Štatistiky nemeckej inšpekčnej spoločnosti TÜV, pod ktorú patria aj pracoviská technickej kontroly automobilov, pravidelne poskytujú spotrebiteľom údaje o kvalite a spoľahlivosti. Z poslednej správy vyplýva aj to, ktorým modelom ojazdených áut je lepšie sa pri kúpe vyhnúť.
Matej Mikula
19.06.2018 06:00
Foto: TUV Sud
Cieľom technických kontrol motorových vozidiel je predovšetkým odhaliť chyby, ktoré znižujú bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.
Cieľom technických kontrol motorových vozidiel je predovšetkým odhaliť chyby, ktoré znižujú bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. V Nemecku prejde ročne kontrolou niekoľko miliónov vozidiel, a preto priemerné výsledky možno považovať za reálny stav. Samozrejme, do štatistík sa nezaraďujú rôzne komfortné prvky výbav, ktoré priamo neovplyvňujú správanie auta.
Na chvoste tabuliek sa umiestňujú modely, u ktorých sú zistené vážne nedostatky zabraňujúce úspešnému absolvovaniu kontroly. TÜV zostavuje rebríčky podľa veku vozidiel a pri jednotlivých modeloch uvádza priemerný počet najazdených kilometrov. Ako hodnotiaci koeficient používa tzv. kvótu, ktorá vyjadruje percento vozidiel daného modelu, ktoré neprejdú kontrolou pre vážnu chybu. Čím je teda percento vyššie, tým je pravdepodobnejšie, že sa auto pokazí.
V kategórii desať a jedenásťročných vozidiel sa ako najproblémovejšie ukázali modely značky Ford, a to konkrétne Galaxy a Ka. Kvóta 36,9 znamená, že každé tretie vozidlo si v tejto vekovej kategórii vyžaduje návštevu servisu, aby vôbec prešlo technickou kontrolou. Za nimi nasleduje dvojica Renaultov Mégane a Laguna a Volkswagen Sharan, pričom všetci prekračujú kvótu 36.
Medzi osem a deväťročnými autami s najhoršími výsledkami opäť nájdeme Renault Mégane a VW Sharan, no najhoršími sú tentoraz modely Chevroletu, a to Matiz a Aveo. Prvý menovaný s kvótou 35,8 má pritom v priemere najazdených len 79 000 kilometrov. V kategórii šesť a sedemročných vozidiel už badať posun k lepšiemu z hľadiska výskytu chýb. Najhorším je Chevrolet Aveo, no tentoraz s kvótou 29,3. Predposledný skončil Citroën C4 a tretia od konca Dacia Logan.
Medzi najhoršími modelmi z hľadiska spoľahlivosti štvorročných a päťročných áut opäť nájdeme zástupcov Renaultu, Dacie a Chevroletu, no nechýba medzi nimi ani VW Sharan a na poslednom mieste ostal spolu s Daciou Logan aj Peugeot 206. Oba dosiahli kvótu 20,6. Medzi dvoj a trojročnými vozidlami dosiahli najhorší výsledok Kia Sportage, Fiat Punto a Dacia Logan.
Najmenej spoľahlivé autá podľa TÜV Report 2018 (vek 2–3 roky)
Model |
Priemer najazdených km |
Kvóta |
Kia Sportage |
42 000 |
12,6 |
Fiat Punto |
33 000 |
12,3 |
Dacia Logan |
50 000 |
12,2 |
Fiat 500 |
27 000 |
11,2 |
Ford Ka |
33 000 |
10,1 |
Dacia Sandero |
37 000 |
9,6 |
Dacia Duster |
49 000 |
8,9 |
Hyundai i20 |
33 000 |
8,7 |
Ford Galaxy |
64 000 |
8,4 |
Ford Mondeo |
74 000 |
8,3 |
Fiat Panda |
33 000 |
8,3 |
Renault Kangoo |
47 000 |
8,2 |
Chevrolet Spark |
29 000 |
7,9 |
Ford S-Max |
74 000 |
7,8 |
Volkswagen CC |
63 000 |
7,7 |
BMW 5 |
72 000 |
7,7 |
Suzuki Jimny |
28 000 |
7,6 |
Volkswagen Sharan |
67 000 |
7,5 |
Volkswagen Scirocco |
40 000 |
7,4 |
Citroën Berlingo |
50 000 |
7,2 |
Kia Ceed |
42 000 |
7,1 |
Volkswagen Caddy |
56 000 |
