
Veľkou výhodou dvojspojkových prevodoviek je rýchle a plynulé radenie, pri ktorom vodič nepociťuje stratu výkonu motora auta. Na druhej strane sú nevýhodou obstarávacie náklady, ktoré odrážajú náročnosť na výrobnú presnosť a použitý materiál. „Všeobecne by sa dalo povedať, že vozidlá s dvojspojkovou prevodovkou sú približne o 2 000 eur drahšie ako s manuálnym radením, ak neberieme do úvahy výrobcu, typ a verziu motora,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ servisnej siete ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku.
„Takmer každý výrobca vozidiel na trhu má v ponuke svoju vlastnú dvojspojkovú prevodovku, ako sú napríklad Ford Powershift, Alfa Romeo TCT alebo Honda, ktorá ju dáva aj do motocyklov. V dnešnej dobe sú najpopulárnejšie prevodovky značky VW označované ako DSG alebo S-tronic v prípade Audi. Z hľadiska spoľahlivosti patria k najlepším napríklad DL501 v Audi A4 a A6 s pozdĺžne uloženými motormi. Ale najviac spoľahlivé sú tie prevodovky, ktoré sú pravidelne servisované,“ popisuje Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.
Cena za opravu dvojspojkovej prevodovky je u rôznych značiek automobilov rozdielna a priamoúmerne súvisí s cenou auta. Čím je vozidlo drahšie, tým je cena za servis vyššia. Najlacnejšia je u bežných a rozšírených áut. Bežný základný servis bude stáť okolo 250 eur, kedy servis skontroluje olej a urobí počítačovú diagnostiku. Výmena suchej spojky stojí asi 1 400 eur a výmena mechatroniky viac ako 1 500 eur.
Pri kúpe ojazdeného auta je potrebné dávať si pozor hlavne na opotrebovanie spojky a dvojhmotového zotrvačníka, ktorý zaisťuje prenos sily z motora. Lukáš Czauderna k tomu uvádza: „Ak vodiči uvažujú o nákupe ojazdeného vozidla s dvojspojkovou prevodovkou, je veľmi dôležité mať presnú dokumentáciu zo servisu. Lepšie je kúpiť auto, ktoré má najazdené 250 000 km s vymenenou spojkou, ako kúpiť vozidlo so 150 000 km s pôvodnou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalej je nutné počítať a predvídať, že u takýchto vozidiel môžu začať problémy s mechatronikou. Napríklad u DSG prevodoviek to nastáva medzi 150–200 tis. km.“
Dvojspojkové prevodovky sa skladajú z dvoch prevodoviek, ktoré majú vlastnú spojku. Typy spojky môžu byť buď DQ200 na suchej báze, alebo DQ250 na olejovej báze. Princípom rýchlej zmeny prevodu u dvojspojkovej prevodovky je to, že každá spojka radí polovicu rýchlostných stupňov. Prvá spojka obsluhuje prevody 1, 3, 5 a R, a druhá 2, 4, a 6. Stupňov môže byť aj sedem. Pri radení dochádza k rozopnutiu jednej spojky a súčasne zopnutiu druhej spojky, pričom nedochádza k strate akcelerácie, pretože výkon motora nie je prerušený. Inými slovami pri radení je prevod už de facto zaradený.
Päť odporúčaní pre dlhý život DSG
1. | Meňte pravidelne olej. U takzvanej mokrej spojky po prejdených nie viac ako 60 000 km a u suchej po maximálne 120 000 km. |
---|---|
2. | V kolónach sa neposúvajte pomaly, ale nechávajte si väčšiu medzeru a rýchlo sa rozbehnite, než by ste sa mali pomaly posúvať. Predídete tak zbytočnému opotrebovávaniu prevodovky. |
3. | Nevyradzujte na neutrál pri každom zastavení |
4. | Neparkujte vo vlhku. Predchádzajte vzdušnej vlhkosti a prenikaniu nečistôt, ktoré prevodovky poškodzujú. |
5. | A hlavne! Ak nemáte športové auto, tak ho nepoužívajte ako pretekárske. Motory bežných áut nie sú koncipované na takúto záťaž. Obzvlášť prevodovka DQ200 od VW je veľmi citlivá. |