Máme sa na Slovensku naozaj až tak dobre, že trh s autami rastie priam raketovým tempom? Celkom tak to nie je. Hoci sa u nás za prvých osem mesiacov zaregistrovalo 71 202 nových osobných áut, čo je takmer o 11 % viac v porovnaní s minulým rokom, a ten bol skvelý, najväčší podiel na tomto raste mal mesiac august. Je pravda, že nové autá sa predávali dobre prakticky po celý rok, rekordný bol najmä január, ale to, čo nastalo v poslednom letnom mesiaci, nemá obdoby. V auguste sa totiž predalo až 7 265 nových „osobákov“, čo znamenalo rast trhu v medziročnom porovnaní o neskutočných 45,8 %.
Zbohatli sme?
Takýto vývoj nemá prirodzenú logiku. Za raketovým rastom registrácií stojí, podobne ako v celej Európe, ktorá tiež hlási turbulencie letných predajov, nová homologizácia vozidiel podľa prísnejšej normy WLTP, povinnej pre všetky autá predávané od 1. septembra 2018. Jednoducho, automobilky, ktoré náročný proces homologizácie nezvládli včas, predávali autá podľa starej normy NEDC so zľavami alebo ich registrovali na seba. Dokladuje to aj vysoký podiel registrácií na firmy, ktorý dosiahol v auguste až 72 %. Len 28 tak pripadá na súkromné osoby. Vyčítať to možno aj z augustového rebríčka značiek.
Nezvyklé nárasty dosiahli napríklad Seat (+ 270 %), Renault (+ 131 %), Ford (+ 120 %), Fiat (+ 153 %), Citroën (+96 %) alebo Peugeot (+ 86 %) a Toyota (+ 82,97 %). Vysoké prírastky hlásili aj Audi (+ 48,97 %), VW (+ 42 %) a tiež trhová jednotka – Škoda (+22 %). „Umelé registrácie“ poriadne rozhádzali aj poradie najúspešnejších modelov. Dobrým príkladom je Renault Mégane, ktorý sa v auguste vyšplhal v rebríčku na desiate miesto, hoci za celý rok mu patrí až 18. priečka. A ešte lepším, Dacia Logan, ktorá je aktuálne na ôsmom mieste, hoci kumulatívne za prvých osem mesiacov stačí len na priečku s číslom 16.
Na koni sú SUV a benzín
Objektívnejšie je preto pozrieť sa na odbyt áut podľa štatistík za celé sledované obdobie. Tu je nárast predsa len realistickejších 10,98 %. Stále platí, že najväčší záujem je o SUV a crossovery. Slováci po nich doslova prahnú. Tieto viacúčelové autá dosiahli vďaka predaju 24 132 kusov podiel až 34 %, čo znamená, že každé nové predané auto na Slovensku bolo v tomto roku práve z tohto segmentu. Silná je stále aj nižšia stredná trieda, kde úraduje Octavia (28 %) a nižšia trieda (18 %), teda malé autá reprezentované Fabiou. Naopak, ku dnu sa prepadávajú autá strednej triedy (4,65 %), s referenčným Passatom či Superbom, ktorých sa predalo dokonca menej ako osobných dodávok (5,58 %), kde nájdeme napríklad Citroën Berlingo alebo Daciu Dokker.
Európsky trend kopíruje Slovensko aj z pohľadu typu paliva. Na ústupe sú dieselové modely. Za prvých osem mesiacov tvorili predajom 21 539 kusov len 30,2 % registrácií, kým benzínový pohon si z koláča odbytom 47 193 kusov odhryzol až 66,3 %. Hybridy síce rastú, ale ich podiel je stále skromných 2,1 %. Trhovou jednotkou ostáva Škoda, ktorá predala 13 098 áut, čo je o 4,7 % lepší výsledok. Nasleduje ju Volkswagen (6 439 ks) a za ním kórejská dvojka – Hyundai (5 260 ks) s Kiou (5 089 ks). Obe značky si pritom polepšili o 9,7, respektíve až o 10,49 %. Aj na piatej priečke je všetko tak ako minulý rok. Sídli tu Peugeot. A neohrozene, pretože predal až o 24,1 % viac áut. No medzi neho a siedmy Renault sa pretlačila Dacia, ktorá si polepšila o 12,2 %.
