BSA: Sú elektromobily čistejšie ako diesely? Isté to nie je

Konzultačná spoločnosť Berylls Strategy Advisors tvrdí, že ekologická stopa elektrických áut je taká veľká, že ich prínos pre životné prostredie sa môže dostaviť až po desiatich rokoch používania.

25.10.2018 12:00
debata (11)
Elektromobily síce nevypúšťajú žiadne škodlivé... Foto: Tesla
Tesla - dobíjanie Elektromobily síce nevypúšťajú žiadne škodlivé emisie, ich výroba je však energeticky oveľa náročnejšia ako výroba bežných áut so spaľovacím motorom.

Elektromobilita hýbe automobilovým svetom. Hlavným argumentom je ekológia. Je jasné, že elektrické autá nevypúšťajú žiadne emisie. To však platí, len ak sa na vec pozrieme lokálne. Nemecká konzultačná spoločnosť Berylls Strategy Advisors (BSA), ktorá pracuje výhradne pre automobilový priemysel, však tvrdí, že elektromobily nie sú zďaleka také čisté, ako sa snažia prezentovať.

BSA upozorňuje na ekologickú hrozbu elektrických áut pre ich lítium-iontové batérie. Tie zanechávajú pri výrobe vysokú uhlíkovú stopu. A to takú vysokú, že ich ekologický prínos v porovnaní s vozidlom poháňaným naftovým motorom sa môže dostaviť až po desiatich rokoch bezemisnej prevádzky. Podľa BSA znamená totiž výroba 500 kg ťažkého akumulátora pre elektromobil v krajine, ktorá využíva energie z fosílnych palív, až o 74 % vyššie emisie uhlíka ako výroba bežného auta.

Kameňom úrazu elektrických áut sú ich li-ion... Foto: Nissan
Nissan Leaf - 2018 Kameňom úrazu elektrických áut sú ich li-ion batérie. Ich výroba spotrebuje obrovské množstvo energie.

V Nemecku je situácia síce lepšia, ale tiež nie ideálna. BSA to dokumentuje na Nissane Leaf, ktorý vyrovná uhlíkovú stopu v porovnaní s autom so spaľovacím motorom po 3,5 roku, a to z dôvodu tamojších uhoľných elektrární. Leaf má však kapacitu batérií len 30 kWh, kým taká Tesla S až 100, čo opäť odďaľuje čas, keď začne byť elektromobil ekologickejší ako vozidlá so spaľovacími motormi.

„Elektrické autá sa zdajú všeliekom znižujúcim emisie o 35 %, počas jazdy nevypúšťajú totiž žiadne škodlivé splodiny. Keď však vezmeme do úvahy všetko od výroby až po prevádzku, situáciu nezlepšujú. Výroba elektriny vrátane tej pre elektromobily je v mnohých krajinách silne závislá od fosílnych palív. A prírode je jedno, či emisie oxidu uhličitého pochádzajú z výfuku auta, alebo pri spaľovaní uhlia pri výrobe elektriny, prípadne pri energeticky náročnej produkcii batérií,“ komentuje štúdiu Jan Burgard z BSA.

Vyzerá to teda tak, že aj keď elektrické autá znižujú lokálne emisie, napríklad v mestách, pri komplexnom pohľade sú pre životné prostredie rovnako zaťažujúce. Samozrejme, táto rovnica sa mení podľa štruktúry výroby elektrickej energie v jednotlivých krajinách. A nie je isté, či BSA brala do úvahy aj emisie vznikajúce pri ťažbe ropy, výrobe konvenčných palív a ich doprave ku koncovému zákazníkovi.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #elektrické autá #Berylls Strategy Advisors
Články podľa značiek