Tire Rack: Celoročné pneumatiky zimným nestačia. Tu je dôkaz!

Celoročná pneumatika sa javí ako komfortné riešenie. Poslúži v lete aj v zime, a to bez otravného prezúvania. Stojí to však za to? Test na ľadovej ploche odhalil pravdu.

22.11.2018 06:00
debata (20)
Americký Tire Rack otestoval vlastnosti zimných... Foto: Tire Rack
Pneumatiky - zimné vs. celoročné Americký Tire Rack otestoval vlastnosti zimných a celoročných pneumatík na ľadovej ploche štadióna. Najprv na Toyote Camry s predným náhonom.

Uvažujete nad kúpou celoročných pneumatík, ktoré by vás zbavili na jeseň otravného prezúvania na zimné a na jar zas na letné plášte? Nemusí to byť zlé riešenie. Najmä v miernejších klimatických pásmach, kde sa v zime len zriedka stretnete so snehom alebo s ľadom. Alebo pre malé mestské autá, ktoré len zriedka opustia „mestskú džungľu“. Navyše celoročné pneumatiky zaznamenali v posledných rokoch solídny pokrok. Výrobcovia totiž zmenili stratégiu. Kým pred časom vyvíjali celoročné plášte z letných pneumatík, teraz dávajú prednosť transformácii zimných pneumatík. Ich zmes je totiž stabilnejšia aj pri nízkych teplotách.

Zlepšenie potvrdili nezávislé testy, napríklad test nemeckého autoklubu ADAC. Niektoré celoročné plášte dosiahli dokonca lepšie hodnotenie ako lacné zimné pneumatiky. Ani jeden sa však nedostal na lepšiu známku ako „uspokojivé“. Takže netreba zabúdať, že vždy ide o kompromis. Potvrdzuje to aj zaujímavý test amerického Tire Racku. Ten porovnal vlastnosti zimných pneumatík s celoročnými. A to v extrémnych podmienkach – priamo na ľadovej ploche zimného štadióna. V prvom prípade použil ako testovací model novú Toyotu Camry s predným náhonom. Najprv ju obul na celoročné a potom na zimné plášte.

V druhom teste použil Tire Rack ako testovacie... Foto: Tire Rack
Pneumatiky - zimné vs. celoročné V druhom teste použil Tire Rack ako testovacie vozidlo Toyotu RAV 4 s pohonom oboch náprav. No ani to celoročným pneumatikám na ľade nepomohlo.

Test spočíval v disciplíne akcelerácie, brzdenia a smerovej stability. Výsledky sú úplne jasné. Ani v jednom prípade neporazila celoročná pneumatika zimnú. Toyota na zimných plášťoch lepšie akcelerovala, mala výrazne kratšiu brzdnú dráhu, a to až o niekoľko dĺžok vozidla, a tiež sa udržala na zvolenej trajektórii zákruty vyznačenej kužeľmi. Takmer identicky dopadol test, keď Tire Rack porovnával pneumatiky na Toyote RAV4 s pohonom oboch náprav. Štvorkolka síce na ľadovej ploche jazdné vlastnosti zlepšila, ale celoročné obutie opäť zaostávalo. Na celoročných plášťoch Toyota pomalšie zrýchľovala, mala dlhšiu brzdnú dráhu a pri teste v zákrute opustila vyznačený priestor.

Odpoveď na otázku, aká pneumatika je v zime lepšia, je teda jasná. Nejde však o úplné zatratenie celoročných plášťov. Test na štadióne je naozaj extrémom, kde sa rozdiely prejavia najviac. No za iných podmienok, napríklad pri jazde na vode alebo snehu, nemusí už byť náskok zimných pneumatík taký dramatický. Napríklad brzdná dráha môže byť kratšia len o necelú dĺžku auta, takže ak jazdíte v zime opatrne a takmer nikdy nie na ľade, môže byť pre vás celoročný plášť optimálnym riešením. Nezabúdajme však na odporúčanie nemeckého ADAC-u, ktorý motoristom radí, aby veľké rodinné autá, na rozdiel od tých mestských, v zime určite prezuli na zimné obutie.
Pneumatiky - zimné vs. celoročné
Pneumatiky - zimné vs. celoročné
+6Pneumatiky - zimné vs. celoročné

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #zimné pneumatiky #celoročné pneumatiky #Tire Rack
Články podľa značiek