
Elektromobily majú pred sebou ešte tŕnistú cestu. Kvôli akumulátorom sú extrémne drahé, ťažké, dlho sa dobíjajú a ich pozitívny vplyv na životné prostredie je zatiaľ len lokálny. A potom je tu ešte jeden dôležitý faktor. Je ním dojazd, podstatný z užívateľského hľadiska. Ak totiž nie je dostatočný, ostáva elektromobil iba druhým autom pre mestskú prevádzku. Automobilky to dobre vedia, a tak potenciálnych záujemcov „kŕmia“ fiktívnymi údajmi, ktoré nemajú s realitou nič spoločné. Papier znesie všetko, takže sa dočítate, že váš elektromobil prejde na jedno nabitie 300, 400 či dokonca viac ako 500 km. Je to však naozaj tak?
Presne na to sa teraz pozrel britský magazín What Car?, ktorý otestoval dvanásť rôznych elektromobilov. Vozidlá podrobil skúške na uzavretom testovacom polygóne s dĺžkou 31 km za podmienok, ktoré sa blížia reálnej premávke určite viac ako tie v laboratóriu. Pritom testovací jazdci nešli do extrémov. Jazdili skôr ekonomicky. Ale so zapnutou klimatizáciou, nastavenou na 21 stupňov Celzia, so zapnutými svetlami, spolujazdcom na palube a v normálnom móde. Skúšky prebiehali pri vonkajšej teplote od 0 do 15 stupňov. Vozidlá boli pritom parkované v klimatizovanej garáži s teplotou približne 18 stupňov Celzia.

Trať obsahovala simuláciu jazdy v meste, mimo neho aj na diaľnici. Výsledky síce ukazujú, aký veľký pokrok urobili elektromobily za posledné roky, no na druhej strane nenadchnú. Ich dojazd je stále neporovnateľne kratší ako dojazd áut so spaľovacím motorom. Rebríček zoradil What Car? od elektromobilu s najväčším až po elektromobil s najmenším dojazdom. Ani jeden nedosiahol na údaj výrobcu a už vôbec nie na hranicu 500 km. To nedokáže ani Tesla S s gigantickými 100 kWh akumulátormi. Kapacita batérií je síce dôležitá, ale ešte dôležitejšia je spotreba energie. Je to podobné ako pri klasických autách. Veľká nádrž nie je zárukou veľkého dojazdu, ak si auto potiahne z nádrže každých 100 km veľkú porciu paliva.

Poradie je preto dosť prekvapujúce. Víťazom sú Kórejci, ktorí spojili dostatočnú kapacitu akumulátorov s nízkou spotrebou. Na čelo sa tak vypracoval Hyundai Kona (64 kWh) so spotrebou len 17 kWh/100 km. To mu umožňuje prejsť na jedno nabitie 417 km. Nasleduje Kia E-Niro s rovnakou kapacitou a len o desatinku vyššou spotrebou. Absolvujete s ňou 407 km. Podobne ako s Jaguarom i-Pace, ktorý však na ten istý dojazd potrebuje akumulátory s kapacitou až 90 kWh. Tesla S 75D sa tak ocitla na štvrtom mieste. Nasleduje Renault Zoe či Nissan Leaf, s ktorými prejdete nanajvýš 235 km. Ešte horšie je na tom karbónové a hriešne drahé BMW i3 (27,2 kWh), ktoré má malú zásobu batérií a relatívne veľkú spotrebu.
Hyundai Ioniq síce skončil až na deviatej priečke s dojazdom 188 km, lenže zo všetkých testovacích áut má najnižšiu spotrebu energie. Len 15 kWh/100 km. To je o 10 kWh menej ako Tesla S alebo o 9 kWh menej ako Jaguar I-Pace. Ak by mal teda väčšiu batériu než súčasných 28 kWh, katapultovalo by ho to na vrchol rebríčka. Tabuľku uzatvára VW e-Golf a dva Smarty. Tie navyše prekvapia vyššou spotrebou energie, hoci ide o malých mestských krpcov. Aj dvojmiestny Smart Fortwo je „pažravejší ako 4-miestny Hyundai Ioniq. V kombinácii s malou kapacitou (17,6 kWh) to znamená dojazd ani nie 100 km.
Rebríček elektromobilov podľa dojazdu
Poradie | Model | Kapacita (kWh) | Spotreba (kWh/km) | Dojazd (km) |
---|---|---|---|---|
1. | Hyundai Kona 64 KWH | 64 | 0,17 | 417 |
2. – 3. | Kia E-Niro 64 kWh | 64 | 0,18 | 407 |
2. – 3. | Jaguar I-Pace | 90 | 0,24 | 407 |
4. | Tesla S 75D | 75 | 0,25 | 328 |
5. | Hyundai Kona 39 KWH | 39 | 0,17 | 254 |
6. | Renault Zoe | 41 | 0,21 | 235 |
7. | Nissan Leaf | 40 | 0,22 | 206 |
8. | BMW i3 94 AH | 27,2 | 0,2 | 195 |
9. – 10. | Hyundai Ioniq Electric | 28 | 0,15 | 188 |
9. – 10. | VW e-Golf | 35,8 | 0,19 | 188 |
11. | Smart ForTwo EQ Cabrio | 17,6 | 0,22 | 95 |
12. | Smart ForFour EQ | 17,6 | 0,22 | 92 |