V druhom teste letných pneumatík sa nemecký ADAC zameral na špecifický segment – plášte pre malé úžitkové vozidlá. Netýka sa však len komerčného sektoru. Rozmer 215/65 R16 C často využívajú aj osobné či kempingové verzie dodávok, ktoré používajú bežní motoristi ako dokonalé rodinné autá. Napríklad VW T5 , Renault Trafic alebo Ford Transit. O to šokujúcejšie sú výsledky. Zo 16 letných pneumatík nedostala totiž známku „dobré“ ani jedna, len päť skončilo s hodnotením „uspokojivé“. Dve prešli testom s odretými ušami a deväť celkom prepadlo. To nie sú dobré správy.
V čom je problém? Pneumatiky pre úžitkové vozidlá s označením C sa vyznačujú vyššou odolnosťou. Lenže gumárska alchýmia nepustí. Ak výrazne zlepšíte jeden parameter, výrazne zhoršíte ostatné. A presne to sa stalo. Testované vzorky vynikali vysokou životnosťou a nízkym valivým odporom, čo šetrí kasu dopravcom, no na druhej strane znižuje bezpečnostné vlastnosti. Kým pri osobných autách sa priemerná životnosť plášťov pohybuje okolo 30 000 až 35 000 km a pri SUV asi 40 000 kilometrov, pri úžitkových pneumatikách to môže byť až dvojnásobok.
Taká Sava Trenta 2 alebo Fulda Conveoz Tour 2 zvládnu 81 000, respektíve 75 000 km. Až potom sa končí ich životnosť. Daňou je však zlé správanie na mokrej vozovke a extrémne dlhá brzdná dráha. Kým víťaz testu Apolo Altrust zastaví z rýchlosti 80 km/h na mokrej vozovke na 38 metroch, Sava ich potrebuje 55. Keď dodávka s pneumatikami Apollo už stojí, s pneumatikami Sava alebo Fulda ide ešte rýchlosťou okolo 36 km/h. Extrémom je plášť Kleber Transpro, ktorého brzdná dráha je za rovnakých podmienok ešte o dva metre dlhšia.
Práve správanie na vode stálo za kolapsom deviatich pneumatík. Zlyhali modely od Hankooku, Nexenu, Semperitu, Michelinu, Uniroyalu aj Falkenu. Všetky prepadli na mokrej ceste, čo je kritérium, ktoré má na celkovej známke podiel až 40 %. S odretými ušami prešli ako-tak testom pneumatiky Kumho PorTran KC53 a Maxxis Vansmart MCV3+ so známkou „dostatočné“. Voda im opäť nesvedčala, ale aspoň sčasti dokázali zabezpečiť solídne jazdné vlastnosti na mokrej vozovke.
Zvyšné štyri plášte Nokian cLine, Pirelli Carrier, Goodyear EfficientGrip Cargo a Apollo Altrust boli v teste najlepšie. Dostali hodnotenie „uspokojivé“. Najlepšia bola pneumatika Apollo Altrus, i keď zďaleka nie ideálna. Asi neprekvapí, že práve ona mala jednu z najnižších životností. Prospelo to však bezpečnosti. Druhý GoodYear a tretie Pirelli však ukázali, že sú schopné spojiť vysokú životnosť s priemerným správaním na vode. I tak ADAC záujemcom o tieto pneumatiky, zvlášť dopravcom, odporúča aby pri rozhodovaní nestavali ekonomické kritériá nad bezpečnosť.
Test letných pneumatík pre dodávky 215/65 R16 C
Pneumatika | Cena | Hodnotenie | Sucho (20 %) | Mokro (40 %) | Hluk (10 %) | Spotreba (10 %) | Opotrebenie (20 %) | Známka |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apollo Altrust | 106 € | uspokojivé | 2,1 | 2,8 | 2,9 | 2,4 | 2,5 | 2,8 |
Goodyear EfficientGrip Cargo | 139 € | uspokojivé | 2,3 | 3,1 | 3,0 | 2,0 | 0,5 | 3,1 |
Pirelli Carrier | 137 € | uspokojivé | 2,8 | 3,1 | 3,1 | 2,1 | 1,0 | 3,1 |
Nokian cLine | 121 € | uspokojivé | 3,0 | 3,3 | 2,9 | 2,1 | 2,5 | 3,3 |
Continental ContiVanContact 200 | 143 € | uspokojivé | 3,4 | 2,8 | 3,1 | 1,8 | 1,5 | 3,4 |
Maxxis Vansmart MCV3+ | 93 € | dostatočné | 2,2 | 3,7 | 3,0 | 2,3 | 0,5 | 3,7 |
Kumho PorTran KC53 | 108 € | dostatočné | 3,2 | 3,8 | 2,7 | 2,0 | 2,0 | 3,8 |
Falken Linam Van01 | 113 € | nedostatočné | 2,8 | 4,6 | 3,2 | 2,0 | 0,5 | 4,6 |
Uniroyal RainMax3 | 114 € | nedostatočné | 3,4 | 4,6 | 3,1 | 1,9 | 1,5 | 4,6 |
Michelin Agilis+ | 153 € | nedostatočné | 2,9 | 4,9 | 3,3 | 2,2 | 0,5 | 4,9 |
Fulda Conveo Tour 2 | 112 € | nedostatočné | 2,4 | 5,0 | 3,3 | 1,9 | 0,5 | 5,0 |
Nexen Rodian CT8 | 96 € | nedostatočné | 2,3 | 5,0 | 2,7 | 1,7 | 2,5 | 5,0 |
Sava Trenta 2 | 102 € | nedostatočné | 2,3 | 5,0 | 3,1 | 2,1 | 0,5 | 5,0 |
Semperit Van-Life 2 | 115 € | nedostatočné | 3,0 | 5,1 | 2,9 | 2,2 | 1,0 | 5,1 |
Hankook Vantra LT | 115 € | nedostatočné | 2,3 | 5,5 | 2,9 | 2,0 | 2,5 | 5,5 |
Kleber Transpro | 121 € | nedostatočné | 3,6 | 5,5 | 2,9 | 2,3 | 1,5 | 5,5 |