Už štatistiky predaja áut podľa Európskeho zväzu automobilových výrobcov ACEA naznačili, že turbulencie európskeho automobilového trhu pokračovali aj v októbri. Dôvodom bola nová homologizácia podľa normy WLTP, platná pre všetky nové autá od 1. septembra. Zatiaľ čo umelé registrácie vozidiel, ktoré proces nestihli a od tohto dátumu by nemohli byť dodané zákazníkom ako nové, trh neuveriteľne nafúkli, v septembri a októbri bublina spľasla. Potvrdzujú to aj októbrové štatistiky organizácie JATO Dynamics.
Podľa nej sa v 27 sledovaných krajinách predalo v októbri 1,12 milióna nových vozidiel, čo znamená sedempercentný pokles v porovnaní s októbrom 2017 a zároveň najhorší výsledok od roku 2014. „Aj v októbri sme v súvislosti s postupnou homologizáciou podľa WLTP očakávali pokles. Je ale varovné vidieť, ako kľúčoví hráči na trhu stále nestíhajú termíny,“ povedal analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Podľa neho nebolo na začiatku októbra dostupných asi 43 % z dovtedy bežne predávaných modelov.
Takýto obrovský sklz sa, samozrejme, prejavil nielen na rebríčku najúspešnejších značiek, ale aj v poradí modelov. Nejde síce o septembrový extrém, keď na čele zažiaril staručký Opel Corsa, ale i tak je tu viacero anomálií. V každom prípade sa na post európskej jednotky vrátil VW Golf. I keď s 26 % prepadom v porovnaní s októbrom 2017. No aj 32 345 kusov bolo nad sily konkurencie. To, čo však strácal Volkswagen na Golfe, dobehol „explóziou“ Pola. Jeho predaje vzrástli o 60 %, čím sa dostal na tretie miesto, za stabilne druhý Renault Clio.
Polepšil si aj Ford Fiesta, ale najmä a piata Toyota Yaris, ktorej registrácie stúpili o 82 %. Škoda Octavia sa vyšplhala na šiestu priečku, aj keď jej odbyt klesol o 6 %. Stále ale menej ako pri Peugeote 208. Populárny mestský hatchback totiž zaznamenal medziročne až 17-percentnú stratu. Desiatku uzatvára Citroën C3 a asi najväčšie prekvapenie – Fiat Panda, ktorý by ste asi medzi najúspešnejšími modelmi v Európe nečakali. Panda sa predávala lepšie ako tradične silní hráči – Ford Focus, Opel Corsa alebo Nissan Qashqai.
Práve posledný zo spomínaných modelov zaznamenal jeden z najväčších pádov, až 35 %. Kvôli norme WLTP totiž vypadli z ponuky verzie s pohonom oboch náprav. Pri SUV to rozhodne prekáža. A veľký pokles sa v októbri spájal aj VW Tiguan (-25 %) či Renaultom Captur (- 27 %). Postupne sa však modelová ponuka áut v Európe konsoliduje, spolu s tým, ako pribúdajú novohomologizované verzie a do výroby nabiehajú modely s modernizovanými motormi, splňujúcimi emisnú normu Euro 6d.
Najpredávanejšie autá v Európe (október 2018)
Značka | Počet registrácií (ks.) | Medziročný rozdiel (%) |
---|---|---|
1. VW Golf | 32 345 | –26 |
2. Renault Clio | 23 937 | +2 |
3. VW Polo | 20 987 | +60 |
4. Ford Fiesta | 20 811 | +2 |
5. Toyota Yaris | 18 951 | +82 |
6. Škoda Octavia | 18 043 | –6 |
7. Peugeot 208 | 17 962 | –17 |
8. Peugeot 3008 | 17 317 | +12 |
9. Citroën C3 | 17 086 | 0 |
10. Fiat Panda | 16 088 | –3 |
11. Opel/Vauxhall Corsa | 15 988 | +9 |
12. Dacia Sandero | 15 437 | +13 |
13. Mercedes-Benz A | 15 429 | +32 |
14. VW Tiguan | 15 079 | –21 |
15. Ford Focus | 14 775 | –10 |
16. Peugeot 2008 | 14 576 | +5 |
17. Peugeot 308 | 13 111 | +9 |
18. Škoda Fabia | 12 854 | –8 |
19. Fiat 500 | 12 852 | –5 |
20. Renault Captur | 12 462 | –27 |
21. Mercedes-Benz C | 12 055 | +1 |
22. Opel Astra | 11 789 | –14 |
23. VW T-Roc | 11 758 | – |
24. Nissan Qashqai | 11 703 | –35 |
25. Dacia Duster | 11 335 | –2 |