Elektromobily boli donedávna čisto mestskou záležitosťou. Pokrok vo vývoji batérií však zlepšil ich energetickú hustotu. Čo to znamená? Moderné elektromobily si so sebou dokážu voziť väčšie množstvo elektrickej energie. Do akumulátorov niektorých, ako napríklad Tesly S, sa zmestí až 100 kWh. A to logicky vedie k ich využitiu aj mimo metropol a na diaľniciach. A presne na to sa pozrela požičovňa elektromobilov Nextmove. Jej vozový park obsahuje pestrú škálu bezemisných vozidiel. A tak proti sebe postavila osem elektrických áut, aby zistila, akú majú reálnu spotrebu energie na diaľniciach a aký dojazd v takomto režime dosahujú.
Na teste sa zúčastnili dve Audi e-tron (21-palcové letné pneumatiky), z toho jedno s virtuálnymi spätnými zrkadlami, dve Tesly Model X 100D (19-palcové zimné pneumatiky, 20-palcové letné pneumatiky), dva Hyundaie Kona 64 kWh (17-palcové zimné pneumatiky, 17-palcové letné pneumatiky), ako aj jedna Tesla S 100D (19-palcové zimné pneumatiky) a jedna Tesla Model 3 Long Range Dual Drive (19-palcové letné pneumatiky). Jazdilo sa v nedeľu ráno s pneumatikami nahustenými podľa odporúčaní výrobcov. Všetkých osem vodičov malo bohaté skúsenosti s elektromobilmi. Trasa v okolí Lipska merala 85 km.
Aby sa dosiahli čo najobjektívnejšie podmienky, tempomat bolo povolené aktivovať až pri dosiahnutí požadovanej rýchlosti. Obmedzené bolo aj regeneratívne brzdenie, aby mohli elektromobily využiť čo najefektívnejšie svoju kinetickú energiu. Zakázaná bola tiež klimatizácia. Test prebiehal vo dvoch režimoch. V prvom mali autá za cieľ dosiahnuť maximálnu rýchlosť 130 km/h. Priemer potom predstavoval 115 km/h. V druhom teste sa maximálne tempo zvýšilo na 150 km/h, čo znamenalo celkový rýchlostný priemer 130 km/h.
Ako to dopadlo? Spotreba elektrickej energie sa pohybovala pri teste s rýchlosťou 130 km/h od 18,5 až do 28,4 kWh a pri rýchlejšom tempe od 20,9 do 30,8 kWh. Absolútnym víťazom je Tesla 3 (18,5 kWh), čo je obdivuhodné, pretože ide o ťažšiu verziu Dual Drive Long Range s dvojicou elektromotorov a kapacitou akumulátorov až 75 kWh. Dokázala poraziť aj omnoho menší elektromobil Hyundai Kona na letných pneumatikách, ktorý spotreboval o 0,6 kWh viac energie. Darilo sa aj luxusnej Tesle S (20,4 kWh) s kapacitou batérií až 100 kWh, ktorá vykázala lepšiu spotrebu ako Kona na zimných plášťoch (20,7 kWh).
Samozrejme, kórejský elektrický crossover nie je súperom amerického luxusného elektromobilu, lenže potom tu máme aj porovnanie dvoch rivalov z tej istej kategórie. Hovoríme o veľkých SUV Tesla X a Audi e-tron. A zlé správy má v tomto smere Nextmove práve pre nemeckú automobilku, hoci jej produkt je podstatne novší ako ten americký. Lenže Tesla X ukázala vyššiu efektivitu, či už na zimných, alebo letných pneumatikách, ako Audi e-tron, hoci to si pomáhalo letným obutím aj verziou s virtuálnymi spätnými zrkadlami, ktoré znižujú aerodynamický odpor. Výsledky sú však jasné.
Tesla X potrebovala na 100 km pri tempe 130 km/h 23,8, respektíve 24,5 kWh, kým konkurenčné Audi vytiahlo z akumulátorov minimálne 27,5 kWh. Poradie sa nemenilo ani pri teste pri vyššom tempe 150 km/h. Na čele bola opäť Tesla 3 a na chvoste Audi e-tron. Z testu je pritom možné vysledovať aj to, aký veľký vplyv má na spotrebu energie rýchlosť jazdy a pneumatiky. Nehovoriac o aerodynamike. Aj tá pravdepodobne stojí za úspechom Tesiel. Spomeňme ešte výsledky v teste dojazdu. Na ten má, samozrejme, vplyv efektivita, teda spotreba, ale ešte väčší kapacita batérií.
Takže víťazom je Tesla S 100D, ktorá na jedno nabitie zvládne na diaľnici až 480 km, pred Teslou X (409 km) a Teslou 3 (406 km). Ak by ste však očakávali, že na ďalšej priečke bude Audi e-tron s obrovským 95 – kilowatthodinovým akumulátorom, ste na omyle. Vysoká spotreba ho posunula až za malý kórejský crossover, hoci má podstatne menšiu zásobu energie, „len“ 64 kWh. Kým teda Audi odjazdí na diaľnici maximálne 301 km, Hyundai prejde o 21 km viac.
Diaľničný test spotreby elektromobilov
Poradie | Model | Spotreba pri 130 km/h (priemer 115 km/h) | Spotreba pri 150 km/h (priemer 130 km/h) |
---|---|---|---|
1. | Tesla 3 (letné pneumatiky) | 18,5 kWh | 20,9 kWh |
2. | Hyundai Kona (letné pneumatiky) | 19,1 kWh | 21,7 kWh |
3. | Tesla S (zimné pneumatiky) | 20,4 kWh | 22,9 kWh |
4. | Hyundai Kona (zimné pneumatiky) | 20,7 kWh | 23,6 kWh |
5. | Tesla X (letné pneumatiky) | 23,8 kWh | 27,2 kWh |
6. | Tesla X (zimné pneumatiky) | 24,5 kWh | 27,4 kWh |
7. | Audi e-tron (letné pneumatiky, digitálne zrkadlá) | 27,5 kWh | 30,3 kWh |
8. | Audi e-tron (letné pneumatiky, klasické zrkadlá) | 28,4 kWh | 30,8 kWh |
Diaľničný test dojazdu elektromobilov
Model | Kapacita batérií | Dojazd pri 130 km/h (priemer 115 km/h) | Dojazd pri 150 km/h (priemer 130 km/h) |
---|---|---|---|
1. Tesla S 100D | 100 kWh | 480 km | 428 km |
2. Tesla X 100D | 100 kWh | 409 km | 359 km |
3. Tesla 3 | 75 kWh) | 406 km | 358 km |
4. Hyundai Kona | 64 kWh | 322 km | 283 km |
5. Audi e-tron | 95 kWh | 301 km | 275 km |