Štatistík spoľahlivosti áut je neúrekom. Medzi najrenomovanejšie však patrí Vehicle Dependability Study (VDS), za ktorou stojí agentúra J.D. Power. Tá práve zverejnila najnovší prieskum, ktorý síce prebehol v Nemecku, ale vzhľadom na identickú ponuku áut a podobnú „automobilovú mentalitu“, je zaujímavý aj pre nás. Do prieskumu sa v období od novembra 2018 do januára 2019 zapojilo 12 854 respondentov, ktorí hodnotili svoje autá zaregistrované prvýkrát od novembra 2015 do januára 2018. Pričom išlo o prvých majiteľov. Výsledky ukazujú, že drahé ešte nemusí znamenať spoľahlivé. Zdá sa, že opak je pravdou.
Lojalita nemusí byť večná
Respondenti odpovedali na 177 otázok, rozdelených do ôsmich kategórií – exteriér, jazdné skúsenosti, doplnky vrátane ovládania a displejov, audiosústava s komunikáciou a navigáciou, sedadlá, klimatizácia, interiér a motor s prevodovkou. Ich názory boli následne prepočítané do jednotiek PP100, čo je počet zaznamenaných problémov na 100 vozidiel v posledných 12 mesiacoch. Poviete si, že ide o subjektívny názor a nie objektívne hodnotenie, ale pre automobilky má poradie v tomto rebríčku väčšiu váhu ako napríklad štatistiky TUV Report-u. Jednoducho preto, že ide o hlas zákazníkov. Pokaziť si u nich meno sa nevypláca.
Tento rok síce došlo k zníženiu priemerného počtu problémov na 115 PP100. Ukázalo sa však, že nemecké značky, najmä tie prémiové, nedokážu splniť očakávania klientov. Veľká nemecká trojka Audi, BMW a Mercedes-Benz skončili v hodnotení hlboko pod priemerom. Najlepšie dopadlo z prémiových výrobcov švédske Volvo, ale aj tak sa ocitlo až na 12. priečke. Ako je to možné? „Nemeckí zákazníci sú zväčša lojálni k domácim výrobcom, ale to nemusí trvať večne, ak pozitívna skúsenosť, ktorú má zákazník hneď po nákupe, nebude trvať aj v ďalších mesiacoch či rokoch,“ povedal Josh Halliburton, šéf európskej divízie J.D. Power.
Tento rok mierila kritika najmä na konto palubných systémov, teda infotainmentu. Ten si dokonca pohoršil o dve jednotky PP100. Zákazníci nie sú spokojní s hlasovým ovládaním či pri prémiových značkách s navigáciou, ktorá sa ťažko ovláda. Viazne aj konektivita so smartfónmi. Zaujímavé však je, že na celkovú spokojnosť či nespokojnosť má viac vplyv kvalita sedadiel či klimatizácia. A štúdia tiež ukázala že vlastníci, ktorí už auto danej značky mali, hlásili o 28 PP100 menej ako tí, ktorí sa pre danú značku rozhodli prvýkrát. Dané to môže byť práve skúsenosťou s ovládaním palubných systémov.
Na vrchole Mitsubishi, Škoda a Hyundai
Najväčšiu radosť môžu mať z najnovších výsledkov mainstreamové značky. A najmä Mitsubishi, pri ktorom zákazníci hlásili len 85 PP100. Dnes v Európe skôr nenápadná japonská značka získala prvenstvo už druhýkrát od roku 2015. Nasleduje Škoda (88 PP100) a kórejský Hyundai (89 PP100). Pod hranicu 100 PP100 sa dostali ešte Smart, Kia, Ford a Seat. Predbehli dokonca Toyotu, vychýrenú spoľahlivosťou. V prvej desiatke však nájdeme ešte jedno prekvapenie. S počtom 102 PP100 sa sem dostala rumunská Dacia. Desiaty Opel bol o až o 6 PP100 horší.
No stále lepší ako Volkswagen. Takže prvú čisto nemeckú značku nájdeme až na 12. priečke. A prvú prémiovú ešte o stupienok nižšie. Je ňou spomínané Volvo, ktoré spolu s Mazdou dokázali podliezť aspoň tohtoročný priemer 115 PP100. Nemecký prémiový trojzáprah nájdeme v poradí BMW (129 PP100), Mercedes-Benz (137 PP100) a Audi (142 PP100), všetky hlboko pod priemerom. Zaujímavá je tiež 16. priečka pre Peugeot (119 PP100), pretože v britskej ankete J.D. Power sa stal prednedávnom víťazom. Na chvoste sa umiestnili značky Fiat (152 PP100) a Mini (166 PP100). Chváliť čím sa však nemajú ani Nissan, Renault či Citroën.
Medzi jednotlivými modelmi uvádza J.D. Power 16 najlepších v šiestich triedach. Víťazné Mitsubishi tu síce nenájdete, zato Škody hneď tri – Rapid, Fabiu a Superb. Pritom Rapid má zlato v kompaktnej triede, kde porazil Seat Leon a BMW 1, a Fabia medzi subkompaktmi, kde sa umiestnila pred Citroënom C3 a Hyundaiom i20. Superb dostal striebro v strednej triede. Predbehol Ford Mondeo, ale na Opel Insignia už nestačil. V triede malých mestských áut bodoval najlepšie Smart Fortwo pred VW up! a Hyundaiom i10. Kategóriu SUV vyhral Hyundai Tucson pred Mazdou CX-5 a Kiou Sportage. V kategórii luxusných áut si zlato odniesol Mercedes-Benz E.
Najspoľahlivejšie značky podľa Nemcov
Poradie | Značka | PP100 |
---|---|---|
1. | Mitsubishi | 85 |
2. | Škoda | 88 |
3. | Hyundai | 89 |
4. | Smart | 90 |
5. | Kia | 95 |
6. | Ford | 98 |
7. | Seat | 99 |
8. | Toyota | 101 |
9. | Dacia | 102 |
10. | Opel | 108 |
11. | Volkswagen | 109 |
12. | Volvo | 111 |
13. | Mazda | 114 |
– | Priemer | 115 |
14. | Nissan | 118 |
15. | Peugeot | 119 |
16. | Renault | 120 |
17. | BMW | 129 |
18. | Citroën | 135 |
19. | Mercedes-Benz | 137 |
20. | Audi | 142 |
21. | Fiat | 152 |
22. | Mini | 166 |
Najspoľahlivejšie modely podľa Nemcov (2019)
Trieda | 1. miesto | 2. miesto | 3. miesto |
---|---|---|---|
Mestské autá | Smart Fortwo | VW up! | Hyundai i10 |
Nižšia trieda | Škoda Fabia | Citroën C3 | Hyundai i20 |
Nižšia stredná trieda | Škoda Rapid | Seat Leon | BMW 1 |
Stredná trieda | Opel Insignia | Škoda Superb | Ford Mondeo |
Luxusné autá | Mercedes-Benz E | – | – |
SUV | Hyundai Tucson | Mazda CX-5 | Kia Sportage |
VIDEO: Pozrite si na čo treba byť pri aute pripravený, čo sa podľa automechanikov zvykne kaziť najčastejšie, ako prebieha kvalitná údržba.