Nová odnož organizácie Euro NCAP zisťovala ekologickosť ďalších modelov áut. Zastúpený bol elektrický, naftový, benzínový aj plynový pohon. Na elektromobily zatiaľ síce autá so spaľovacími motormi celkom nemajú, ale záleží na uhle pohľadu. Green NCAP hodností od tohto roku vozidlá v dvoch hlavných kritériách. Tým prvým je čistota emisií, teda zloženie výfukových plynov (uhľovodíky, NOx, pevné častice) a tým druhým efektivita, čo zodpovedá spotrebe paliva alebo elektrickej energie, prepočítanej na produkciu skleníkového CO2. Tieto parametre sa zisťujú v laboratóriu aj na ceste a to v rôznych režimoch, vrátane režimu zahrievania motora.
Aby mohlo vozidlo získať päť zelených hviezdičiek, musí obstáť v oboch disciplínach. Nestačí excelovať len v jednej. Potom asi neprekvapí, že na elektromobily sa zatiaľ autá so spaľovacími motormi „nechytajú“. Aj v historicky druhom kole Green NCAP, v ktorom podstúpilo testy päť nových áut, sa stal víťazom elektromobil. Je ním Nissan Leaf. Za čistotu emisií dostal plných desať bodov, čo je logické, a v efektivite 8,5. Problémy mu robila len spotreba energie na diaľnici. To však stále stačilo na päť zelených hviezd.
Lenže tesne za ním nasleduje benzínový Opel Corsa s litrovým 3-valcom. Má štyri hviezdičky. O tú jednu prišla Corsa z dôvodu väčšieho množstva pevných častíc, ktoré vypúšťa v teste so studeným motorom a tiež vysokej spotreby pri diaľničnom tempe. Na benzínové auto je to však skvelý výsledok. A ešte zaujímavejší je výsledok naftového Mercedesu-Benz C 220d 4Matic. Ten síce dosiahol len na tri zelené hviezdičky, ale v kritériu čistoty emisií získal rovnaké hodnotenie ako elektrický Nissan Leaf, teda plných 10 bodov. To v čase priam paranoického honu na naftové motory.
V efektivite výkonný diesel strácal, získal iba 5,3 bodu. V každom prípade dokázal v zložení výfukových plynov pokoriť aj Audi A4 e-tron spaľujúce ekologický zemný plyn a tiež slabší dieselový Renault Scénic Blue dCi. Plynové Audi doplatilo na pevné častice studeného motora v benzínovom režime a nižšiu účinnosť. Je však pravdou, že testovaný exemplár spĺňal zatiaľ len staršiu emisnú normu Euro 6b a že Audi už pripravuje novú verziu. Renaultu zas robili problémy oxidy dusíka (NOx) v diaľničnom režime a vyššia spotreba pri vysokom zaťažení. Od štvrtej hviezdičky ho však delila len desatinka bodu.
Tak či tak sa ukazuje, že z hľadiska čistoty emisií sú nové naftové motory na tom veľmi dobre. Ak výkonný dieselový model zo Stuttgartu dokáže získať rovnaké hodnotenie ako čistý elektromobil a lepšie ako auto na CNG, nemusí to byť s naftou až také vážne, ako sa nám snažia nahovoriť politici. V budúcnosti môžu dokonca autá so spaľovacími motormi dosiahnuť v testoch Green NCAP lepšie hodnotenia ako tie elektrifikované. Do metodiky totiž organizácia plánuje zaviesť aj emisie, ktoré vzniknú pri výrobe áut. A ako vieme, výroba elektromobilov je zatiaľ veľmi „špinavá“.
Výsledky Green NCAP (júl 2019)
Model | Prevodovka | Pohon | Hviezdičky | Index čistoty | Index efektivity |
---|---|---|---|---|---|
Nissan Leaf | AP | EV | 5 | 10/10 | 8,5/10 |
Opel Corsa 1,0 | MP | Benzín | 4 | 9,0/10 | 6,0/10 |
Mercedes-Benz C 220d 4Matic | AP | Nafta | 3 | 10/10 | 5,3/10 |
Audi A4 Avant g-tron | AP | CNG/Benzín | 3 | 8,7/10 | 4,7/10 |
Renault Scénic BluedCi 150 | MP | Nafta | 3 | 8,6/10 | 5,9/10 |