Príchod novej normy merania emisií WLTP, povinnej od 1. septembra, spôsobil na trhu s autami obrovské turbulencie. Snaha zbaviť sa starých áut, homologizovaných podľa predošlej procedúry NEDC, akciovými zľavami a tiež ich umelé registrácie na dílerov vyhnali letné štatistiky predajov do extrému. Najmä august vykázal rekordné čísla. V Európe sa v ôsmom mesiaci 2018 predalo neskutočných 1 171 760 nových áut, čo bol nárast o 29,8 %. Volkswagen si pripísal o 44, Nissan o 46, Renault až o 67 a Seat o neskutočných 72,2 % viac registrácii ako rok predtým.
Bolo však jasné, že bublina v septembri praskne. A aj sa tak stalo. Podľa dát Európskeho zväzu automobilových výrobcov ACEA sa predaj osobných áut v EÚ v septembri znížil o 23,4 % na 1 123 184 milióna kusov. A najviac tratili tí, čo hlásili v auguste rekordy. Je to priam neuveriteľné, ale septembrovou európskou jednotkou sa stal Opel s predajom 81 741 kusov. Síce tiež padol o 11,6 %, ale menej ako konkurencia. Taký Volkswagen, doteraz neohrozená jednotka, padol o 52,1 %, čo znamenalo piatu priečku. Predbehol ho štvrtý Ford, tretí Mercedes-Benz aj druhé BMW. Šiesty Peugeot padol len o priečku, ale siedmy Renault so stratou 31 % až o celých päť.
Oveľa lepšie na príchod normy WLTP bola pripravená Toyota so svojimi hybridmi. Pohoršila si len o 1,2 %, takže vzhľadom na turbulencie konkurentov sa dokonca posunula z desiateho na ôsme miesto. Podobne to bolo s Kiou, ktorá je jedinou značkou TOP 10 s plusovou bilanciou (4,3 %). Prvú desiatku uzatvára Hyundai, ktorý vytlačil Škodu až za jej brány. To napriek strate 10,4 %. Ani nečudo, veď česká automobilka si medziročne pohoršila až o 28 %. Rekordérom pádov je však Audi, ktoré predalo o 60 % menej áut ako vlani v septembri a v porovnaní s augustom, kde žiarilo na tretej priečke, je aktuálne na mieste s číslom 15! Veľké straty registrácií zaznamenali aj Fiat (-32 %), Nissan (-43 %) a Seat (-32 %).
V kumulatívnych čísla za celý rok sa však veľké drámy nedejú. Za prvých deväť mesiacov sa pre nové auto rozhodlo v Európe 12 304 711 zákazníkov, čo je o 2,3 % viac. Aj rebríček najúspešnejších preto pôsobí oveľa dôveryhodnejšie ako augustová či septembrová „hitparáda“. Všetko je tak, ako má byť. Prvý je Volkswagen, dokonca s prírastkom 6,3 %, a za ním Renault, Ford, Peugeot a Opel. Nasleduje nemecké prémiové trio v poradí Mercedes-Benz, BMW a Audi. Prvú desiatku uzatvára Fiat a Škoda. Pričom Škoda a Peugeot sú jedinými značkami, ktoré si polepšili. Francúzi o 8,4 a Česi o 4,8 percenta.
Analytici odhadujú, že pokles registrácií bude pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch. Volkswagen napríklad predpokladá, že jeho čísla sa dostanú do štandardu až v decembri. Závisí to od toho, ako rýchlo sa podarí automobilkám homologizovať autá, ktoré z trhu z dôvodu WLTP momentálne vypadli, a uviesť do predaja novšie verzie spĺňajúce prísnejšiu emisnú normu Euro 6d. Takže v najlepšom prípade sa skončí tento rok podobným výsledkom ako ten vlaňajší. Vylúčený nie je však ani mierny pokles.
Predaj áut v septembri 2018
Značka | Predaj 9/2018 (ks) | Medziročný rozdiel (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|
1. Opel/Vauxhall | 81 741 | –11,6 | 7,3 |
2. BMW | 80 495 | –7,4 | 7,2 |
3. Mercedes-Benz | 80 399 | –12,1 | 7,2 |
4. Ford | 79 350 | –13,5 | 7,1 |
5. Volkswagen | 75 512 | –52,1 | 6,7 |
6. Peugeot | 72 795 | –4,6 | 6,5 |
7. Renault | 65 611 | –31,5 | 5,8 |
8. Toyota | 63 529 | –1,2 | 5,7 |
9. Kia | 49 602 | +4,3 | 4,4 |
10. Hyundai | 47 012 | –10,4 | 4,2 |
11. Škoda | 46.828 | –28,5 | 4,2 |
12. Fiat | 44 496 | –32,5 | 4,0 |
13. Citroën | 43 893 | –3,6 | 3,9 |
14. Nissan | 36 234 | –43,8 | 3,2 |
15. Audi | 31 603 | –60 | 2,8 |
16. Dacia | 30 430 | –14,6 | 2,7 |
17. Volvo | 28 180 | +3,1 | 2,5 |
18. Seat | 22 054 | –32,0 | 2,0 |
Predaj áut za deväť mesiacov 2018
Značka | Predaj 1. – 9./2018 (ks) | Medziročný rozdiel (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 1 385 157 | +6,3 | 11,3 |
2. Renault | 885 733 | +3,1 | 7,2 |
3. Ford | 777 919 | –1,7 | 6,3 |
4. Peugeot | 753 473 | +8,4 | 6,1 |
5. Opel/Vauxhall | 701 069 | –6,5 | 5,7 |
6. Mercedes-Benz | 650 886 | –5,5 | 5,3 |
7. BMW | 617 031 | –1,8 | 5 |
8. Audi | 610 493 | –4,5 | 5,0 |
9. Fiat | 580 081 | –7,9 | 4,7 |
10. Škoda | 562 529 | +4,8 | 4,6 |
11. Toyota | 561 338 | +5,5 | 4,6 |
12. Citroën | 470 845 | +6,0 | 3,8 |
13. Hyundai | 425 854 | 7,1 | 3,5 |
14. Nissan | 411 278 | –9,1 | 3,3 |
15. Dacia | 405 619 | +13,7 | 3,3 |
16. Kia | 385 818 | +5,7 | 3,1 |
17. Seat | 363 220 | +20,0 | 3,0 |