Na Slovensku a vo väčšine európskych štátov zákon stanovuje minimálnu hĺbku dezénu letných pneumatík u osobných áut na 1,6 milimetra. Možno sa však stretnúť aj s názorom, že letné plášte je lepšie vymeniť za nové už po dosiahnutí hĺbky dezénu pod 3 milimetre. To znamená, že pri predpoklade pravidelného jazdenia by ich bolo treba meniť približne dvakrát častejšie, ako prikazuje zákon. A to niečo stojí.
Jeden z najznámejších výrobcov pneumatík Michelin sa však na vec pozerá nielen cez finančný zisk. Samozrejme, výrobcovi pneumatík vyhovuje, keď spotrebitelia nakupujú viac pneumatík, no zároveň tým zaťažujú životné prostredie, hoci to nie je nutné. Michelin sa obrátil na spoločnosť Ernst & Young, aby vypočítala, koľko minú európski motoristi na nákup nových pneumatík, ktoré vymieňajú za tie s trojmilimetrovým dezénom.Výsledok je vyšší, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Podľa Ernst & Young sa za takýchto okolností v Európe predá každý rok 128 miliónov pneumatík za 6,9 miliardy eur. Keby majitelia áut tieto pneumatiky nenakúpili a využili by maximálny potenciál dezénu, za rok by sa do prostredia uvoľnilo o deväť miliónov ton oxidu uhličitého menej.
Nie je to však také jednoduché. Sám Michelin priznáva, že hĺbka dezénu ovplyvňuje vlastnosti pneumatík aj negatívne. Najväčším nedostatkom nízkeho dezénu sú zhoršené schopnosti na mokrej vozovke. Plytký dezén nedokáže dostatočne odvádzať vodu a auto je preto náchylné k tzv. aquaplaningu a vtedy je neovládateľné. V tom prípade pomôže len zníženie rýchlosti.
Na druhej strane má nízka hĺbka dezénu aj výhody. Čím je dezén plytší, tým je pneumatika na suchej vozovke tichšia. Zároveň znižuje spotrebu paliva vozidla, skracuje jeho brzdnú dráhu a pri prejazde zákrut dodáva väčšiu stabilitu. V konečnom dôsledku teda výhody prevažujú nad nevýhodami.
Finálne rozhodnutie je však na spotrebiteľoch. Bezpečnosť je na prvom mieste a ak viac jazdíte v oblastiach, kde často prší a na vozovke sa drží väčšie množstvo vody, je určite lepšie používať letné pneumatiky s viac ako trojmilimetrovým dezénom. Ak však viac jazdíte na suchu a nevadí vám na mokrej vozovke spomaliť, meniť letné plášte sa vám oplatí, až sa hĺbka dezénu zníži na 1,6 milimetra.