Tak toto tu už dávno nebolo. Posledné kolo nárazových skúšok, na ktorom sa zúčastnilo deväť modelov, prinieslo katastrofálne nízke hodnotenie dvom autám. Týka sa Jeepu Wrangler a Fiatu Panda. Ospravedlniť sa to nedá špecifickým zameraním amerického off-roadu ani vekom talianskeho mestského trpaslíka.
Foto: Euro NCAP
Jeep Wrangler - Euro NCAP 2018 Najväčšiu hanbu si v poslednom kole testov Euro NCAP urobil Jeep s novým Wranglerom. Jedna hviezdička je neospravedlniteľná aj vtedy, keď zoberieme do úvahy, že ide o off-road s rámovým podvozkom.
Ku koncu roka sa bruselská organizácia Euro NCAP vždy činí. Inka to nie je ani v tom súčasnom. Na začiatku decembra vyrukovala s bezpečnostným hodnotením až deviatich modelov áut. Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 a Volvo S60, spolu s verziou kombi V60, získali maximum piatich hviezdičiek. Od týchto áut sa to akosi očakáva, aj keď sa i tu objavili drobné nedostatky. No žiaden vážny, ktorý by viedol k penalizácii.
O jednu hviezdičku menej získal Citroen Berlingo. Na tom však nie je nič až tak prekvapujúce. Euro NCAP preň totiž uplatnilo hodnotenie jeho dvoch súrodencov, Peugeotu Rifter a Opelu Combo, ktoré podstúpili testy v minulom kole. Za stratou jednej hviezdičky stálo slabšie hodnotenie asistenčných systémov. Ale nie preto, že by ich Citroen Berlingo nemal. V sérii sú autonómne brzdy aj monitoring jazdných prúdov. Komisári však neboli celkom spokojní s ich účinkom pri diaľničných rýchlostiach a s ich reakciami na chodcov.
Foto: Euro NCAP
Fiat Panda - Euro NCAP 2018 Fiat Panda bola na tom ešte horšie ako Jeep Wrangler. Hviezdičku nezískala ani jednu. Panda mala problémy vo všetkých disciplínach. Pritom ide o najpredávanejší model Fiatu v Európe.
Vzhľadom na to, že všetky tri autá stoja na pomedzí osobných a úžitkových modelov, sú štyri hviezdičky slušným a akceptovateľným výsledkom. To však nemožno povedať o ďalších dvoch účastníkoch testov. Najmä nie o Jeepe Wrangler. Dlhoočakávaná nová generácia, ktorá prišla na trh len tento rok, sklamala na celej čiare. Wrangler si z Bruselu odnáša len jednu jedinú hviezdičku. Pritom Jeep už v minulosti dokázal, že bezpečnosť neberie na ľahkú váhu. Napríklad 5-hviezdičkovým hodnotením s (2014), Renegade (2014) či Cherokee (2013).
Teraz však nové pravidlá naozaj podcenil. Na jeho konto sa vyjadril aj šéf Euro NCAP Michiel van Ratingen. "Je skutočne znepokojujúce, že v roku 2018 ide do predaja celkom nové auto, ktoré nedisponuje autonómnymi brzdami ani monitoringom jazdných prúdov.“ A sme pri koreni veci. Bez týchto elektronických pomocníkov nie je dnes možné získať plný počet piatich hviezdičiek. Ich prítomnosť má následne vplyv aj na hodnotenie ochrany dospelých či chodcov. No jedna hviezdička i tak naznačuje, že Wrangler mal problémov podstatne viac.
Foto: Euro NCAP
Jaguar I-Pace - Euro NCAP 2018 Hviezdou testov je Jaguar I-Pace, ktorý dokazuje, že elektrické auto môže byť veľmi bezpečné. Dokonca bezpečnejšie ako autá poháňané konvenčnými motormi.
Inak by mohol skončiť aspoň s troma. Za obrovskou blamážou stojí jeho karoséria. Pri čelnom náraz so 40-percentným prekrytím došlo totiž k deformáciám skeletu v oblasti predného stĺpika a podlahy v priestore pre nohy vodiča. Pri bočnom náraze si viedol Wrangler dobre, ale penále sa nevyhol. A tak dostal za ochranu dospelej posádky podpriemerných 50 %. A ani ochrana detí s výsledkom 69 % nie je oslnivá. K tomu všetkému sa pridala slabá ochrana chodcov (49 %), čo nie je pri off-roadových čelných partiách Wrangleru prekvapujúce, a spomínané asistenty s 32 % výsledkom.
