
Spoločnosť TÜV prevádzkuje rozsiahlu sieť nemeckých staníc technickej kontroly. Každoročne vydáva takzvaný TÜV Report, čo je rebríček modelov áut zoradených podľa podielu závažných porúch odhalených počas povinných prehliadok. Vlani skontrolovala firma takmer 8,8 milióna vozidiel, čo je dosť na to, aby bola štatistika dôveryhodná. I keď nerozdeľuje vozidlá podľa počtu najazdených kilometrov a nezohľadňuje ani to, či ide o firemné, alebo súkromné autá.
Nedávno sme z rozsiahleho zoznamu vyselektovali najspoľahlivejšie SUV a teraz sa pozrieme na presne opačný koniec tabuliek. Nachádzajú sa tu autá, ktoré majú enormne vysoký podiel kusov, ktoré neprešli kontrolou nemeckej STK z dôvodu závažných porúch. Tentoraz bez rozlíšenia kategórie. Prítomnosť niektorých vás iste prekvapí. Nemusí totiž ísť o lowcost, ako v prípade Dacie Logan, ktorá je podľa vlaňajších dát tým úplne najporuchovejším autom, a akosi sa nepredpokladá, že by mala žiariť kvalitou.

Logan sa ocitol na absolútnom chvoste vo všetkých piatich vekových kategóriách. Teda od 2– až 3-ročných áut až po tie najstaršie, ktoré zišli z liniek pred viac ako desiatimi rokmi. Je však pravdou, že ceny práce a náhradných dielcov sú pri tejto značke veľmi priaznivé, takže napríklad výmena komponentov podvozka, ktoré sa rýchlo opotrebovávajú, či opravenie korodujúcich miest karosérie vás nemusia zruinovať. Ak však neradi jazdíte do servisu, Logan nebude pre vás tým pravým. Najmä nie jazdený.
Podobne je na tom lacné Daewoo Matiz, ktoré sa časom transformovalo na Chevrolet Spark. Mestský kórejský model sa prepadol na dno v štyroch vekových kategóriách. Menej porozumenia však budete mať k ďalším dvom autám, ktoré sa rozhodne nikdy nesnažili podkladať zákazníkom cenou. Ide o Renault Mégane druhej generácie a Renault Kangoo prvej generácie. Navyše francúzska automobilka pridala do tretice aj aktuálny Renault Clio, ktorý sa ocitol na šiestej priečke nášho rebríčka a na dne medzi najmladšími autami s vekom do troch rokov. Bol len o málo lepší ako Peugeot 206 na piatom mieste.
Strašiakom z pohľadu problémov je aj Fiat Punto, vyrábaný prakticky bez zmien od roku 2005. Ak si myslíte, že výrobca na ňom vychytal muchy, tak sa mýlite. Punto sa totiž tiež prepadlo na dno štatistiky medzi najmladšími autami. Podobne ako spomínané Clio. Asi najväčšiu hanbu si však urobil Nissan Qashqai, ktorý je deviatym najmenej spoľahlivým modelom. Hovoríme pritom o jeho prvej generácii. Tá patrila k najpredávanejším SUV planéty a vôbec k najpredávanejším modelom sveta. Zradila ho pravdepodobne francúzska technika pod kapotou.
A desiatku najhorších uzatvára Qsahqaiov konkurent, lenže podstatne mladší. Na Slovensku vyrábaná Kia Sportage má totiž problémy ešte skôr, ako splatíte lízing. Samozrejme, známych problémových „firiem“ je podstatne viac. Ak by sme sa pozreli do starších TÜV Reportov, našli by sme tu medzi najväčšími hriešnikmi aj VW Sharan, Ford Galaxy, Citroën C5, Kiu Sorento, Renault Laguna, Alfu Romeo 147 či Chrysler PT Cruiser. Tieto autá sa objavujú na chvoste spoľahlivosti s takou pravidelnosťou, že i keď máte výhrady k objektivite nemeckých štatistík, náhoda to iste nebude.
1. Dacia Logan

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
2– až 3-ročné | 14,6 % porúch | 53 000 km |
4– až 5-ročné | 21,8 % porúch | 83 000 km |
6– až 7-ročné | 30,9 % porúch | 99 000 km |
8– až 9-ročné | 34,1 % porúch | 120 000 km |
10– až 11-ročné | 40,6 % porúch | 130 000 km |
Problémy – korózia karosérie, korózia výfuku, ramená náprav, praskajúce tlmiče a pružiny, riadenie
2. Daewoo Matiz/Chevrolet Spark

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
4– až 5-ročné | 21,8 % porúch | 48 000 km |
6– až 7-ročné | 25,0 % porúch | 67 000 km |
8– až -ročné | 37,1 % porúch | 74 000 km |
10– až 11-ročné | 38,0 % porúch | 81 000 km |
Problémy – riadenie, opotrebovanie bŕzd, korózia výfuku a brzdových rozvodov, stierače, alternátor, EGR ventil
3. Renault Mégane II

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
10– až 11-ročné | 38,3 % porúch | 139 000 km |
Problémy – elektronika, zámok riadenia, nespoľahlivá karta nahrádzajúca kľúč, turbodúchadlá naftových verzií, štartéry, palivové čerpadlá, alternátory, držiaky výfuku, kĺby a čapy náprav
4. Renault Kangoo

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
6– až 7-ročné | 29,8 % porúch | 90 000 km |
8– až 9-ročné | 37,1 % porúch | 116 000 km |
Problémy – polosi, riadenie, životnosť tlmičov a pružín, korózia podvozkových komponentov, opotrebenie bŕzd
5. Peugeot 206/206+

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
4– až 5-ročné | 21,8 % porúch | 53 000 km |
6– až 7-ročné | 28,7 % porúch | 71 000 km |
Problémy – centrálne zamykanie, zatekanie do interiéru, korózia karosérie, problémové benzínové aj naftové motory
6. Renault Clio

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
2– až 3-ročné | 13,0 % porúch | 36 000 km |
Problémy – elektronika, brzdy, zavesenie kolies, problémové motory
7. Fiat Punto

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
2– až 3-ročné | 12,1 % porúch | 33 000 km |
*Problémy – tlmiče, pružiny, brzdy, svetlá
8. Ford Ka

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
2– až 3-ročné | 11,7 % porúch | 31 000 km |
10– až 11-ročné | 37,7 % porúch | 89 000 km |
Problémy – korózia prahov, podlahy, dverí a veka nádrže, praskajúce pružiny, netesnosť brzdového systému
9. Nissan Qashqai

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
10– až 11-ročné | 35,8 % porúch | 126 000 |
Problémy – korózia karosérie, brzdová sústava, netesnosť motorov a prevodoviek, životnosť pružín a tlmičov
10. Kia Sportage

Veková kategória | Percento porúch | Najazdené kilometre |
---|---|---|
2– až 3-ročné | 11,7 % porúch | 42 000 km |
Problémy – svetlá, opotrebenie bŕzd, slabá parkovacia brzda