Trieda SUV dnes kraľuje automobilovému trhu celej planéty, Európu nevynímajúc. O to povzbudivejšie sú výsledky prvého kola crash testov Euro NCAP. Trojica noviniek preukázala excelentnú ochranu posádky. Dokonca aj Mercedes-Benz triedy G, ktorý sa zúčastnil na bruselskej „likvidácii“ vôbec po prvý raz vo svojej 40-ročnej histórii. Šéf Euro NCAP Michiel van Ratingen je nadšený a tvrdí, že skvelé výsledky demonštrujú silu spotrebiteľských testov nielen v oblasti výkonu, ale aj na podporu nových bezpečnostných technológií, ktoré sa stávajú súčasťou sériovej výbavy nových vozidiel.
Dôkazom je prítomnosť systému autonómnych bŕzd (AEB) s detekciou chodcov aj cyklistov vo všetkých troch modeloch. Pritom tento systém nie je ešte povinný. V metodike testov má však vplyv na výsledné hodnotenie už od minulého roka, a tak výrobcovia neváhajú s jeho nasadením. A robia dobre. Ani v jednej z disciplín nedosiahla trojica overovaných vozidiel horšie ako 70 % hodnotenie. Boli tu len minimálne nedostatky. Honde CR-V, ktorá dorazila do Bruselu v úplne novej hybridnej verzii, napríklad komisári vyčítali len mierne vyššie ohrozenie krčnej chrbtice cestujúcich na zadných sedadlách.
Autonómne brzdy CR-V pracovali dobre pri ochrane chodcov, ale pri detekcii cyklistov to bolo o čosi horšie. Tradičným nedostatkom boli aj príliš tuhé čelné stĺpiky či hrana kapoty, čo má negatívny vplyv na zranenia pri zrážke s chodcom. O to viac sa očakávalo hodnotenie v tejto disciplíne v prípade modernizovaného, ale stále hranatého nemeckého off-roadu. Lenže nič dramatické sa nedialo. Za ochranu chodcov dostal Mercedes-Benz triedy G dokonca lepšie hodnotenie ako Honda CR-V. Komisári ocenili konštrukciu nárazníka pri ochrane nôh aj konštrukciu kapoty.
Géčko malo prekvapujúco väčšie problémy s ochranou dospelých pri čelnom náraze s prekrytím 40 %, najmä s ochranou hrudníka vodiča, ktorá bola vyhodnotená ako slabá. Pri teste celou prednou časťou sa však výsledky podstatne zlepšili. A čo mladší španielsky bratranec Škody Kodiaq? Otázkou bolo, či Seat Tarraco zvládne zopakovať päťhviezdičkový úspech Škody Kodiaq, s ktorou má rovnakú platformu, ale ktorá absolvovala crash testy v roku 2017, ešte pred sprísnením kritérií. Podarilo sa.
Tarraco porazilo svojich súperov vo všetkých disciplínach. Za dospelých získalo 97 %, za deti 84 %, za ochranu chodcov 79 % a rovnakú známku aj za oblasť asistenčných systémov. Tarracu tak komisári vyčítali len okolie stĺpikov A, ktoré sú rizikom pre chodcov, ale to je v podstate štandard, s ktorým zápasia všetky testované modely. Euro NCAP sa naň pozerá ako na jedno z najbezpečnejších áut, aké sa kedy dostavilo na crash testy. V Martorelli musia mať naozaj radosť.
Výsledky crashtestov Euro NCAP
Model | Hviezdička | Dospelí | Deti | Chodci | Asist. systémy | Celkové hodnotenie |
---|---|---|---|---|---|---|
Honda CR-V | 5 | 93 % | 83 % | 70 % | 76 % | 83 % |
Mercedes-Benz G | 5 | 90 % | 83 % | 78 % | 72 % | 83 % |
Seat Tarraco | 5 | 97 % | 84 % | 79 % | 79 0 % | 87 % |