
Letná bublina enormného predaja áut, za ktorou stáli umelé registrácie vozidiel, homologizovaných podľa starej normy NEDC, vystavila už v septembri automobilovým výrobcom tvrdý účet. Najmä tým, ktorí nestihli schvaľovací proces v súlade s novou normou WLTP. Podľa dát Európskeho zväzu automobilových výrobcov ACEA sa predaj osobných áut v EÚ v septembri znížil o 23,4 %, na 1 123 184 kusov. Taký Vokswagen padol o 52, Nissan o 43, Renault o 31 a napríklad Škoda o 28 percent. To poriadne rozhádzalo rebríček najúspešnejších značiek, na čelo ktorého sa dostali značky Opel, BMW či Mercedes-Benz, ktoré by inak na podobné pozície pomýšľať nemohli.

Rovnako nemysliteľná bola až piata priečka Volkswagenu, inak neohrozenej európskej jednotky. A podobné to bolo aj v októbri, aj keď pád sa výrazne spomalil. Automobilkám sa totiž darí postupne vracať do ponuky modely, ktoré nestihli homologizovať do prvého septembra 2018. Kým teda v septembri predstavoval pokles spomínaných 23,4 %, minulý mesiac to bolo len mínus 7,4 %. Celkovo bolo v 27 monitorovaných krajinách prihlásených 1 118 859 nových áut. Štatistiku ovplyvnili už tradične najväčšie automobilové trhy. Prepadu sa nevyhlo Nemecko (-7,4 %), Francúzsko (- 1,5 %), Veľká Británia (-2,9 %) či Taliansko (-7,4 %) alebo Španielsko (-6,6 %).

Rebríček top značiek síce nie je stále „štandardný“ ale predsa len pripomína viac tradičné poradie. Aspoň tým, že na čelo sa opäť dostal Volkswagen, hoci s 15,2 % poklesom odbytu. Za ním nasledujú Peugeot, Ford a Mercedes-Benz, ako najúspešnejšia prémiová značka. Opel sa na septembrovom výslní dlho neudržal. Stačil mesiac a je až na siedmej priečke. Predbehli ho aj Renault a BMW. Kým niektorí strácali, napríklad spomínaný Renault s 23,4-percentným prepadom, Mercedes-Benz a BMW si dokázali polepšiť o 7,9, respektíve 12,4 %. Nárasty zaznamenala aj ôsma Toyota (+ 5,3 %). Prvú desiatku uzatvára Škoda, ktorá ostala na úrovni minulého roka, a Fiat (- 15,5 %).
V druhej desiatke je najväčším „fluktuantom“ Audi, pre ktoré sa v októbri rozhodlo až o 53 % menej zákazníkov. Seat si zas pohoršil o 14,5 % a Nissan až o 26,2 %. Naopak, darilo sa rumunskej Dacii s rastom 7,8 %, aj Kii, ktorá si polepšila o 4,5 %, podobne ako Citroën. Z hľadiska celoročných predajov sa však zatiaľ žiadne veľké drámy nedejú. To čo stratili automobilky na jeseň, si nadbehli v lete. Takže za prvých desať mesiacov putovalo k európskym zákazníkom spolu 13 424 360 nových áut, o 1,4 % viac ako rok predtým. Na vrchole je stále Volkswagen, nasledovaný Renaultom, Fordom, Peugeotom. Práve posledná značka si v prvej desiatke polepšila najviac – až o 7,7 %. V druhej desiatke kraľuje v disciplíne rastu opäť Dacia (+ 13,2 %).
Predaj áut v Európe (október 2018)
Poradie | Značka | Počet registrácií (ks.) | 2016 vs. 2017 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 114 340 | –15,2 | 10,2 |
2. | Peugeot | 79 180 | +1,9 | 7,1 |
3. | Ford | 78 003 | –0,9 | 7,0 |
4. | Mercedes-Benz | 76 480 | +7,9 | 6,8 |
5. | Renault | 6 981 | –23,4 | 6,2 |
6. | BMW | 66 403 | +12,4 | 5,9 |
7. | Opel/Vauxhall | 63 379 | –7,4 | 5,7 |
8. | Toyota | 57 359 | +5,3 | 5,1 |
9. | Škoda | 56 741 | –0,8 | 5,1 |
10. | Fiat | 46 299 | –15,5 | 4,1 |
11. | Citroën | 45 423 | +3,7 | 4,1 |
12. | Hyundai | 40 863 | –4,7 | 3,7 |
13. | Kia | 40 740 | +4,5 | 3,6 |
14. | Dacia | 37 929 | +7,8 | 3,4 |
15. | Audi | 31 274 | –53,0 | 2,8 |
16. | Seat | 29 199 | –14,5 | 2,6 |
17. | Nissan | 28 210 | –26,2 | 2,5 |
– | Spolu | 1 118 859 | –7,4 | – |
Predaj áut v Európe (1. – 10. 2018)
Poradie | Značka | Počet registrácií (ks.) | 2016 vs. 2017 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 498 260 | +4,2 | 11,2 |
2. | Renault | 954 815 | +0,6 | 7,1 |
3. | Ford | 855 916 | –1,5 | 6,4 |
4. | Peugeot | 832 360 | +7,7 | 6,2 |
5. | Opel/Vauxhall | 763 679 | –6,8 | 5,7 |
6. | Mercedes-Benz | 727 366 | –4,2 | 5,4 |
7. | BMW | 683 362 | –0,5 | 5,1 |
8. | Audi | 641 470 | –9,1 | 4,8 |
9. | Fiat | 626 208 | –8,5 | 4,7 |
10. | Škoda | 618 773 | +4,2 | 4,6 |
11. | Toyota | 617 729 | +5,3 | 4,6 |
12. | Citroën | 516 226 | +5,8 | 3,8 |
13. | Hyundai | 466 618 | +6,0 | 3,5 |
14. | Dacia | 443 481 | +13,2 | 3,3 |
15. | Nissan | 439 288 | –10,5 | 3,3 |
16. | Kia | 426 558 | +5,6 | 3,2 |
17. | Seat | 392 191 | +16,5 | 2,9 |
– | Spolu | 13 424 360 | +1,4 | – |