6,9 |
BMW X5/X6 |
66 000 |
6,9 |
Suzuki Grand Vitara |
42 000 |
6,8 |
Seat Alhambra |
59 000 |
6,8 |
Najmenej spoľahlivé autá podľa TÜV Report 2018 (vek 4–5 rokov)
Model |
Priemer najazdených km |
Kvóta |
Peugeot 206 |
52 000 |
20,6 |
Dacia Logan |
80 000 |
20,6 |
Volkswagen Sharan |
97 000 |
18,5 |
Renault Kangoo |
74 000 |
17,8 |
Seat Alhambra |
95 000 |
17,4 |
Dacia Duster |
71 000 |
16,8 |
Chevrolet Spark |
49 000 |
16,8 |
Fiat 500 |
45 000 |
16,4 |
Dacia Sandero |
57 000 |
16,4 |
Fiat Punto |
62 000 |
16,2 |
Renault Twingo |
49 000 |
15,6 |
Ford Ka |
48 000 |
15,6 |
Ford Mondeo |
102 000 |
15,4 |
Ford Galaxy |
97 000 |
15,3 |
Volkswagen CC |
88 000 |
14,8 |
Kia Sportage |
70 000 |
14,7 |
Volkswagen Passat |
112 000 |
14,6 |
Peugeot 207 |
55 000 |
14,5 |
Citroën Berlingo |
75 000 |
14,5 |
Volkswagen Tiguan |
70 000 |
13,9 |
Renault Mégane |
74 000 |
13,4 |
Hyundai i20 |
52 000 |
13,4 |
Ford S-Max |
100 000 |
13,4 |
Citroën C4 Picasso |
79 000 |
13,4 |
Renault Clio |
53 000 |
13,3 |
Najmenej spoľahlivé autá podľa TÜV Report 2018 (vek 6–7 rokov)
Model |
Priemer najazdených km |
Kvóta |
Chevrolet Aveo |
74 000 |
29,3 |
Citroën C4 |
86 000 |
28,2 |
Dacia Logan |
99 000 |
27,9 |
Renault Kangoo |
90 000 |
27,7 |
Fiat Panda |
67 000 |
27 |
Dacia Sandero |
77 000 |
25,6 |
Renault Twingo |
66 000 |
25,5 |
Peugeot 206 |
67 000 |
25 |
Kia Rio |
77 000 |
24,2 |
Fiat Punto |
79 000 |
24 |
Volkswagen Fox |
68 000 |
23,5 |
Renault Clio |
78 000 |
23,3 |
Kia Picanto |
67 000 |
22,7 |
Citroën C3 |
70 000 |
21,7 |
Ford Galaxy |
124 000 |
20,9 |
Citroën C3 Picasso |
82 000 |
20,9 |
Peugeot 207 |
76 000 |
20,8 |
Volkswagen Passat CC |
115 000 |
20,4 |
Kia Sportage |
87 000 |
20,3 |
Fiat 500 |
66 000 |
20,2 |
Volkswagen Tiguan |
95 000 |
19,7 |
Hyundai i20 |
71 000 |
19,7 |
Dacia Duster |
77 000 |
19,7 |
Najmenej spoľahlivé autá podľa TÜV Report 2018 (vek 8–9 rokov)
Model |
Priemer najazdených km |
Kvóta |
Chevrolet Matiz |
79 000 |
35,8 |
Chevrolet Aveo |
88 000 |
32,5 |
Dacia Logan |
125 000 |
32 |
Renault Kangoo |
118 000 |
31,8 |
Renault Mégane |
124 000 |
31,4 |
Citroën C4 |
111 000 |
30,9 |
Peugeot 206 |
98 000 |
30 |
Dacia Sandero |
84 000 |
29,8 |
Kia Rio |
102 000 |
29,7 |
Volkswagen Sharan |
151 000 |
29,4 |
Citroën Berlingo |
121 000 |
28,2 |
Mazda 5 |
122 000 |
28 |
Renault Twingo |
85 000 |
27,9 |
Fiat Panda |
81 000 |
27,7 |
Volkswagen Fox |
89 000 |
27,6 |
Peugeot 207 |
92 000 |
27,6 |
Renault Scénic |
116 000 |
27,2 |
Seat Ibiza/Cordoba |
107 000 |
26,9 |
Kia Picanto |
86 000 |
26,9 |
Hyundai Tucson |
107 000 |
26,9 |
Najmenej spoľahlivé autá podľa TÜV Report 2018 (vek 10–11 rokov)
Model |
Priemer najazdených km |
Kvóta |
Ford Galaxy |
170 000 |
36,9 |
Ford Ka |
86 000 |
36,9 |
Renault Mégane |
134 000 |
36,2 |
Renault Laguna |
147 000 |
36,1 |
Volkswagen Sharan |
179 000 |
36 |
Dacia Logan |
117 000 |
35,8 |
Renault Scénic |
127 000 |
34,1 |
Renault Kangoo |
130 000 |
34 |
Citroën C4 |
120 000 |
33,5 |
Chevrolet Matiz |
82 000 |
33,1 |
Kia Rio |
110 000 |
32,6 |
Hyundai Tucson |
123 000 |
32,6 |
Volkswagen Fox |
103 000 |
32,4 |
Peugeot 206 |
106 000 |
32,3 |
Fiat Panda |
97 000 |
32,3 |
Citroën Berlingo |
140 000 |
32,3 |
Fiat Punto |
114 000 |
31,8 |
Renault Twingo |
102 000 |
31,6 |