
V prípade ročných áut výrazne strácajú hodnotu „štýlovky“ typu Mini Cooper alebo Fiat 500. Vyplýva to z aktuálnych dát inovačného laboratória Aures Lab (patrí do skupiny AURES Holdings), ktoré dlhodobo monitoruje vývoj cien automobilov na slovenskom trhu.
V kategórii malých vozidiel si najlepšie drží cenu Škoda Fabia, nasledovaná koncernovým súrodencom Volkswagenom Polo a Toyotou Yaris. U týchto modelov klesne hodnota po prvých piatich rokoch užívania najmenej. Konečnú predajnú cenu konkrétnej jazdenky samozrejme ovplyvňuje celý rad faktorov, pričom najväčší vplyv má celkový technický stav vozidla a jeho história. Za nehavarovanú a pravidelne servisovanú Fabiu s nízkym nájazdom kilometrov, po prvom súkromnom majiteľovi môže predávajúci požadovať aj o niekoľko stoviek eur viac, než za rovnaký model, ktorý bol intenzívne používaný napríklad v stavebnej firme.
Pri malých autách zaváži výbava
Štandardom u päťročných malých vozidiel je dnes klimatizácia a airbagy, výhodu majú autá s tempomatom či Bluetooth. Drahá príplatková výbava ale cenu jazdeného auta príliš nezvýši. Pokiaľ ste si pred piatimi rokmi objednali novú Fabiu s príplatkovou výbavou za zhruba 4 000 eur, dnes už ich späť určite nezískate. „Jediné, za čo sa z dnešného pohľadu vyplatilo v roku 2014 u trojkovej Fabie priplatiť, bol MirrorLink. Zrkadlenie telefónu na obrazovke v aute sa vtedy mohlo javiť ako rozmar fajnšmekrov nových technológií, dnes je to ale úplne bežné a veľmi žiadané. A práve Fabia s autorádiom Bolero, ktoré ako jediné túto funkciu podporovalo, sa dnes predá aj o 500 eur drahšie, než výbava s bežným rádiom.

To je väčší rozdiel, než za koľko sa za Bolero priplácalo v prípade nového auta,“ popisuje jednu zo zaujímavostí Stanislav Gálik, výkonný riaditeľ inovačného laboratória Aures Lab, ktoré patrí spoločne so sieťou autocentier AAA AUTO do skupiny AURES Holdings. Z analyzovaných dát ďalej vyplynulo, že v kategórii malých automobilov si po prvých piatich rokoch užívania najhoršie drží cenu Hyundai i20, Kia Rio a Peugeot 208. Majitelia týchto modelov pri predaji stratili v relatívnych číslach najviac. Zaujímavý je tiež vývoj cien ročných áut. Po prvom roku alebo približne 20 tisícoch najazdených kilometrov najrýchlejšie strácajú hodnotu štýlové autá, ako sú napríklad Fiat 500, Citroën DS3 či Mini Cooper.
Pri SUV už 4×4 nechýba
Veľké zastúpenie majú na Slovensku rodinné autá strednej triedy. „Najnižší percentuálny pokles ceny po piatich rokoch užívania majú v tejto kategórii autá ako Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak, najhoršie si cenu drží Citroën C4 Picasso, Renault Megane Combi a Chevrolet Orlando,“ tvrdí Stanislav Gálik. S výrazným poklesom ceny po prvom roku užívania musia počítať aj majitelia rodinných automobilov Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia. Čo sa týka trhovej ceny SUV, medzi päťročnými autami si najlepšie držia hodnotu Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak, najväčší percentuálny rozdiel medzi cenou nového a jazdeného vozidla majú po piatich rokoch užívania Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass.

Kto uvažuje o nákupe modelov Nissan X-Trail, Ford Kuga alebo Mitsubishi ASX, tomu sa oplatí pozrieť sa po ročných autách. U týchto SUV totiž klesá cena v prvom roku najrýchlejšie. Podľa Gálika sa postupne menia požiadavky nakupujúcich na trhu s ojazdenými autami v tejto kategórii. „Kedysi bol pri vozidlách veľkosti Volkswagen Tiguan alebo Kia Sportge pohon všetkých kolies na trhu ojazdených áut vyžadovaný viac než pri nových vozidlách a autá 4×4 tak boli nedostatkovým tovarom. Dnes už dopyt na trhu ojazdených aut preberá zvyklosti z trhu nových vozidiel a na pohone všetkých kolies pri SUV trvá stále menej zákazníkov,“ dodáva Gálik.
Malé autá
Rozdiel v cene | Najazdené km | Modely |
---|---|---|
Najvyšší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 1 roku | cca 20 000 km | Fiat 500, DS3, Mini |
Najnižší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 1 roku | cca 20 000 km | Suzuki Swift, Dacia Sandero, Toyota Yaris |
Najvyšší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 5 rokoch | cca 120 000 km | Hyundai i20, Kia Rio, Peugeot 208 |
Najnižší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 5 rokoch | cca 120 000 km | Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris |
Rodinné autá
Rozdiel v cene | Najazdené km | Modely |
---|---|---|
Najvyšší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 1 roku | do 20 000 km | Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia |
Najnižší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 1 roku | do 20 000 km | Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia |
Najvyšší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 5 rokoch | cca 120 000 km | Citroën C4 Picasso, Renault Megane Combi, Chevrolet Orlando |
Najnižší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 5 rokoch | cca 120 000 km | Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso |
SUV a crossovery
Rozdiel v cene | Najazdené km | Modely |
---|---|---|
Najvyšší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 1 roku | do 20 000 km | Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX |
Najnižší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 1 roku | do 20 000 km | Dacia Duster, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR |
Najvyšší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 5 rokoch | cca 120 000 km | Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass |
Najnižší rozdiel medzi cenou nového auta a cenou po 5 rokoch | cca 120 000 km | Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan |