
Stuttgart síce nie je prvým mestom so zákazom dieselov v Nemecku, lenže v porovnaní s nedávnym obmedzením ich prevádzky v Hamburgu ide o priam drastické riešenie. Kým Hamburg obmedzil prevádzku naftových áut len na dvoch uliciach v centre, ktoré možno obísť, Stuttgart hovorí o celom intraviláne mesta. A sú tu aj ďalšie rozdiely. V Hamburgu majú totiž výnimku rezidenti, teda obyvatelia týchto ulíc, ich návštevy, rovnako ako vozidlá služieb, polície a záchranárov, kým v Stuttgarte sa bude zákaz týkať aj rezidentov.
Pritom dostanú len trojmesačnú lehotu na to, aby sa prispôsobili. Inak sa po 1. apríli 2019 nedostanú k svojim obydliam. Paradoxne, firmy budú mať na zmenu viac času a taxíky budú mať výnimku. Takže Stuttgart sa rozhodol vytiahnuť zbrane najmä proti vlastným obyvateľom. Navyše nevylučuje, že ak sa situácia s emisiami v meste nevyrieši, vylúči z dopravy aj naftové autá s emisnou normou Euro 5. Dá sa očakávať, že rozhodnutie vyvolá vlnu kritiky a môže tiež ľahko skončiť na súde.
Presvedčená o správnosti krokov Stuttgartu nie je dokonca ani ministerka životného prostredia Svenji Schulze, ktorá tvrdí, že lepším riešením by bola prestavba starších dieselových áut na vyššiu emisnú normu. Berlín zas uvažuje, že by sa striktným zákazom pre naftové autá zatiaľ vyhol. Náhradu vidí v pláne, v rámci ktorého by podporoval elektromobilitu, zavedenie zón s povolenou rýchlosťou 30 km/h či lepšie nastavenie semaforov a parkovania. To všetko by mohlo viesť k zlepšeniu ovzdušia v hlavnom meste.