ADAC: Test pneumatík pre dodávky sa skončil fiaskom. Deväť celkom prepadlo

01.03.2019 06:00

Výrobcovia pneumatík vychádzajú v ústrety požiadavkám dopravcov. Tí chcú dlhú životnosť a nízku spotrebu. Má to však svoju daň. Test plášťov nemeckého ADAC-u pre dodávky ukázal, že väčšina takýchto pneumatík je priam nebezpečná.

Pneumatiky 215/65 R16 C sú typickým obutím pre...
Pneumatiky 215/65 R16 C sú typickým obutím pre rozšírené dodávky Ford Transit, VW T5 či Renault Trafic. Často aj v ich osobných alebo kempových verziách. Autor: ADAC

V druhom teste letných pneumatík sa nemecký ADAC zameral na špecifický segment – plášte pre malé úžitkové vozidlá. Netýka sa však len komerčného sektoru. Rozmer 215/65 R16 C často využívajú aj osobné či kempingové verzie dodávok, ktoré používajú bežní motoristi ako dokonalé rodinné autá. Napríklad VW T5 , Renault Trafic alebo Ford Transit. O to šokujúcejšie sú výsledky. Zo 16 letných pneumatík nedostala totiž známku „dobré“ ani jedna, len päť skončilo s hodnotením „uspokojivé“. Dve prešli testom s odretými ušami a deväť celkom prepadlo. To nie sú dobré správy.

V čom je problém? Pneumatiky pre úžitkové vozidlá s označením C sa vyznačujú vyššou odolnosťou. Lenže gumárska alchýmia nepustí. Ak výrazne zlepšíte jeden parameter, výrazne zhoršíte ostatné. A presne to sa stalo. Testované vzorky vynikali vysokou životnosťou a nízkym valivým odporom, čo šetrí kasu dopravcom, no na druhej strane znižuje bezpečnostné vlastnosti. Kým pri osobných autách sa priemerná životnosť plášťov pohybuje okolo 30 000 až 35 000 km a pri SUV asi 40 000 kilometrov, pri úžitkových pneumatikách to môže byť až dvojnásobok.

Jednookým kráľom medzi slepými sa stala...
Jednookým kráľom medzi slepými sa stala pneumatika Apollo Altrus. O čo bola bezpečnejšia, o to kratšia je jej životnosť. Treba sa teda rozhodnúť. Autor: Apollo

Taká Sava Trenta 2 alebo Fulda Conveoz Tour 2 zvládnu 81 000, respektíve 75 000 km. Až potom sa končí ich životnosť. Daňou je však zlé správanie na mokrej vozovke a extrémne dlhá brzdná dráha. Kým víťaz testu Apolo Altrust zastaví z rýchlosti 80 km/h na mokrej vozovke na 38 metroch, Sava ich potrebuje 55. Keď dodávka s pneumatikami Apollo už stojí, s pneumatikami Sava alebo Fulda ide ešte rýchlosťou okolo 36 km/h. Extrémom je plášť Kleber Transpro, ktorého brzdná dráha je za rovnakých podmienok ešte o dva metre dlhšia.

Kleber Transpro skončil ako odstrašujúci...
Kleber Transpro skončil ako odstrašujúci príklad. Na mokrej ceste má prim nekonečnú brzdnú dráhu a pritom nijak zvlášť neexceluje ani v životnosti. Autor: Kleber

Práve správanie na vode stálo za kolapsom deviatich pneumatík. Zlyhali modely od Hankooku, Nexenu, Semperitu, Michelinu, Uniroyalu aj Falkenu. Všetky prepadli na mokrej ceste, čo je kritérium, ktoré má na celkovej známke podiel až 40 %. S odretými ušami prešli ako-tak testom pneumatiky Kumho PorTran KC53 a Maxxis Vansmart MCV3+ so známkou „dostatočné“. Voda im opäť nesvedčala, ale aspoň sčasti dokázali zabezpečiť solídne jazdné vlastnosti na mokrej vozovke.

Zvyšné štyri plášte Nokian cLine, Pirelli Carrier, Goodyear EfficientGrip Cargo a Apollo Altrust boli v teste najlepšie. Dostali hodnotenie „uspokojivé“. Najlepšia bola pneumatika Apollo Altrus, i keď zďaleka nie ideálna. Asi neprekvapí, že práve ona mala jednu z najnižších životností. Prospelo to však bezpečnosti. Druhý GoodYear a tretie Pirelli však ukázali, že sú schopné spojiť vysokú životnosť s priemerným správaním na vode. I tak ADAC záujemcom o tieto pneumatiky, zvlášť dopravcom, odporúča aby pri rozhodovaní nestavali ekonomické kritériá nad bezpečnosť.

Test letných pneumatík pre dodávky 215/65 R16 C

Pneumatika Cena Hodnotenie Sucho (20 %) Mokro (40 %) Hluk (10 %) Spotreba (10 %) Opotrebenie (20 %) Známka
Apollo Altrust 106 € uspokojivé 2,1 2,8 2,9 2,4 2,5 2,8
Goodyear EfficientGrip Cargo 139 € uspokojivé 2,3 3,1 3,0 2,0 0,5 3,1
Pirelli Carrier 137 € uspokojivé 2,8 3,1 3,1 2,1 1,0 3,1
Nokian cLine 121 € uspokojivé 3,0 3,3 2,9 2,1 2,5 3,3
Continental ContiVanContact 200 143 € uspokojivé 3,4 2,8 3,1 1,8 1,5 3,4
Maxxis Vansmart MCV3+ 93 € dostatočné 2,2 3,7 3,0 2,3 0,5 3,7
Kumho PorTran KC53 108 € dostatočné 3,2 3,8 2,7 2,0 2,0 3,8
Falken Linam Van01 113 € nedostatočné 2,8 4,6 3,2 2,0 0,5 4,6
Uniroyal RainMax3 114 € nedostatočné 3,4 4,6 3,1 1,9 1,5 4,6
Michelin Agilis+ 153 € nedostatočné 2,9 4,9 3,3 2,2 0,5 4,9
Fulda Conveo Tour 2 112 € nedostatočné 2,4 5,0 3,3 1,9 0,5 5,0
Nexen Rodian CT8 96 € nedostatočné 2,3 5,0 2,7 1,7 2,5 5,0
Sava Trenta 2 102 € nedostatočné 2,3 5,0 3,1 2,1 0,5 5,0
Semperit Van-Life 2 115 € nedostatočné 3,0 5,1 2,9 2,2 1,0 5,1
Hankook Vantra LT 115 € nedostatočné 2,3 5,5 2,9 2,0 2,5 5,5
Kleber Transpro 121 € nedostatočné 3,6 5,5 2,9 2,3 1,5 5,5

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ADAC #test pneumatík #test letných pneumatík
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR