V júni sa podľa štatistík agentúry JATO Dinamics predalo v 27 sledovaných európskych krajinách 1,31 milióna nových áut. To je v medziročnom porovnaní nárast až o desať percent. A to nebude náhoda. Podľa analytika Filipa Munoza za tým môže stáť príchod nového cyklu merania spotreby a emisií, ktorý je záväzný pre všetky nové autá od prvého septembra. „Časť zákazníkov a dílerov registrovala autá vo väčšom množstve ešte pred jeho zavedením,“ tvrdí Munoz. Zároveň však dodáva, že túto hypotézu potvrdia alebo vyvrátia až augustové registrácie.
Je to ale veľmi pravdepodobné, keďže od 1. septembra sa môžu dostať na európsky trh len autá, ktoré sú homologizované podľa nových pravidiel. Automobilky pritom homologizáciu mnohých modelov nestihli v stanovenom termíne a tak veľa áut stojí v skladoch a čaká na schválenie. Tých, ktoré boli prihlásené ešte predtým sa to ale netýka. Viac registrácií teda znamená, že budú môcť byť doručené k zákazníkom. A to môže byť dôvod rapídneho júlového rastu.
Na stúpajúcich predajoch sa podieľali najmä kľúčové trhy, akými sú Nemecko (+12,3 %), Francúzsko (+18,5 %) a dokonca aj Veľká Británia (+ 4,8 %), ktorá bojuje s vplyvom brexitu. Darilo sa aj menším trhom. Rekordný vzostup registrácií zaznamenala napríklad Litva (+ 56,4 %), Chorvátsko (+ 43,7 %) alebo Rumunsko (+ 34 %). Zo záujmu zákazníkov ťažili prakticky všetky značky. Najmä tie najväčšie. Trhová jednotka Volkswagen predal o 28 % viac áut, pred druhým Renaultom (+20 %) a tretím Audi (+ 15 %), čo je veľké prekvapenie. Prémiová automobilka z Ingolstadtu bola totiž úspešnejšia ako mainstreamový Ford (+ 2 %) či Peugeot (+ 10 %).
Jedinou značkou, ktorá zaznamenala výrazný medziročný pokles v prvej desiatke, kde sa zmestí ešte Opel, Fiat, Škoda a Toyota, bol siedmy Mercedes-Benz, ktorý padol až o 13 %. O dve percentá menej predalo aj dvanáste BMW. Naopak, rekordné nárasty zaznamenali značky Seat (+37 %) a Mitsubishi (+ 26 %). Medzi modelmi je stále jasným kráľom VW Golf. Predalo sa z neho v júli 39 311 kusov, čo znamená prírastok 7 %. Nasleduje menšie Polo (+19 %), Renault Clio (+ 24 %), VW Tiguan (+41 %), Nissan Qashqai (+ 24 %), Ford Fiesta (+64 %), Toyota Yaris (+ 11 %), Renault Captur (+22 %), Škoda Octavia (-2 %) a Peugeot 3008 (+ 18 %). Tesne pred bránami prvej desiatky ostala Dacia Sandero (-3 %).
Už z rebríčka najúspešnejších modelov vidieť neutíchajúcu popularitu SUV a crossoverov. V TOP 10 sú rovné štyri. Ich podiel na európskych registráciách narástol v júli na neuveriteľných 35,3 %. Takže viac ako každá tretia registrácia pripadá práve na tento segment. Najväčší podiel majú na tom menšie crossovery, pre ktoré sa rozhodlo až 169 800 zákazníkov, o celých 50 % viac ako vlani v porovnateľnom období. Kraľuje im stále Renault Captur, no o slovo sa hlási aj nový VW T-Roc.
Najpredávanejšie autá EÚ v júli
Model | Predaj 7. 2018 (ks.) | Medziročný rozdiel (%) |
---|---|---|
1. VW Golf | 39 311 | +7,0 |
2. VW Polo | 27 624 | +19 |
3. Renault Clio | 26 494 | +24 |
4. VW Tiguan | 22 397 | +41 |
5. Nissan Qashqai | 21 647 | +24 |
6. Ford Fiesta | 20 733 | +64 |
7. Toyota Yaris | 18 522 | +11 |
8. Renault Captur | 17 895 | +22 |
9. Škoda Octavia | 17 843 | –2,0 |
10. Peugeot 3008 | 17 231 | +18 |
11. Dacia Sandero | 17 181 | –3,0 |
12. VW Passat | 16 047 | +14 |
13. Peugeot 208 | 15 954 | –9,0 |
14. Dacia Duster | 15 884 | +27 |
15. Citroën C3 | 15 806 | +2,0 |
16. Fiat 500 | 15 431 | –4,0 |
17. Opel Corsa | 15 411 | –6,0 |
18. Audi A3 | 14 614 | +11 |
19. VW T-Roc | 14 585 | – |
20. Renault Mégane | 14 324 | +39 |
21. Seat Leon | 14 153 | +12 |
22. Peugeot 2008 | 13 924 | +18 |
23. Audi A4 | 13 917 | +13 |
24. Opel Astra | 13 688 | –8,0 |
25. Škoda Fabia | 13 445 | +3,0 |
Najpredávanejšie značky EÚ v júli
Značka | Predaj 7. 2018 (ks.) | Medziročný rozdiel (%) |
---|---|---|
1. Volkswagen | 166 577 | +28 |
2. Renault | 91 438 | +20 |
3. Audi | 79 438 | +15 |
4. Ford | 78 400 | +2,0 |
5. Peugeot | 76 605 | +10 |
6. Opel/Vauxhall | 68 089 | –3,0 |
7. Mercedes-Benz | 64 201 | –13 |
8. Fiat | 60.713 | +7,0 |
9. Škoda | 58 904 | +12 |
10. Toyota | 58 177 | +8,0 |
11. BMW | 56 040 | –2,0 |
12. Citroën | 50 259 | +13 |
13. Hyundai | 45 892 | +8,0 |
14. Dacia | 44 900 | +10 |
15. Seat | 44 574 | +37 |
16. Nissan | 44 102 | +8,0 |
17. Kia | 42 628 | +6,0 |
18. Volvo | 23 175 | +8,0 |
19. Suzuki | 21 386 | +12 |
20. Mazda | 16 703 | –8,0 |
21. Jeep | 15 037 | +87 |
22. Mini | 13 763 | –7,0 |
23. Mitsubishi | 11 555 | +26 |
24. Honda | 9 915 | +2 |
25. Smart | 9 206 | +22 |