Nemecký autoklub ADAC si tentoraz posvietil na elektromobily. Na ich spotrebu a dojazd, čo sú veľmi dôležité údaje, ak sa zákazníci rozhodujú pre túto drahú ekologickú alternatívu. Proti sebe postavil jedenásť elektromobilov rôznych tried a rôzneho cenového spektra. Podrobil ich svojmu tradičnému Ecotestu, ktorý nerobí rozdiely medzi druhmi pohonu. Z neho vyšli odchýlky medzi tým, čo sľubuje výrobca, a aká je realita. Procedúra Ecotestu obsahuje totiž všetky druhy premávky vrátane diaľnic, kde sa vozidlo skúša aj pri plnom zaťažení, teda pri maximálnej akcelerácii. Zohľadňuje sa tiež vplyv klimatizácie a ďalších elektrospotrebičov. Ku skutočnosti má teda bližšie nielen ako stará „laboratórna“ norma NEDC, ale aj ako súčasný cyklus WLTP.
ADAC tvrdí, že tak ako pri bežných autách je aj pri tých elektrických spotreba kľúčovým parametrom. Ukazuje totiž na to, či je prevádzka elektromobilu výhodná, alebo, naopak, či je drahšia ako pri benzínových a naftových vozidlách. To, že veľké a silnejšie elektromobily budú mať väčšiu spotrebu energie, autoklub očakával. No rozdiely ho i tak prekvapili. Najúspornejším z testovaných áut bol Hyundai Ioniq Electric, ktorý spotrebuje na 100 km len 14,7 kWh energie. Naproti tomu úžitkový elektromobil Nissan e-NV 200 až takmer dvojnásobok – 28,1 kWh. Veľký „apetít“ mali aj Tesly X a S, ktoré minú na 100 km o takmer 10 kWh viac energie ako Hyundai. Zároveň sa ukázalo, že výrobcovia opäť zavádzajú. Udávané spotreby jednoducho nesedia.
Tak napríklad kým najúspornejší Hyundai si má na 100 km vystačiť s 11,5 kWh, v skutočnosti ich spotrebuje o 3,2 viac. Pri takom Renaulte Zoe je odchýlka dokonca až 7 kWh a pri Nissane Leaf ZE1 6,9 kWh. V percentách sú teda rozdiely podobné alebo dokonca väčšie ako pri autách tankujúcich benzín či naftu. A je tu ešte jeden problém, ktorý prevádzku elektromobilu predražuje a výrobcovia o ňom taktne mlčia – ide o nabíjacie straty. ADAC to vysvetľuje na luxusnej Tesle X100D. Ak chcete dobiť jej 100 kWh batériu na 100 %, musíte „natankovať“ až 108,3 kWh energie. Je to, akoby ste pri bežnom čerpaní paliva rozliali niekoľko litrov na zem. V nádrži ich síce nemáte, ale zaplatiť ich treba.
Podobné je to aj pri elektromobiloch s menším objemom akumulátorov. Napríklad pri Opeli Ampera (60 verzus 67,4 kWh) alebo BMW i3 (27,2 kWh verzus 32,6 kWh). V rebríčku dojazdu sa na popredných priečkach umiestnili tie najdrahšie. Jednoducho preto, že jediným receptom, ako zaručiť elektromobilu veľký akčný rádius, je vybaviť ho veľkokapacitnými akumulátormi. Potom neprekvapí, že rekordérom je Tesla X100D s dojazdom 451 km pred Teslou S (90 kWh, 393 km) a Opelom Ampera (60 kWh, 324 km). V strede tabuľky nájdeme napríklad Hyundai Ioniq, ktorý je síce veľmi úsporný, ale jeho batérie majú len 28 kWh, čo stačí na maximálne 211 km jazdy v reálnej premávke. Na chvoste je mestský Smart Two, ktorý zvládne dokonca len 112 km (17,6 kWh).
Udávaná a reálna spotreba energie
Model | Udávaná spotreba (kWh/100 km) | Spotreba v Ecoteste (kWh/100 km) |
---|---|---|
1. Hyundai Ioniq Electric | 11,5 | 14,7 |
2. VW e-Golf | 12,7 | 17,3 |
3. BMW i3 94 Ah | 12,6 | 17,4 |
4. Smart Fortwo Coupé EQ | 12,9 | 18,3 |
5. Opel Ampera-e First | 14,5 | 19,7 |
6. Renault Zoe Intens | 13,3 | 20,3 |
7. Nissan Leaf (ZE0) | 15 | 20,5 |
8. Nissan Leaf (ZE1) | 15,2 | 22,1 |
9. Tesla Model S P90D | 20 | 24 |
10. Tesla Model X 100D | 20,8 | 24 |
11. Nissan e-NV200 Evalia | 25,9 | 28,1 |
Straty pri nabíjaní a reálny dojazd
Model | Kapacita batérií (kWh) | Energia pre plné nabitie (kWh) | Reálny dojazd (km) |
---|---|---|---|
1. Tesla Model X 100D | 100 | 108,3 | 451 |
2. Tesla Model S P90D | 90 | 94,5 | 393 |
3. Opel Ampera-e First | 60 | 67,4 | 342 |
4. Renault Zoe Intens | 41 | 49,5 | 243 |
5. Hyundai Ioniq Electric | 28 | 30,9 | 211 |
6. Nissan Leaf (ZE1) | 40 | 44,5 | 201 |
7. VW e-Golf | 35,8 | 34,9 | 201 |
8. BMW i3 94 Ah | 27,2 | 32,6 | 188 |
9. Nissan e-NV200 Evalia | 40 | 46,9 | 167 |
10. Nissan Leaf (ZE0) | 30 | 32,5 | 159 |
11. Smart Fortwo Coupé EQ Prime | 17,6 | 20,5 | 112 |