Britská Tow Car Awards patrí k najprestížnejším anketám svojho druhu na svete. Briti sú totiž „maniaci“ do karavaningu. K veci pristupujú naozaj exaktne. Nejde len o subjektívne dojmy. Prihlásené modely preverujú experti z renomovaných magazínov Practical Caravan, Wath car? a tiež zástupcovia britského The Camping and Caravaning Clubu. Nie inak to bolo v dvanástom ročníku súťaže, ktorej výsledky berú vážne aj ďaleko za kanálom La Manche.
S autami sa nemaznajú
Tento rok sa zúčastnilo ankety celkom 44 vozidiel. Rozdelené sú do váhových kategórií, pričom ťahajú príves s hmotnosťou, ktorá predstavuje 85 % prevádzkovej hmotnosti samotného auta. Nižšia môže byť len vtedy, ak výrobca udáva limit pod touto hranicou. Všetky pritom prechádzajú rovnakými testami, či už sa jedná o malý hatchback alebo veľké SUV. Hodnotené sú rôzne vlastnosti, pričom kľúčové sú tie, ktoré súvisia s samotným ťahaním prívesu.
Posudzuje sa stabilita pri rýchlosti 60 a 70 míľ za hodinu (96,6, 112,6 km/h). Ďalej tu máme náročný slalom a rozbeh do kopca so sklonom až 19 %. Meria sa tiež pružné zrýchlenie zo 48 na 96 km/h a núdzové brzdenie z rýchlosti 48 km/h. Zmeny jazdných prúdov prebiehajú pri rôznych rýchlostiach. Manéver s prudkým trhnutím volantu zas simuluje vplyv nárazového vetra. Svoje však zohráva aj celková praktickosť auta, jeho cena či prevádzkové a servisné náklady.
Samostatne sa hodnotí ekonomika prevádzky. Tento test prebieha na okruhu s dĺžkou 88 km, pričom na rovinkách udržuje vodič rýchlosť približne 100 km/h a v zákrutách 65 km/h. Aby boli výsledky čo najobjektívnejšie, vozidlá riadi jediný vodič. Spotreba sa potom meria dotankovaním nádrže, čím sa vylúčia chyby palubného počítača. Následne je vyhodnotený celkový víťaz, päť víťazov v hmotnostných kategóriách, víťaz v ekonomike prevádzky, najlepšie benzínové auto, najlepšie ultraľahké auto a najlepšie MPV.
BMW radu 5 nedalo iným šancu
Tento rok sa tešia v Mníchove. BMW sa síce príliš nespája s karavaningom, no nová päťka s dvojlitrovým naftovým motorom porazila konkurenciu o celú triedu. Prekvapení boli z toho aj samotní komisári, veď BMW sa doteraz v súťaži zabodovať nepodarilo. A navyše mávajú často dilemu. Podľa jury však nemala päťka slabé miesto. Bola stabilná pri vysokých rýchlostiach a pri akcelerácii či brzdení využila výhody pohonu xDrive. Adaptívne pruženie udržiavalo konštantnú svetlú výšku.
Vyhýbacím manévrom či slalomom prechádzalo BMW 5 akoby ani neťahalo príves, na čom má podiel jeho účinná elektronická stabilizácia. Zároveň je motor ideálom pre slušnú dynamiku a zároveň ekonomiku prevádzky. Samotná posádka si pritom môže počas jazdy užívať prémiový komfort aj výhody veľkého kufra. V triede áut s benzínovým motorom zvíťazilo krásne 5-dverové GT Kia Stinger. Najlepším ľahkým autom sa stal VW Polo s preplňovaným benzínovým 3-valcom 1,0 TSI.
Medzi rodinnými SUV nedalo šancu konkurencii nové Volvo XC40 a najúspornejším „ťahúňom“ sa zas stal Hyundai i30 1,6 CRDi Tourer. A čo Škoda? Veď tá stála na mieste, kde dnes stojí BMW 5 pred dvoma rokmi. Bez medailí neodišla, hoci na zlato už nemala. Zvíťazila ale hneď v dvoch hmotnostných kategóriách. Do 1 400 kg sa umiestnila Škoda Octavia 2,0 TDI a v triede do 1 550 kg zas Superb Combi s tým istým motorom.
Tow Car Awards 2018
Kategória | Víťaz |
---|---|
Celkový víťaz | BMW 520d Touring xDrive M Sport |
Najlepšie benzínové auto | Kia Stinger 2,0 T-GDi GT-Line |
Cena za ekonomiku prevádzky | Hyundai i30 Tourer 1,6 CRDi |
Najlepšie ľahké auto | VW Polo 1,0 TSI DSG |
Najlepšie rodinné SUV | Volvo XC40 D4 AWD R-Design |
do 1 399 kg | Škoda Octavia 2,0 TDI |
od 1 400 do 1 549 kg | Škoda Superb 2,0 TDI |
od 1 550 do 1 699 kg | Peugeot 5008 2,0 BlueHDi EAT8 GT |
od 1 700 do 1 899 kg | BMW 520d Touring xDrive M Sport |
nad 1 900 kg | Land Rover Discovery 3,0 Td6 HSE |