Zdá sa, že budúcnosť nemôže byť iná. Elektromobily majú o niekoľko rokov ovládnuť svet áut. Zatiaľ sa však s nimi spájajú viaceré problémy. Nielen vysoká cena a krátky dojazd, ale aj nedostatočná nabíjacia infraštruktúra a dlhé časy nabíjania. Výrobcovia elektromobilov sa ich snažia vykresliť v optimistických farbách. Napríklad nás zásobujú informáciami o tom, že stačí pár desiatok minút dobíjania a vaše elektrické auto je pripravené na niekoľko sto kilometrov jazdy. Realita je však iná. Ideálne podmienky, z ktorých vychádzajú automobilky, nemá totiž k dispozícii každý. A tu je kameň úrazu. Čas nabíjania totiž závisí od kapacity akumulátorov a najmä zdroja, do ktorého elektromobil pripojíte. Potom sa desiatky minút môžu zmeniť aj na dni.
Presne na tento problém sa pozrel austrálsky Car Advice. Dal si tu prácu a zmeral časy nabíjania deviatich vybraných elektromobilov. A verte, že na to potreboval času naozaj veľa, keďže elektrické autá zapájal do rôznych zdrojov. Od bežných zásuviek až po vysokovýkonné nabíjačky na nabíjacích staniciach. Podstatné je, že akumulátory sa nabíjajú vždy jednosmerným prúdom, lenže v domácnosti máme výlučne sieť so striedavým prúdom. Preto musí každý elektromobil obsahovať úsmerňovač prúdu – zo striedavého na jednosmerný. A to má vplyv na rýchlosť nabíjania. Vezmime si ako príklad Teslu S, ktorá má kapacitu akumulátorov 100 kWh. Ak ju pripojíme do bežnej zásuvky s jednou fázou, získame výkon len 2,4 kW. Tesla sa potom nabije na 100 % za 48 hodín a 45 minút, teda za viac ako dva dni!
Preto sa používajú wallboxy, ktoré dokážu výkon zvýšiť na 3,7 alebo 7,7 kW. V takomto prípade ste na tom lepšie, ale stále nie je čo oslavovať. V prípade 3,7 kW nabíjačky budete potrebovať na plné nabitie 30 hodín a 15 minút a pri 7,7 kW 15 hodín a 15 minút. Trojfázový zdroj nabíjací výkon pochopiteľne zvýši na 11 alebo až 22 kW, lenže nie každý disponuje takouto zásuvkou. Ak ju máte, skráti sa čas nabíjania Tesly S na približne 10, respektíve sedem hodín. Najefektívnejším riešením je preto použiť externú rýchlonabíjaciu stanicu. Tá prevádza striedavý prúd na jednosmerný a tak môže obísť palubnú nabíjačku a dobíjať batérie priamo jednosmerným prúdom. Ich výkon sa dnes pohybuje na úrovni 50, 100 alebo v prípade superchargerov Tesly na 120 kilowattoch. V budúcnosti to má byť 250 až 350 kW.
Ak teda Teslu pripojíte na supercharger, nabije sa za 40 minút, čo neznie zle. Ale pozor, iba na 80 % kapacity. Elektronika ďalšiemu nabíjaniu bráni. Jednak by nabíjanie zvyšnej kapacity trvalo takmer tak dlho, ako nabíjanie od 10 do 80 %, pretože batérie kladú so stúpajúcim nabitím stále väčší „odpor“ a jednak by hrozilo zníženie kapacity akumulátorov. Rýchle nabíjanie totiž životnosti akumulátorov príliš nesvedčí. Sama Tesla majiteľom odporúča, aby uprednostňovali pomalé domáce nabíjanie a superchargery využívali len pri jazdách na dlhé vzdialenosti. To sa týka aj ostatných elektromobilov. Niektoré z nich dokonca rýchle nabíjanie ani neumožňujú. Nie každý elektrický systém elektromobilu je totiž kompatibilný s rýchlomabíjačkami.
Tak napríklad Renault Zoe možno nabíjať maximálnym výkonom 22 kW a BMW i3 zas 50 kW. Car Advice zdôrazňuje, že väčšina majiteľov elektromobilov má preto k dispozícii zväčša len menej účinné spôsoby nabíjania, najčastejšie s jednou fázou, takže musia počítať s výrazne dlhšími časmi nabitia, než deklarujú samotné automobilky. Na to by ste mali pri kúpe elektromobilu myslieť. Zatiaľ teda platí pravidlo, že ak nemáte garáž či parkovacie miesto s dostatočne silným zdrojom, kde budete môcť vozidlo nabíjať napríklad v noci, a v blízkosti nie je ani rýchlonabíjacia stanica, nie je pre vás elektromobil dobrou voľbou.
Ako dlho trvá nabíjanie vybraných elektromobilov
Počet fáz | Jedna fáza AC | Jedna fáta AC | Jedna fáza AC | Tri fázy AC | Tri fázy AC | DC | DC | DC |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ siete | 10 A (do 2,4 kW) | 16 A (do 3,7 kW) | 16A (do 7,7 kW) | 16 A (11 kW) | 32 A (22 kW) | 50 kW | 100 kW | 120 kW |
Úroveň nabitia | 0 – 100 % | 0 – 100 % | 0 – 100 % | 0 – 100 % | 0 – 100 % | 10 – 80 % | 10 – 80 % | 10 – 80 % |
BMW i3 (42,2 kWh) | 19 h 30 min | 12 h 15 min | 6 h 15 min | 4 h 15 min | . | 40 min | . | . |
Hyundai Ioniq EV (28 kWh) | 14 h 30 min | 9 h 0 min | 5 h 0 min | . | . | 30 min | 20 min | . |
Hyundai Kona EV (64 kWh) | 32 h 45 min | 20 h 30 min | 10 h 30 min | . | . | 60 min | 45 min | . |
Jaguar I-Pace (90 kWh) | 43 h 30 min | 27 h 0 min | 13 h 30 min | . | . | 1 h 30 min | 45 min | |
Nissan Leaf (40 kWh) | 19 h 30 min | 12 h 15 min | 7 h 0 min | . | . | 40 min | ||
Renault Zoe /41 kWh) | 21 h 0 min | 13 h 15 min | 6 h 45 min | 4 h 30 min | 2 h 15 min | . | . | . |
Renault Kangoo (33 kWh) | 16 h 0 min | 10 h 0 min | 5 h 0 min | . | . | . | . | . |
Tesla Model S (100 kWh) | 48 h 45 min | 30 h 15 min | 15 h 15 min | 10 h 15 min | 7 h 0 min | . | . | 40 min |
Tesla Model X (100 kWh) | 48 h 45 min | 30 h 15 min | 15 h 15 min | 10 h 15 min | 7 h 0 min | . | . | 40 min |