Smutné je, že aj druhé auto, ktoré si urobilo hanb, pochádza z koncernu FCA. A nie hocijakú. Fiat Panda nedostal ani jednu hviezdičku. Panda tak zopakovala vlaňajší tragický výsledok väčšieho Punta. Oba modely sú totiž veľmi zastarané a ani jeden nedisponuje okrem systému pripomenutia nezapnutých bezpečnostných pásov žiadnym ďalším asistenčným systémom. Panda si síce v roku 2011 odniesla z testov štyri hviezdičky a jej sestra Panda Cross o štyri roky neskôr tri hviezdičky, lenže medzičasom sa pravidlá radikálne sprísnili. Z dnešného pohľadu je tak Fiat Panda jedným z najnebezpečnejších áut na trhu.
Pritom ide o najpredávanejší model Fiatu v Európe a auto, ktoré často využívajú rodiny s deťmi. Euro NCAP hovorí o závažných nedostatkoch vo všetkých sledovaných kategóriách. Riziká zranení sú veľké pri čelnom aj bočnom náraze. V prvej disciplíne je zlá ochrana krku, hlavy aj hrudníka a v druhej má Panda opäť problém s extrémne vysokým zaťažením hrudníka, ktoré by viedlo k zlomeninám rebier. Za ochranu dospelej posádky tak získala len 45 %. Ešte viac však šokuje nedostatočnou ochranou detí. Hodnotenie na úrovni 16 % je jedno z najhorších v histórií.
Ohrozené sú hrudníky aj hlava maloletých pri čelnom aj bočnom náraze. Navyše Fiat „odflákal“ upozornenie na to, či je airbag spolujazdca aktívny alebo deaktivovaný, čo je dôležité pri montáži detskej sedačky v protismere jazdy. Celé to „zaklincovalo“ 7-percentné hodnotenie asistenčných systémov a slabá ochrana chodcov na úrovni 47 %. Sme zvedaví, či na nové hodnotenia Euro NCAP Fiat a Jeep zareagujú a či v dohľadnom čase uskutočnia nápravu. Mal by tak spraviť najmä Jeep, keďže na rozdiel od Fiatu sa katastrofálne nízke hodnotenie týka jeho úplne nového modelu.
Audi Q3
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Audi Q3 |
5 |
95 % |
86 % |
76% |
85 % |
Foto: Euro NCAP
Audi Q3 - Euro NCAP 2018 Audi Q3 - Euro NCAP 2018
BMW X5
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
BMW X5 |
5 |
89 % |
86 % |
75 % |
75 % |
Foto: Euro NCAP
BMW X5 - Euro NCAP 2018 BMW X5 - Euro NCAP 2018
Citroen Berlingo
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Citroen Berlingo |
4 |
91 % |
81 % |
58 % |
68 % |
Foto: Euro NCAP
Fiat Panda - Euro NCAP 2018 Fiat Panda - Euro NCAP 2018
Fiat Panda
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Fiat Panda |
0 |
45 % |
16 % |
47 % |
7 % |
Foto: Euro NCAP
Fiat Panda - Euro NCAP 2018 Fiat Panda - Euro NCAP 2018
Hyundai Santa Fe
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Hyundai Santa Fe |
5 |
94 % |
88 % |
67 % |
76 % |
Foto: Euro NCAP
Hyundai Santa Fe - Euro NCAP 2018 Hyundai Santa Fe - Euro NCAP 2018
Jaguar I-Pace
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Jaguar I-Pace |
5 |
91 % |
81 % |
73 % |
81 % |
Foto: Euro NCAP
Jaguar I-Pace - Euro NCAP 2018 Jaguar I-Pace - Euro NCAP 2018
Jeep Wrangler
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Jeep Wrangler |
1 |
50 % |
69 % |
49 % |
32 % |
Foto: Euro NCAP
Jeep Wrangler - Euro NCAP 2018 Jeep Wrangler - Euro NCAP 2018
Peugeot 508
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Peugeot 508 |
5 |
96 % |
86 % |
71 % |
79 % |
Foto: Euro NCAP
Peugeot 508 - Euro NCAP Peugeot 508 - Euro NCAP
Volvo S60/V60
Model |
Hviezdičky |
Dospelí |
Deti |
Chodci |
Asist. systémy |
Volvo S60 |
5 |
96 % |
84 % |
74 % |
76 % |
Volvo V60 |
5 |
96 % |
84 % |
74 % |
76 % |
Foto: Euro NCAP
Volvo V60 - Euro NCAP 2018 si urobilo hanbu