
Britská poisťovňa Warranty Direct ponúka poistenie vozidiel proti poruchám, ktoré vzniknú na vozidle po tom, čo vyprší bežná garancia. Ide teda o akúsi predĺženú záruku mimo predĺžených servisných programov poskytovaných priamo výrobcami. Má to veľké výhody. Prípadné opravy, s ktorými ste nepočítali, uhradí poisťovňa. A nemusí ísť práve o drobné. Najmä ak sa bavíme o opravách motorov. Práve tie vedia z účtu majiteľov áut vytiahnuť nemalé prostriedky. Motory sú totiž aj najčastejším dôvodom opráv a zároveň absolútne najdrahšou súčasťou moderných áut.
Objektívne čísla
Aby bola poisťovňa v pluse, vedie si podrobné štatistiky o poruchách a nákladoch na opravy jednotlivých značiek a typov áut. Takže má často omnoho relevantnejšie dáta, než aké poskytujú štatistiky spoľahlivosti TUV Report alebo J. D. Power, ktoré vychádzajú z predpísaných kontrol na nemeckých „STK“ a subjektívneho hodnotenia majiteľov vozidiel. Naproti tomu, Warranty Direct vždy vie, za čo platí, a podľa toho určuje výšku poistného. Pritom nemá dôvod chrániť výrobcu ani kamuflovať prípadné problémy. Vyjadriť vie celkovú priemernú spoľahlivosť značky, takzvaný Reliability Index, ale aj jednotlivých súčastí vozidla. Napríklad motora.

Warranty Direct poskytuje takúto službu na autá, ktoré nemajú najazdených viac ako 160 000 km. Poistenie potom kryje vozidlo až do maximálne 210 000 kilometrov. Vek nie je rozhodujúci. V tohtoročnej štatistike nájdeme celkom 40 značiek, teda prakticky všetkých dôležitých hráčov. Priemerný počet najazdených kilometrov naprieč štatistikou je 76 429 km a priemerný vek asi šesť rokov. Prevahu teda majú novšie autá, no sú tu aj modely vyrobené ešte v deväťdesiatych rokoch. Tentoraz nás však nezaujíma celková spoľahlivosť značiek, ale práve poruchovosť ich motorov.
Predsudky neplatia
Poruchovosť vyjadruje štatistika percentuálne. To znamená, že udáva, aký podiel z poistených áut danej značky bude mať neočakávaný problém s motorom. Čím je percento nižšie, tým je pozícia v rebríčku vyššia, a naopak. Výsledky rozhodne prekvapia. Rúcajú totiž mýty o bezkonkurenčnej kvalite japonských a nemeckých motorov. Víťazom najnovšieho rebríčka je Aston Martin s poruchovosťou motorov len 9,52 %. Ako jediný podliezol hranicu desiatich percent. Britská prémiová značka nás však príliš nezaujíma. Relevantnejšie je, že kvalitné motory vedia vyrábať aj mainstreamoví producenti.

A hneď viacerí. Za Astonom totiž nasledujú Renault, Chrysler a Chevrolet. Do prvej desiatky sa ešte zmestili SsangYong, Bentley, Volvo a Maserati. Uzatvárajú ju japonské značky Lexus a Nissan. A kde sú Nemci? Najlepšou nemeckou značkou je z tohto pohľadu Mercedes-Benz na 15. priečke. To znamená, že ho predbehol aj Fiat, Suzuki či Toyota. Také BMW nájdeme až na zahanbujúcom 36. a Audi dokonca až na 39. mieste s indexom poruchovosti motorov 24,39 %. Pri týchto značkách teda platí, že problémy s motorom má až štvrtina poistených vozidiel.
Volkswagen na dne
Veľmi zlú reklamu si urobil aj koncern Volkswagen. Nielen kvôli prémiovému Audi. Najlepšia je Škoda s pozíciou číslo 27, no taký VW nájdeme až na 31. a Seat až na 38. mieste. Zdá sa teda, že problémy s rozvodmi motorov TSI nie sú stále celkom zažehnané. Prekvapí však tiež slabá pozícia niektorých rýdzo japonských výrobcov s puncom vysokej kvality – napríklad Mitsubishi (33) a Subaru (34) Hondy a Mazdy. Tie sa síce držia v strednom poli, ale predbehol ich aj Citroen alebo Hyundai.

Takže vžité predstavy o kvalite celkom neplatia. Na mysli však treba mať fakt, že index poruchovosti motorov nehovorí o celkovej spoľahlivosti. Na škodu veci je aj skutočnosť, že štatistika nerozlišuje naftové, benzínové a hybridné motory.
Aká je poruchovosť motorov (2018)
Značka | Index poruchovosti | Priemerný počet km |
---|---|---|
1. Aston Martin | 9,52 % | 44 202 |
2. Renault | 10,34 % | 75 337 |
3. Chrysler | 10,73 % | 81 558 |
4. Chevrolet | 11,15 % | 62 325 |
5. SsangYong | 11,76 % | 81 478 |
6. Bentley | 11,96 % | 57 077 |
7. Volvo | 13,00 % | 95 162 |
8. Maserati | 13,16 % | 55 310 |
9. Lexus | 13,48 % | 84 312 |
10. Nissan | 13,65 % | 75 839 |
11. Land Rover | 13,66 % | 112 783 |
12. Fiat | 14,05 % | 64 161 |
13. Suzuki | 14,29 % | 61 757 |
14. Toyota | 14,67 % | 78 219 |
15. Mercedes-Benz | 15,0 % | 83 374 |
16. Jeep | 15,66 % | 82 316 |
17. Hyundai | 15,67 % | 88 163 |
18. Citroën | 16,23 % | 77 744 |
19. Mazda | 16,51 % | 77 250 |
20. Alfa Romeo | 16,53 % | 81 161 |
21. Porsche | 17,13 % | 66 791 |
22. Honda | 17,65 % | 81 755 |
23. Smart | 17,68 % | 55 915 |
24. Ford | 18,48 % | 83 679 |
25. Peugeot | 19,13 % | 76 766 |
26. MG | 19,57 % | 47 231 |
27. Škoda | 19,76 % | 79 582 |
28. Saab | 20,92 % | 88 339 |
29. Opel | 21,68 % | 83 406 |
30. Kia | 22,64 % | 84 204 |
31. VW | 22,79 % | 90 030 |
32. Rover | 23,08 % | 50 941 |
33. Subaru | 23,53 % | 91 749 |
34. Mitsubishi | 24,10 % | 83 269 |
35. Jaguar | 24,27 % | 94 810 |
36. BMW | 24,39 % | 94 810 |
37. Mini | 25,12 % | 65 198 |
38. Seat | 27,06 % | 80 066 |
39. Audi | 30,65 % | 96 195 |
40. Daihatsu | 33,33 % | 56 182 |