V USA zomrelo tento rok na svetelných križovatkách via ako 800 ľudí. Dôvodom bolo nerešpektovanie semaforov. Od roku 2012 pritom vzrástol počet takýchto nehôd o 17 %. Americká organizácii IIHS, ktorá uskutočňuje nárazové skúšky áut, podobne ako európske Euro NCAP, sa preto rozhodla demonštrovať naplno to, čo sa stane, ak jedno vozidlo narazí do boku druhého. To je presne prípad, ak vodič nezastaví na červenú a narazí do auta, ktoré malo prednosť v jazde. Čo je na tom nové? V podstate nič. Bočné crashtesty sú bežnou súčasťou procedúry hodnotenia bezpečnostných parametrov áut. Lenže jeden rozdiel tu predsa len je.
Pri klasickom bočnom náraze podľa metodiky IIHS alebo aj Euro NCAP, narazí do vozidla normovaný objekt, ktorý simuluje druhé vozidlo. V crashtestoch sa totiž nikdy nestretnú dve skutočné autá. Preto je test IIHS, ktorý nie je v súlade s bežnou procedúrou, veľmi poučný. A Američania na to išli poriadne zostra. Chceli, aby tento náraz demonštroval skutočnú realitu amerických ciest. Preto nepoužili nové autá, ale staršie, ktorých sú v USA milióny. Za obeť si navyše vybrali typický rodinný sedan Chrysler Sebring z roku 2007 a fiktívneho „piráta ciest“ zas posadili do typického amerického pikapu Fordu F-150 z roku 2010. Mimochodom, najpredávanejšieho auta v USA.
Výsledok? Po náraze veľkého pikapu do boku rodinného sedanu konštrukcia Chrysleru doslova skolabovala. IIHS konštatovalo, že vodič by nemal šancu vyviaznuť z auta živý. Sedan síce absorboval časť nárazovej energie, ale jej vplyvom sa celý ohol. Figurína bola vystavená smrtiacej sile, najmä jej hlava, ktorú nedokázali zachytiť bočné airbagy. A čo je najhoršie či skôr nespravodlivé, prežil by práve agresor. Ten by z pikapu vystúpil maximálne s odreninami a popáleninami od airbagov. Už len preto, že by ho ochránila podstatne väčšia deformačná zóna, akú mal k dispozícii vodič sedanu v podobe bočných partií karosérie. Z hrozivého testu si môžeme zobrať príklad aj my Európania. Fyzikálne zákony sú rovnaké tu aj za Atlantikom.