaduplnejšie ako čisto elektrické autá. A táto hranica sa ešte zvyšuje, ako do rovnice ich životného cyklu pridáme aj proces výroby. Utešiť sa nemôžeme ani tým, že v iných krajinách ako Číne rastie podiel produkcie elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celosvetová výroba elektriny na tom totiž z pohľadu využitia fosílnych palív nie je oveľa lepšie. Až dve tretiny pochádzajú práve z nich.