Škoda všade, kde sa pozriete
Prvú desiatku uzatvára Toyota, Suzuki a Opel. V porovnaní s vlaňajším rebríčkom si teda Toyota polepšila až o tri priečky, kým Toyota a Suzuki sa posunuli nižšie. Tesne za bránami ostal Citroën, i keď s takmer 30-percentným rastom. Dvanásty Mercedes-Benz naďalej úraduje prémiovej nemeckej trojke. BMW je tesne za ním, ale Audi, aj napriek rekordnému augustu, až na 17. mieste. Z trojcípej hviezdy či produktov z Mníchova sa u nás predá viac ako napríklad z mainstreamových Fordov, Seatov či Fiatov. Aj rebríček najúspešnejších modelov má v rukách pevne Škoda. Uchmatla si hneď tri prvé miesta, tentoraz v poradí Fabia (3 860 ks), Octavia (3 363 ks) a Škoda Rapid (2 590 ks).
Nasleduje opäť kórejská dvojka – Kia Ceed a Hyundai i30, prenasledovaná Suzuki Vitarou. Popularita VW Golfu, európskej ikony, naopak, u nás klesla. Musel sa uspokojiť so 7. miestom pred Tiguanom a Hyundaio Tucson a Renaultom Clio. V porovnaní s vlaňajšími výsledkami tak z prvej desiatky vypadla Škoda Superb či Kia Sportage. Za ňou nasleduje Škoda Karoq a Dacia Duster. Aj tu vidieť popularitu triedy SUV. V desiatke najlepších sú hneď tri modely a v prvej dvadsiatke až deväť, teda takmer polovica. Naopak, niekdajší lídri trhu, ako VW Passat, Ford Fiesta či Opel Astra, sa ocitli na nelichotivých priečkach.
Najpredávanejšie modely áut
Poradie | Model | Predaj 1.-8. 2018 (ks) |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 3 860 |
2. | Škoda Octavia | 3 363 |
3. | Škoda Rapid | 2 590 |
4. | Kia Ceed | 2 105 |
5. | Hyundai i30 | 2 079 |
6. | Suzuki Vitara | 1 604 |
7. | VW Golf | 1 564 |
8. | VW Tiguan | 1 502 |
9. | Hyundai Tucson | 1 452 |
10. | Renault Clio | 1 401 |
11. | Kia Sportage | 1 375 |
12. | Škoda Karoq | 1 365 |
13. | Dacia Duster | 1 122 |
14. | Citroën C3 | 1 046 |
15. | Suzuki SX4 S-Cross | 1 011 |
16. | Dacia Logan | 981 |
17. | Škoda Superb | 954 |
18. | Ford Focus | 913 |
19. | Škoda Kodiaq | 888 |
20. | Peugeot 2008 | 843 |
21. | Toyota Auris | 770 |
22. | Dacia Sandero | 760 |
23. | Renault Captur | 759 |
24. | Opel Astra | 743 |
25. | Toyota Yaris | 727 |
26. | VW Touran | 715 |
27. | Citroën Berlingo | 693 |
28. | Renault Mégane | 689 |
29. | Peugeot 208 | 667 |
30.-31. | Peugeot 3008 | 609 |
30.-31. | Peugeot 308 | 609 |
