Jaguar I-Pace: Najlepšie auto roka má problém v losom teste!

Akoby to nestačilo. Aktuálne svetové a európske auto roka nielenže nenapĺňa očakávané odbytové čísla, ale neexceluje ani v prudkom vyhýbacom manévri.

18.10.2019 19:00
debata
Elektrický Jaguar I-Pace prekvapil v losom... Foto: km77
Jaguar I-Pace - losí test Elektrický Jaguar I-Pace prekvapil v losom teste nesprávnou činnosťou trakčnej elektroniky. Počas prudkého vyhýbacieho manévru sa mu zablokuje predné koleso na vonkajšej strane zákruty.

Jaguar I-Pace, prvý čisto elektrický model Jaguaru, to mal namierené k hviezdnej kariére. Ešte pred začiatkom produkcie automobilka tvrdila, že má na stole 25 000 záväzných objednávok. Navyše sa I-Pace podaril husársky kúsok – získal súčasne dva najprestížnejšie automobilové tituly. Je aktuálnym svetovým aj európskym autom roka. Zdalo sa, že jeho úspech je zaručený. Reálne odbytové čísla však nakoniec očakávania nepotvrdili. Vlani sa z najlepšieho auta roka nepredalo ani 7 000 áut a ani súčasný rok nedáva automobilke veľa nádejí na optimizmus.

V Európe si I-Pace, ktorý prišiel na trh v apríli, našiel do konca augusta necelých 7 000 zákazníkov, no ešte menej v USA. Tam ani v jednom jedinom mesiaci neprekročili registrácie 250 kusov. V auguste a septembri to bolo dokonca len po 160 kusov. Veľká nádej Jaguaru pre budúcnosť tak nedokáže konkurovať žiadnemu z modelov Tesly. Tak napríklad Tesla X hlásila v USA vlani 26 100 registrácií a v tomto roku do septembra 14 000. Teraz sa však bude musieť I-Pace vyrovnať s ďalšou komplikáciou. Elektrický crossover si totiž vzali na mušku experti na losie testy. A nemajú príliš dobré správy.

Prudký vyhýbací manéver, ktorý I-Pace absolvoval podľa metodiky webu km77, kde sa považuje rýchlosť 77 km/h za priemer, nezvládol. Vyznačenou dráhou nedokázal prejsť bez poškvrny ani pri rýchlosti 76, ani 75, ani 74 km/h. Úspešný bol, až keď sa vstupné tempo znížilo na 73 km/h, ale aj to so značným zaváhaním. Neskúsený vodič by asi nemal šancu vyhnúť sa bezpečne zvieraťu, ktoré sa náhle ocitne na ceste. Samozrejme, I-Pace je ťažkým elektromobilom, takže náhle manévre nie sú jednoduché, ale zas ide skôr o zvýšený hatchback, ako o skutočné SUV s vysoko umiestneným ťažiskom.Problém bol niekde inde. Experti síce ocenili dobre naladený podvozok, no ostali prekvapení činnosťou trakčnej elektroniky. V krízovej situácii sa totiž I-Pace nakrátko zablokuje viac zaťažené predné koleso, teda to na vonkajšej strane zákruty a ABS nereaguje dostatočne pohotovo. Výsledným efektom sú sily, ktoré stáčajú vozidlo presne v opačnom smere, ako by si v tej chvíli prial vodič. I-Pace tak bezmocne pokračuje v nesprávnej trajektórii. Na vine bude teda skôr elektronika ako samotný hardvér.
Jaguar I-Pace - 2018
Jaguar I-Pace - 2018
+26Jaguar I-Pace - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar #Jaguar I-Pace
Články podľa značiek