32. | Opel Crossland X | 564 |
33. | Seat Leon | 548 |
34. | VW Polo | 536 |
35. | Toyota CH-R | 536 |
36. | VW Passat | 526 |
37. | Dacia Dokker | 517 |
38. | Nissan Qashqai | 513 |
39. | Seat Arona | 511 |
40. | Kia Rio | 506 |
Predaj áut podľa značiek na Slovensku
Značka | 1. – 8. 2018 (ks) | Podiel 2018 (%) | 1. – 8. 2017 (ks) | Podiel 2017 (%) | Rozdiel 2017 vs. 2018(%) |
---|---|---|---|---|---|
1. ŠKODA | 13 098 | 18,40% | 12 508 | 19,50% | 4,72% |
2. VOLKSWAGEN | 6 439 | 9,04% | 5 966 | 9,30% | 7,93% |
3. HYUNDAI | 5 260 | 7,39% | 4 793 | 7,47% | 9,74% |
4. KIA | 5 089 | 7,15% | 4 606 | 7,18% | 10,49% |
5. PEUGEOT | 4 411 | 6,20% | 3 553 | 5,54% | 24,15% |
6. DACIA | 3 621 | 5,09% | 3 226 | 5,03% | 12,24% |
7. RENAULT | 3 418 | 4,80% | 2 660 | 4,15% | 28,50% |
8. TOYOTA | 3 348 | 4,70% | 2 765 | 4,31% | 21,08% |
9. SUZUKI | 3 289 | 4,62% | 3 253 | 5,07% | 1,11% |
10. OPEL | 3 209 | 4,51% | 2 824 | 4,40% | 13,63% |
11. CITROËN | 3 046 | 4,28% | 2 351 | 3,66% | 29,56% |
12. MERCEDES | 2 152 | 3,02% | 2 242 | 3,49% | –4,01% |
13. BMW | 1 971 | 2,77% | 2 424 | 3,78% | –18,69% |
14. FORD | 1 858 | 2,61% | 1 670 | 2,60% | 11,26% |
15. SEAT | 1 585 | 2,23% | 903 | 1,41% | 75,53% |
16. MAZDA | 1 403 | 1,97% | 1 277 | 1,99% | 9,87% |
17. AUDI | 1 313 | 1,84% | 1 084 | 1,69% | 21,13% |
18. NISSAN | 1 142 | 1,60% | 1 143 | 1,78% | –0,09% |
19. FIAT | 1 036 | 1,46% | 1 123 | 1,75% | –7,75% |
20. MITSUBISHI | 940 | 1,32% | 893 | 1,39% | 5,26% |
21. HONDA | 863 | 1,21% | 734 | 1,14% | 17,57% |
22. LADA-VAZ | 539 | 0,76% | 310 | 0,48% | 73,87% |
23. VOLVO | 475 | 0,67% | 363 | 0,57% | 30,85% |
24. JEEP | 411 | 0,58% | 168 | 0,26% | 144,64% |
25. SUBARU | 315 | 0,44% | 227 | 0,35% | 38,77% |
26. LAND ROVER | 293 | 0,41% | 380 | 0,59% | –22,89% |
27. MINI | 163 | 0,23% | 184 | 0,29% | –11,41% |
28. LEXUS | 144 | 0,20% | 110 | 0,17% | 30,91% |
29. PORSCHE | 123 | 0,17% | 184 | 0,29% | –33,15% |
30. JAGUAR | 110 | 0,15% | 88 | 0,14% | 25,00% |
31. ALFA ROMEO | 77 | 0,11% | 85 | 0,13% | –9,41% |
32. SMART | 26 | 0,04% | 10 | 0,02% | 160,00% |
33. DS | 17 | 0,02% | 25 | 0,04% | –32,00% |
34. MASERATI | 11 | 0,02% | 14 | 0,02% | –21,43% |
35. MAHINDRA | 6 | 0,01% | 12 | 0,02% | –50,00% |
36. IVECO | 1 | 0,00% | 0 | 0,00% | |
SPOLU | 71 202 | 100,00% | 64 158 | 100,00% | 10,98% |